Vrije Universiteit Amsterdam
Typische typografie
* Startdatum: 10-06-2009
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Typische typografie
* Plaats: Aula
* Spreker: F.C.M. Straatsma
* Promotor: prof.dr. W.P.M.S. Spooren
* Onderdeel: Faculteit der Letteren
* Wetenschapsgebied: Letteren
* Evenementtype: Promotie
Advertenties waarin de relaties tussen tekstdelen en de relevantie van
tekstdelen op de juiste wijze typografisch zijn weergegeven, zijn
makkelijker leesbaar, aantrekkelijker en overtuigender. Dit blijkt uit
het promotieonderzoek van Femke Straatsma.
Productadvertenties zijn ontworpen om lezers te overtuigen het product
in de advertentie te kopen. Hoe dit gebeurt, verschilt nogal. De ene
advertentie maakt gebruikt van uitbundige kleuren, verschillende
lettertypen en veel verschillende formaten, terwijl een andere
advertentie er juist erg sober uitziet. Dit is niet voor niets: in een
serie van zes experimenten toont Straatsma aan dat lay-out een
advertentie inderdaad effectiever kan maken.
Ten eerste kan lay-out ervoor zorgen dat lezers op de juiste
manier naar een advertentie kijken. Lezers kijken bijvoorbeeld eerder
naar elementen die groot zijn, of vetgedrukt. Zij gaan ervan uit dat
deze informatie door de adverteerder als belangrijk wordt gezien.
Voordeel hierbij is dat zij de minder belangrijke informatie niet
hoeven te lezen, dat scheelt weer tijd! Daarnaast kan lay-out lezers
helpen bij het leggen van verbanden. Door elementen op dezelfde manier
vorm te geven, of door elementen die bij elkaar horen dicht bij elkaar
te plaatsen, ziet een lezer in een oogopslag of informatie aan elkaar
gerelateerd is of niet. Ook dit maakt dat het minder moeite kost een
advertentie te begrijpen. Tot slot vinden lezers advertenties waarin
voldoende wordt afgewisseld aantrekkelijker dan advertenties waarin
dit niet het geval is. Dit roept positieve gevoelens op, die lezers
vervolgens aan het product verbinden. Hierdoor is men eerder geneigd
het product te kopen.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam