Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CBL lanceert campagne "Supermanager" voor HAVO-scholieren

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten in Nederland, start de campagne Supermanager. Met deze campagne wil het CBL HAVO-scholieren interesseren voor een loopbaan in de supermarkt. Centrale rol in de campagne hebben de jonge supermarktmanagers die op de website www.supermanagerworden.nl vertellen over hun werk in de supermarkt.

De website www.supermanagerworden.nl is speciaal ontwikkeld ter ondersteuning van het vak Management & Organisatie in de bovenbouw van de HAVO. De website bestaat uit twee delen: Marketing en Personeel. Elk deel bestaat uit drie lessen en elke les wordt ingeleid door een docusoap. De hoofdrol in deze filmportretten is een jonge supermarktmanager die op de winkelvloer wordt gevolgd met de camera. Deze "supermanagers" zijn voor havisten rolmodellen van een manager die zij na hun HBO-studie graag zouden willen zijn. De site bevat ook een carrièreplanner.

De supermarktbranche kan HBO'ers goed gebruiken. Het CBL heeft daarom met zeven HBO-opleidingen convenanten afgesloten. Daarmee beschikt de branche over een landelijk dekkend netwerk van HBO-scholen waar honderden jongeren een specialisatie van de opleiding Retail Management kunnen volgen die is gericht op de supermarktbranche. Studenten ontvangen bij afronding van deze opleiding naast hun HBO-diploma een branche-erkend CBL-diploma.

De huidige CBL-opleidingen in het HBO worden nu vooral gevuld met jongeren die al werken in de supermarkt. Om ook jongeren zonder deze werkervaring te interesseren voor een supercarrière, wil het CBL op de HAVO en in het MBO-dagonderwijs laten zien welke kansen er voor hun liggen in de supermarktbranche.

"Jongeren weten vaak onvoldoende over de carrièrekansen die de supermarkt biedt: op relatief jonge leeftijd kun je al leidinggeven aan een grote groep medewerkers," aldus Jules van Well, Hoofd Medewerkers en Veiligheid van het CBL. "De supermarkt wordt als ideale plek voor een bijbaantje gezien, maar wij willen jongeren ook interesseren in een carrière in de supermarkt." Daarom richt het CBL de campagne op jongeren die een HBO-studiekeuze gaan maken. Dit zijn naast MBO-scholieren in het dagonderwijs bij uitstek havisten in hun vierde studiejaar.

De website heeft een scholierendeel en een docentendeel. In dit docentendeel staan onder meer de uitwerkingen en antwoorden voor de opdrachten-werkbladen en kunnen docenten een bezoek "backstage" in de supermarkt aanvragen. Iedere school heeft een unieke inlogcode. Alle Nederlandse HAVO's en ROC's hebben een gepersonaliseerde brief ontvangen waarin de campagne en het lesmateriaal worden toegelicht.



Ingezonden persbericht