Ingezonden persbericht

Close Finisch 3e Utrechts Cabaret Festival brengt Belg Ronny Hofenboom de overwinning.

(van onze redacteur)
Het Utrechts Cabaret Festival is in 2006 opgezet door Hannie en Steef Schinkel, eigenaars van het Rijksmonumentale pand aan de Minrebroederstraat 11, waar ook het Schiller Theater Place Royale gevestigd is. In enkele jaren tijd is dit festival uitgegroeid tot een bruisend evenement. Het heeft in die korte tijd al cabaretiers van naam groot gebracht. Het duo "Olaf & Jasper" en het Belgische duo "Ter Bescherming van de Jeugd", de eerdere winnaars, gaven uitstekende optredens tijdens de halve finales.
|In een uitermate sfeervolle ambiance voel je je als bezoeker al    |
|direct thuis in het Schiller theater waar ooit beroemdheden als    |
|Mozart en Brahms verbleven. Boven je hoofd hangen kroonluchters en |
|prachtige glas-in-lood ramen met ornamenten. Je hebt door het      |
|knusse geheel, zo voelt het, contact met de artiest. Het theater   |
|was alle avonden bomvol en geheel uitverkocht.                     |
| |                                                                   |
|De winnaar van het 3e Utrechts Cabaret Festival is de Belgische    |
|Ronny Hofenboom die uit handen van juryvoorzitter Tonny Wagemaker  |
|de wisselprijs kreeg. Ronny had, in de finale ronde op             |
|zaterdagavond, met zijn excact 15 minuten durende act formidabele  |
|sketches en een fantastische verhaallijn in zijn performance       |
|opgenomen. "De duivenmelker",  is er een om in te lijsten. Hij     |
|maakte daarbij schitterend gebruik van de speciale effecten en     |
|belichtingtechniek die in het theater o.l.v. Marco Koppes aanwezig |
|zijn. De jeugdige groep van vier, Jeroens Clan, allen uit Best en  |
|17 jaar, kreeg van het enthousiaste publiek de publieksprijs.      |
|Het juryrapport over de vier finalisten in volgorde van optreden:  |
|Jeroens Clan                                                       |
|We zien vier jongen talenten, die enthousiast op het podium staan. |
|De sketches wisselen elkaar in hoog tempo af, hebben veel humor en |
|zijn toegankelijk en geloofwaardig geacteerd.                      |
|Het zit goed ik elkaar. De sketches vloeien soepel in elkaar over. |
|Helaas bieden de sketches veel van hetzelfde en zijn de scènes vaak|
|te lang. Deze groep is gebaat bij een goede regisseur die de       |
|dynamiek in het optreden kan indelen. Wij zijn benieuwd naar hoe   |
|zij dit zouden kunnen uitbouwen naar een afwisselend avondvullend  |
|programma.                                                         |
| Huibert Wilschut                                                  |
|Huibert is een tekstschrijver in de traditie van Kees Torn en      |
|Maarten van Roozendaal. Hij staat en zit overtuigend op het podium.|
|Zijn teksten zijn pakkend en hij heeft inhoudelijk iets te melden. |
|Zijn programma heeft een duidelijke thematische lijn. Hij kan      |
|verdienstelijk pianospelen en daar zit ook deels zijn kracht.      |
|Zijn opening is gedurfd en apart, maar werkte ook enigszins        |
|vervreemdend. Zijn theaterpersoonlijkheid is echter wat            |
|afstandelijk waardoor de teksten niet echt tot leven komen. Het    |
|schrijnt net niet.                                                 |
|Zijn liedteksten missen soms echte vondsten en missen daardoor enig|
|raffinement, zoals bijvoorbeeld het groentepakket. Het treinnummer |
|vond de jury pakkend en mooi                                       |
|Ronny Hofenboom                                                    |
|Ronny is een geboren verteller. Hij weet als geen ander een        |
|kwartierlang te boeien. In 15 minuten weet hij een verhaal neer te |
|zetten met een kop en een mooi slot. Zijn stijl wordt gekenschetst |
|door veel dynamiek. Hij beheerst de kunst van het vertragen en     |
|versnellen en het schakelen. Het publiek hangt daarom aan zijn     |
|lippen. Zijn humor is geraffineerd. Hij heeft een sterke           |
|theaterpersoonlijkheid en zijn programma heeft theatraliteit. Hij  |
|biedt echter niet erg vernieuwend en nogal standaard cabaret.      |
|Sonja  20 over 7                                                   |
|Sonja is onderscheidend van het gemiddelde cabaret en daarmee is   |
|het optreden verfrissend te noemen. Het optreden vanavond was      |
|helaas beduidend minder strek dan in de halve finale. De scènes    |
|vielen een beetje door mand. Alle scènes zijn aan de lange kant.   |
|Een op zich zelf leuk gegeven wordt daarmee veel te lang           |
|uitgemolken. Hun optreden zou met een goede regisseur veel aan     |
|kracht kunnen winnen. De kunst en kitsch act hangt volledig af van |
|publieksparticipatie. Publieksparticipatie is vaak makkelijk en    |
|goedkoop. Als je dat doet moet je daar ook sterk eigen materiaal   |
|tegenover zetten. Dat zagen wij vanavond helaas te weinig.         |
|De sterk bezette drie cabaretavonden, met optredens van Annika     |
|Campfens, Jeroens Clan, Huibert Wilschut, de Belgische Ronny       |
|Hofenboom, Reinier Meijer, Ruud Aarden, Johan van Gulik het duo    |
|Sonja-20over7 vormden de ingrediënten voor een divers cabaret      |
|festival. Gedurende twee halve finales heeft een keur aan          |
|cabaretiers het publiek kostelijk vermaakt. Met een feestelijk     |
|optreden van de winnaars van de allereerste editie van dit Utrechts|
|Cabaret Festival, Olaf & Jasper, werd het Schiller Theater Place   |
|Royale deze dagen het cabaret hart van Nederland. De presentatie   |
|was in handen van Steef en Hannie Schinkel.                        |
| De vakjury voor de finale bestond uit:                            |
|. Tonny Wagemaker (voorzitter), veelzijdig artiest en ondernemer,  |
|en al sinds de jaren '70 tekstschrijver.                           |
|. Adriaan Bruin, medewerker theater Griffioen, manager Ter         |
|Bescherming van de jeugd, cultuuradviseur theater                  |
|Gooiland-Hilversum en voormalig jurylid Cameretten Rotterdam en    |
|Cabaretesk Eindhoven.                                              |
|. Tim van der Sluijs, impresario voor TC Management, coach en      |
|begeleider van nieuw cabarettalent in de cabaretpoel.              |
|. Daphne Schinkel, medeverantwoordelijk voor de programmering van  |
|het Schiller Theater Place Royale.                                 |
In mei en juni 2010 heeft dit theater zowel het 2e Utrechts Kleinkunst Festival als het 4e Utrechts Cabaret Festival geprogrammeerd.
|                                                                  |