Wereldwijde uitdaging: Hartleeftijd met 3 jaar
omlaag in 2020
Verslavingsarts Jellinek wint prestigieuze niet
Wereldwijde uitdaging: Hartleeftijd met 3 jaar omlaag in 2020
9-6-2009
Unilever en World Heart Federation lanceren rapport en actieplan
Rotterdam, 9 juni 2009 - Vandaag presenteerden Unilever en de World
Heart Federation een wereldwijd rapport over de gevolgen van een te
hoge hartleeftijd. Wanneer er niets verandert, blijven hart- en
vaatziekten doodsoorzaak nummer 1 en zal het aantal ziektegevallen
oplopen van 17,2 miljoen per jaar in 2005 tot 24 miljoen wereldwijd in
2020*. Voor Nederland betekent dit 790.000 hartaanvallen in de komende
10 jaar. Uitdaging voor de afzenders van het rapport is om de
verhoogde hartleeftijd voor 2020 wereldwijd gemiddeld met 3 jaar te
verlagen. In Nederland zou dat 61.000 hart- en vaataandoeningen
schelen in de komende 10 jaar. Unilever lanceert daarom onder meer een
onlinetest en een coachingsprogramma om mensen bewust aan hun
hartleeftijd te laten werken.
"Wanneer het ons lukt de te hoge hartleeftijd gemiddeld met 3 jaar te
verlagen, realiseren we in Nederland een daling van 8%, ofwel 17 hart-
en vaataandoeningen per dag, elke dag voor de komende 10 jaar", aldus
Kees van der Waaij, voorzitter directie Unilever Nederland Holdings
B.V.
"Vandaar dat we een eenvoudige onlinetest hebben ontwikkeld. Deze test
helpt mensen hun eigen hartleeftijd te leren kennen. Op basis daarvan
krijgt iedereen persoonlijke eet- en leefstijladviezen om gedurende 12
weken te werken aan de gezondheid van het hart. Op die manier leveren
we een concrete bijdrage aan de internationaal gestelde doelen."
Wereldwijd moeten in 2020 100 miljoen mensen de test hebben gedaan en
hun verhoogde hartleeftijd hebben verlaagd met 3 jaar.
Uit het rapport blijkt verder dat de resultaten vele malen positiever
zouden uitpakken wanneer de hartleeftijd gemiddeld gelijk zou zijn aan
de kalenderleeftijd. Voor Nederland zou dat betekenen dat het aantal
ziektegevallen zelfs met 38% zou afnemen.
Directeur Hans Stam van de Nederlandse Hartstichting onderstreept het
belang van bewustwording: "Het zou fantastisch zijn als mensen
bewuster omgaan met de gezondheid van hun hart. Wij weten al jaren dat
het bewustzijn rondom hart- en vaatziekten eigenlijk omhoog moet.
Bovendien is preventie een van onze speerpunten. Alle initiatieven die
daartoe bijdragen, helpen ons ook onze doelstelling te behalen."
De hartleeftijdcampagne gaat in Nederland vanaf 20 juli van start.
Ambassadeur van de hartleeftijd is coach Henk Gemser: "Uit eigen
ervaring weet ik hoe belangrijk een gezond hart is. Ik ben een coach
in hart en nieren en zie het als mijn missie om mensen te helpen en te
inspireren om te werken aan een gezond hart."
* World Health Organization, The global burden of disease: 2004
update. Geneva, World Health Organization, 2008. Beschikbaar via
http://www.who.int
---
--------------------------
Bijlagen - beschikbaar via
http://www.2twintig.nl/2twintig/beeldbank/unileverwhatifreport/
* What if rapport
* Appendix voor Nederland
* Factsheet hartleeftijdtest
* Quotes van professionals
* Achtergrondinformatie Nederlandse Hartstichting
Nederlandse Hartstichting