Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Bijlage 3

Lijst van vragen en antwoorden bij 31924 XII, Slotwet HXII Verkeer en Waterstaat

Nr. Vraag

1 Kunt u met betrekking tot artikel 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU) uiteenzetten wat de totale meerkosten van de HSL-Zuid en de Betuwelijn zijn in de slotwet, en kunt u deze tevens specificeren?
Antwoord
In de slotwet zijn geen meerkosten opgenomen voor de HSL-Zuid en de Betuweroute. Zie ook het antwoord bij vraag 3.


2 Wat zijn de financiële gevolgen van de wijziging van het contract met de High Speed Alliance (HSA) in de slotwet?
Antwoord
In de slotwet zijn de gevolgen niet zichtbaar. In de tweede suppletoire begroting 2008 (Najaarsnota) is de raming van de HSA ontvangsten voor 2008 in zijn geheel naar later doorgeschoven vanwege het uitstel van de aanvangsdatum
Tevens zijn het Rijk en HSA Beheer NV door het uitstel van de aanvangsdatum een schadevergoeding overeengekomen. Hiervan is in 2008 23 mln betaald.


3 Wat zijn de meerkosten van de HSL-Zuid en van de Betuwelijn in totaal, dus de som van de bedragen in de twee suppletoire begrotingen en de slotwet? Antwoord
In het Jaarverslag 2008 van het Infrastructuurfonds (kamerstuk 2008-2009; 31924A, nr. 1, blz. 68/69) is aangegeven welke begrotingsmutaties betrekking hebben op geheel 2008, i.c. alle suppletoire begrotingen inclusief slotwet. Het gaat hier niet om kostenstijgingen. Het betreft sec technische toevoegingen van gereserveerde budgetten voor BTW (uit Aanvullende Post van ministerie van Financiën) en om overboekingen uit de risicoreservering HSL/BR (uit artikel 13 Spoorwegen). Daarnaast zijn de kasritmes van de uitgaven bij beide projecten aangepast aan de planning van het project.


1/1