Rotterdam uitgeroepen tot meest klantvriendelijke gemeente
09.06.2009
Alphen aan den Rijn en de West-Brabantse regio (Roosendaal) vallen ook
in de prijzen
Vandaag is op het VNG-jaarcongres, georganiseerd door de Flevolandse
gemeenten, Rotterdam gehuldigd als meest klantvriendelijke gemeente.
Welke gemeente heeft al manieren bedacht om de dienstverlening te
verbeteren en het aantal regels te verminderen? Deze vraag stond
centraal tijdens de wedstrijd Minder Regels Meer Service, een
initiatief van de VNG en het Rijk. Rotterdam wint deze titel voor de
integrale aanpak voor het verbeteren van de dienstverlening en het
verminderen van de regeldruk voor burgers én ondernemers.
Alphen aan den Rijn verdient de prijs voor haar aanpak voor de
verbetering van de dienstverlening aan burgers en ondernemers.
Roosendaal werd, namens de regio - dit zijn veertien gemeenten in
West-Brabant en de Zeeuwse gemeente Tholen - voor hun succesvolle
regeldruk aanpak waardoor de administratieve lasten in deze gemeenten
met 51% afneemt, in het zonnetje gezet.
Waarom heeft Rotterdam gewonnen?
* Het aantal vergunningenstelsels is met 25% verminderd
* De digitale dienstverlening is verbeterd
* De administratieve lasten voor ondernemers zijn met 36% verminderd
* De dienstverlening aan startende ondernemers is verbeterd.
Rotterdam kiest daarbij voor een specifieke life-events aanpak
* De regeldruk bij de aanvraag van Wmo-voorzienen en Werk en inkomen
wordt teruggedrongen
* De toepassing van mediation(vaardigheden) is een op hoger peil
gebracht
* Er zijn begrijpelijke formulieren gemaakt
* De Rotterdamse horeca kan eenvoudig via SMS doorgeven dat ze
langer openblijven.
Deze en andere praktijkvoorbeelden zijn te vinden op
www.minderregelsmeerservice.nl en worden na de zomer op regionale
bijeenkomsten onder de aandacht gebracht van alle Nederlandse
gemeenten.
Almere, 9 juni 2009
Vereniging Nederlandse Gemeenten