Ingezonden persbericht


STEMMEN OVER EUROPA

MediaDebat over de invloed van de pers op de Europese verkiezingen

Vijf dagen na de Europese verkiezingen, op dinsdag 9 juni, een MediaDebat over de vraag op welke manier de media (dit keer) aandacht hebben besteed aan Europa, en over de vraag of de veranderde berichtgeving invloed heeft gehad op het stemgedrag van de Nederlanders, en dan met name ook op de opkomst bij de verkiezingen van 4 juni.

Sjerp van der Vaart van het Europees Parlement Bureau berichtte onlangs dat de aandacht voor de verkiezingen dit keer groter is dan ooit, 'explosief' zelfs. Maar een omroep als SBS, en bepaalde commerciële/regionale kranten vinden niet per se dat ze aandacht moeten besteden aan Europese onderwerpen, aangezien kijker en lezer daar helemaal niet op zitten te wachten, en programma's en kranten 'wel verkocht' moeten worden. Daartegenover staat de mening van bijvoorbeeld een krant als Trouw, het televisieprogramma EénVandaag en de verantwoordelijken voor NOS Nieuws die vinden dat de media een publieke taak hebben en dus daarom alleen al aandacht aan het onderwerp moeten besteden, of het publiek daar nou op zit te wachten of niet.

Op 1 oktober 2007 besteedden we tijdens een uitgebreid debat-diner aandacht aan de vraag hoe Europa bekender zou kunnen worden bij de Nederlandse burger, welke rol de media daarin kunnen spelen; dit naar aanleiding van een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid: Europa in Nederland (zie het debat- verslag op www.mediadebat.nl). Wij vinden het interessant te kijken of er sindsdien iets is veranderd.

Een MediaDebat met in ieder geval Ton van den Brink, mede-auteur van het WRR-rapport Europa dichter bij huis, inmiddels directeur van het Europa Instituut van de Universiteit Utrecht; Hans Laroes, hoofdredacteur NOS Nieuws; Titia Ketelaar, chef redactie NRC Next; Lex Oomkes, chef politieke redactie Trouw. Gevraagd zijn woordvoerders van SBS en van HDC Media. Ook staat nog niet vast wie het debat gaat leiden.