GVB
Veiligheidsgevoel reizigers en medewerkers GVB gestegen
9 juni 2009
Veiligheidsgevoel gestegen De nieuwe cijfers over de veiligheid van de
reiziger in het openbaar vervoer zijn bekendgemaakt. Hieruit blijkt
dat GVB beter scoort dan het landelijk gemiddelde.
Begin juni maakte het Kennisplatform Verkeer en Vervoer voor achtste
keer veiligheidscijfers bekend. Voor omgeving Amsterdam blijkt dat GVB
gemiddeld steeds beter scoort, niet alleen in absolute uitkomsten,
maar ook in vergelijking met het landelijk gemiddelde.
Vooral de gunstige resultaten ten opzichte van de collega-grote steden
springen in het oog.
Recente cijfers over het veiligheidsgevoel bij het rijdend personeel
van GVB laten zien dat die hiermee bijna volledig overeenkomen. Het
subjectieve gevoel van veiligheid en de objectieve cijfers lopen
gelijk op, zowel bij bestuurders als reizigers.
Reizigers
Opvallend gegeven is dat het aantal slachtoffers onder de
OV-gebruikers in Amsterdam al voor het derde achtereenvolgende jaar
daalt. Het percentage ligt weliswaar hoger dan gemiddeld in het land,
maar is het laagst binnen de grote steden. Het percentage slachtoffers
in deze regio bedroeg 6,8%, 2 tot 3 procentpunten lager dan de andere
grote steden. Verheugend daarbij is, dat de GVB-trams als beste van
alle soorten vervoer scoren: een resultaat dat tien procentpunten
lager ligt dan bij de trams in andere gebieden, globaal 20% in plaats
van 30%.
GVB-medewerkers
Zowel het personeel van bus, tram en metro gaven een hoger
rapportcijfer voor de sociale veiligheid ten opzichte van twee jaar
geleden. Het totale rapportcijfer is een 6,6, terwijl het landelijke
resultaat is blijven steken op 6,3.
Bij het personeel van GVB voelen vooral de bestuurders van de metro
zich de laatste tijd veiliger.
Om de veiligheid verder te verbeteren geeft het rijdend personeel in
de uitslagen van het onderzoek onder personeel een aantal adviezen:
- toezicht en controle vergroten en verbeteren effectiever bestrijden
van zwart- en grijsrijden
- assistentie verbeteren en intensiveren
Het is te verwachten dat het sluiten van de metropoortjes op 27
augustus de veiligheid in de metro gunstig zal beïnvloeden.
Masterplan Veiligheid
Dit jaar is het tien jaar geleden dat GVB met het Masterplan
Veiligheid het huidige sociale veiligheidsbeleid gestructureerd heeft
opgepakt. De tevredenheid over het GVB-beleid is hoog ten opzichte van
de landelijke waardering. 73% van de collega's geeft aan dat GVB iets
tot veel doet aan het sociaal veiligheidsbeleid (63% landelijk). Uit
deze cijfers van zowel de reizigersmonitor als de personeelsmonitor
kan worden geconcludeerd dat deze integrale aanpak zijn vruchten
afwerpt.