Ingezonden persbericht

Game-industrie groeit

Utrecht centrum van nieuwe deals

Utrecht, 9 juni 2009 - Ondanks de algehele teruggang in de economie, is de game-industrie een van de weinige sectoren die nog steeds groeit. Dit blijkt de komende dagen in Utrecht, waar de top van de Europese industrie samenkomt om zaken te doen en te netwerken tijdens het 5e NLGD Festival of Games. Gedurende het festival doen meer dan vijftig internationale en nationale bedrijven mee aan Pitch & Match. Potentiële kopers en financiers van games, zoals uitgevers, mediabedrijven en investeerders worden gematcht met de ontwikkelaars van games. Ook de banenmarkt tijdens de Control Career fair trekt bijna twintig exposanten en honderden geïnteresseerden, scholieren, studenten en starters.

Volgens Seth van der Meer, voorzitter van de stichting NLGD die het Festival of Games organiseert, is het uniek dat er zoveel aandacht is voor Nederlands game-ontwikkeltalent. "Hoewel ook in deze industrie de gevolgen van de economische crisis wel voelbaar zijn, zit er nog steeds geld in deze markt. Wat echter uniek is, is dat de ogen van de investeerders en uitgevers zich sterker richten op Europa. Het is zelfs voor het eerst dat zoveel internationale uitgevers en mediabedrijven naar Nederland komen om hier op zoek te gaan naar talent en contracten te sluiten met game ontwikkelaars."

Meer dan 150 bedrijven en 1500 professionals uit de Europese Game-industrie verzamelen zich van 10 tot 12 juni in de Jaarbeurs Utrecht voor het NLGD Festival of Games. Nieuw dit jaar is het matchmaking evenement Pitch & Match waar vijftig internationale en nationale bedrijven elkaar zoeken om geld te investeren, of om een investeerder te vinden.

De game-industrie in Nederland is in de afgelopen zeven jaar vertienvoudigd, van hooguit 200 ontwikkelaars in 2002, naar bijna 2000 in 2009. Maar ook op internationaal vlak speelt Nederland inmiddels een belangrijke rol. Waren er in 2002 maar twee Nederlandse bedrijven die voor de grote TV gameconsoles van Sony en Nintendo ontwikkelden (Davilex en Lost Boys), in 2009 zijn er meer dan twintig licensed developers. Daarnaast zijn er meer dan veertig ontwikkelaars die voor de handheld gamemarkt ontwikkelen. Waar het gaat om game-ontwikkelaars voor het internet, loopt Nederland zelfs internationaal voorop met marktleider Spil Games en toonaangevende partijen als Game Entertainment Europe, MMO Life en UnitedGames. Gezamenlijk bereiken zij wereldwijd meer dan 200 miljoen bezoekers per maand met hun gameportals en (browser based) massively multiplayer online games (MMO's).

Volgens industrie veteraan JP van Seventer van de Dutch Game Garden is het een uitzonderlijke groei geweest: "Eind jaren negentig, in mijn tijd bij Davilex, moest ik familie en vrienden nog uitleggen wat een Game Cube was. Toen ik eind 2007 medeverantwoordelijk was voor Nederlands eerste Wii game haalden we het journaal. Nu, twee jaar later, komen mijn oud-studenten al uit met een online Wii game (Swords and Soldiers). De industrie is gegroeid, niet alleen in omvang, maar ook in volwassenheid."
Uitgevers zoals Eidos, GameForge, Nintendo, Bigpoint, UnitedGames, Aeriagames en Jagex zoeken gameontwikkelaars om games van te kopen. Nieuw is dat ook mediabedrijven zoals Sanoma uit Finland en Dogan TV uit Turkije op zoek zijn naar games en gameformats om hun media-aanbod te verbreden.