Vereniging Nederlandse Gemeenten

Rotterdam uitgeroepen tot meest klantvriendelijke gemeente

09.06.2009

Alphen aan den Rijn en de West-Brabantse regio (Roosendaal) vallen ook in de prijzen

Vandaag is op het VNG-jaarcongres, georganiseerd door de Flevolandse gemeenten, Rotterdam gehuldigd als meest klantvriendelijke gemeente.

Welke gemeente heeft al manieren bedacht om de dienstverlening te verbeteren en het aantal regels te verminderen? Deze vraag stond centraal tijdens de wedstrijd Minder Regels Meer Service, een initiatief van de VNG en het Rijk. Rotterdam wint deze titel voor de integrale aanpak voor het verbeteren van de dienstverlening en het verminderen van de regeldruk voor burgers én ondernemers.

Alphen aan den Rijn verdient de prijs voor haar aanpak voor de verbetering van de dienstverlening aan burgers en ondernemers.

Roosendaal werd, namens de regio - dit zijn veertien gemeenten in West-Brabant en de Zeeuwse gemeente Tholen - voor hun succesvolle regeldruk aanpak waardoor de administratieve lasten in deze gemeenten met 51% afneemt, in het zonnetje gezet.

Waarom heeft Rotterdam gewonnen?

* Het aantal vergunningenstelsels is met 25% verminderd
* De digitale dienstverlening is verbeterd
* De administratieve lasten voor ondernemers zijn met 36% verminderd
* De dienstverlening aan startende ondernemers is verbeterd. Rotterdam kiest daarbij voor een specifieke life-events aanpak
* De regeldruk bij de aanvraag van Wmo-voorzienen en Werk en inkomen wordt teruggedrongen

* De toepassing van mediation(vaardigheden) is een op hoger peil gebracht

* Er zijn begrijpelijke formulieren gemaakt
* De Rotterdamse horeca kan eenvoudig via SMS doorgeven dat ze langer openblijven.

Deze en andere praktijkvoorbeelden zijn te vinden op www.minderregelsmeerservice.nl en worden na de zomer op regionale bijeenkomsten onder de aandacht gebracht van alle Nederlandse gemeenten.

Almere, 9 juni 2009