Ministerie van Economische Zaken
Verslag van de Raad voor Concurrentievermogen van 28 en 29 mei 2009
June 11, 2009
Mede namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bied ik u hierbij
het verslag aan van de Raad voor Concurrentievermogen van 28 en 29 mei
jongstleden. Tijdens het interne markt en industriedeel van de Raad op 28 mei
werd Nederland vertegenwoordigd door de minister van Economische Zaken.
Tijdens het onderzoeksdeel op 29 mei werd Nederland vertegenwoordigd door de
plaatsvervangend Permanent Vertegenwoordiger bij de EU.
Tijdens het gedeelte over industrie en interne markt op 5 maart is een
principeakkoord bereikt over een adviesaanvraag aan het Hof van Justitie over de
verenigbaarheid van het door het Voorzitterschap voorgestelde systeem voor
geschillenbeslechting met het EG-verdrag. Ook werd een voortgangsverslag
aangenomen over het Gemeenschapsoctrooi en bijbehorend systeem voor
geschillenbeslechting. Verder werden er conclusies aangenomen over het
industriebeleid en betere regelgeving en heeft er een oriënterend debat
plaatsgevonden over de Small Business Act. Tijdens een informele lunch is
gesproken over de voortgang van het Europese herstelplan.
Tijdens het onderzoekdeel is een politiek akkoord bereikt over het juridische kader
voor onderzoeksinfrastructuren. Daarnaast zijn er conclusies aangenomen over
evaluatie en effectbeoordeling van het EU Kaderprogramma, de
onderzoeksinfrastructuren en de regionale dimensie van de onderzoeksruimte en
de realisering van de Europese onderzoeksruimte 2020. De antwoorden op uw
vragen over het juridische kader voor onderzoeksinfrastructuren zullen u separaat
door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden toegezonden.
Een uitgebreid verslag van de Raad vindt u in de bijlage bij deze brief. De
eerstvolgende Raad voor Concurrentievermogen vindt plaats op 24 en 25
september a.s. in Brussel.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken
Europees Industriebeleid
Oriënterend debat en Raadsconclusies
De Commissie, bij monde van Commissaris Verheugen, benadrukte het belang
van de industrie voor de Europese economie. Hij wees er daarbij op dat
maatregelen om de industrie te ondersteunen moeten passen binnen de kaders
van de interne markt en staatssteun. Maatregelen mogen de concurrentie niet
verstoren. Ook riep Commissaris Verheugen op om voorzichtig te zijn met nieuwe
regels voor de industrie nu veel industrieën hard zijn getroffen door de
economische crisis. Tot slot wees hij er op dat bedrijven problemen ondervinden
in de toegang tot financiering, omdat de financiële sector niet goed werkt. Hij
prees de acties van de Europese Investeringsbank (EIB). Vervolgens kreeg de
president van de EIB, de heer Maystadt, het woord. Hij was bij uitzondering
aanwezig bij de Raad. In zijn interventie gaf hij aan dat de EIB alleen
investeringen kan ondersteunen van bedrijven die levensvatbaar zijn en gericht
op de toekomst (bijvoorbeeld schone auto's). Hij wees er op dat er sinds
december voor 5,2 miljard euro aan leningen is goedgekeurd en verwachtte dat
dit voor eind juli zou zijn opgelopen tot 7 miljard euro. Tot slot gaf de heer
Maystadt aan dat met name aandacht voor kleine bedrijven nodig is en dat de
overheden daar ook een rol hebben via waarborgen en garanties.
De Raadsconclusies werden gesteund door de lidstaten. Veel lidstaten, waaronder
Nederland, benadrukten dat maatregelen die lidstaten nemen in het kader van de
crisis de regels van de interne markt en staatssteun moeten respecteren. Lange
termijn doelstellingen van de Lissabonstrategie moeten voor ogen worden
gehouden en maatregelen in het kader van de crisis moeten tijdig, tijdelijk en
doelgericht zijn. Het verbeteren van de toegang tot financiering, stimuleren van
R&D en innovatie (vooral gericht op 'groene' producten en diensten), en het
verlagen van administratieve lasten zien de lidstaten als de belangrijkste
maatregelen om de industrie te ondersteunen. Een aantal lidstaten wees op het
gevaar van vertrek van productiebedrijven uit de EU als gevolg van zware eisen in
bijvoorbeeld milieu- en klimaatregels (zogenoemde production leakage). Andere
lidstaten, waaronder Nederland, benadrukten juist het belang van een duurzamer
eco-efficiënte economie, als enige weg naar de toekomst. De angst voor
'production leakage' moet niet worden misbruikt om acties op het terrein van
milieu en klimaat na te laten. Tenslotte was er brede aandacht voor de positie van
het MKB en de dienstensector.
Nederland onderstreepte dat moet worden toegezien dat crisismaatregelen, voor
zover ze niet gericht zijn op een structurele verbetering van de economie, ook
echt tijdelijk zijn. Verder wees Nederland er op dat de crisis moet worden
aangegrepen om straks sterker, slimmer en schoner uit de crisis te komen.
Maatregelen moeten zich richten op het versterken van het concurrentievermogen
van de industrie, en het inzetten van de industrie bij het oplossen van
maatschappelijke problemen, zoals op het terrein van het milieu en klimaat.
De Raad nam vervolgens de Raadsconclusies aan.
Small Business Act (SBA)
Oriënterend debat
Het Voorzitterschap schetste kort het kader van de Small Business Act (SBA) en
vroeg lidstaten in te gaan op de specifieke maatregelen die zij nemen ter
versterking van het MKB en hun visie te geven op maatregelen die op EU-niveau
moeten worden versterkt.
De Commissie, bij monde van Commissaris Verheugen, benadrukte het belang
van kleine bedrijven voor de economie. Kleine bedrijven zijn de stuwende kracht
achter innovatie en het scheppen van banen in Europa, maar zij zijn ook
kwetsbaarder in het licht van de economische crisis. De SBA biedt een goed kader
voor het MKB. De Commissie heeft inmiddels alle EU-wetgevingsinitiatieven die
zijn aangekondigd gepresenteerd (vrijstellingsverordening staatssteun, late
betalingen, Europese BV, richtlijn verlaagde BTW-tarieven, vereenvoudiging BTWfacturering).
De president van de EIB, de heer Maystadt, informeerde de Raad over de acties
die de EIB heeft ondernomen om het MKB beter te ondersteunen. De EIB leent
niet direct uit aan het MKB maar via de banken. In het verleden klaagden de
banken over de vele informatieverplichtingen en ingewikkelde procedures voor het
aanvragen van leningen. Dit heeft het EIB nu sterk vereenvoudigd, zo stelde
Maystadt. Maystadt gaf verder aan dat hij de EIB Raad van Bestuur zal voorstellen
het totale uitleenbedrag door de EIB met 10 mld te verhogen tot 70 mld per jaar
(eerder had de EIB besloten het jaarlijkse uitleenbedrag te verhogen van 45 tot
60 mld). Daarnaast kondigde Maystadt ook andere EIB maatregelen aan die (ook)
het MKB ten goede zullen komen zoals de financiering van werkkapitaal (onder
bepaalde voorwaarden, zoals een 2 jaar financieringscontract) en risicodeling van
het debiteurenrisico met de banken die als financieel intermediair optreden (tot nu
toe ligt dit debiteurenrisico geheel bij de doorlenende commerciële bank).
Veel lidstaten gaven aan de specifieke focus van de SBA op de verbetering van de
toegang tot financiering, de aanpak van administratieve lasten en het vergroten
van de markttoegang voor MKB te steunen. Ten aanzien van de financiering
spraken de meeste lidstaten, waaronder Nederland, waardering uit voor de
inspanningen van de EIB om het MKB te ondersteunen. Een aantal lidstaten gaf
voorbeelden van maatregelen die zij op nationaal niveau nemen om de toegang
tot financiering te verbeteren, zoals garanties, microleningen, een beter gebruik
van middelen uit structuurfondsen. Ook gaven veel lidstaten, waaronder
Nederland, aan nationaal veel te doen aan administratieve lastenreductie.
Als belangrijke bijdrage vanuit de EU voor het MKB noemden veel lidstaten de
richtlijn late betalingen. Ook spraken veel lidstaten steun uit voor het voorstel om
lidstaten toe te staan minder belastende regelgeving voor micro-ondernemingen
op het terrein van de jaarrekeningen te ontwikkelen. Tot slot noemden lidstaten
het versterken van de interne markt, en met name de implementatie van de
dienstenrichtlijn, en spoedige voortgang van het Europese programma voor
administratieve lastenverlichting als belangrijke elementen van het Europese
beleid ter versterking van het MKB. Nederland sloot zich hierbij aan.
Gemeenschapsoctrooi en een systeem voor geschillenbeslechting
Voortgangsverslag en principeakkoord
Het Voorzitterschap vroeg de Raad nota te nemen van het voortgangsverslag en
akkoord te gaan met het principe om het Europese Hof van Justitie om advies te
vragen over de verenigbaarheid van het door het voorzitterschap voorgestelde
systeem voor geschillenbeslechting met het EG-verdrag. Het Voorzitterschap gaf
daarbij aan dat de juridische dienst van de Raad een begeleidend memorandum
zal opstellen dat wordt meegestuurd met de adviesaanvraag. In dit memorandum
zullen de verschillende visies van de lidstaten op de juridische kwesties die aan de
orde zouden moeten komen in het advies van het Hof van justitie worden
weergegeven.
De Commissie, bij monde van Commissaris McCreevy, schetste het belang van
een Gemeenschapsoctrooi en een systeem voor octrooi geschillenbeslechting voor
het bedrijfsleven. Het huidige Europese systeem voor octrooien is kostbaar en
met een nieuw systeem kunnen de kosten met een factor 12 worden verminderd.
De Commissie wees erop dat een snelle adviesaanvraag aan het Hof van Justitie
noodzakelijk is om voortgang te boeken.
Veel lidstaten complimenteerden het Voorzitterschap met de geboekte voortgang.
Zij gaven aan zich goed te kunnen vinden in het voortgangsverslag. Een klein
aantal lidstaten wees er op dat er ondanks de voortgang ook belangrijke
openstaande punten zijn, zoals de rol van de nationale octrooibureaus en het
talenregime. Lidstaten spraken ook brede steun uit voor het principe om het
Europees Hof van Justitie om advies te vragen over de verenigbaarheid van het
door het voorzitterschap voorgestelde systeem voor geschillenbeslechting met het
EG-verdrag. Dit werd gezien als een kleine, maar belangrijke stap richting een
akkoord op dit dossier. Een meerderheid van lidstaten steunde het voorstel van
het Voorzitterschap om de vraag zo objectief en algemeen mogelijk te formuleren.
Een aantal lidstaten gaf aan in het begeleidend memorandum bij de
adviesaanvraag naast de vraag over de verenigbaarheid ook andere vragen aan
de orde te willen stellen, zoals over de bevoegdheid van de Gemeenschap, de
rechtsgrondslag en de rol van het Hof van Justitie in het systeem.
Ook Nederland complimenteerde het Voorzitterschap en de Commissie voor de
geboekte voortgang, vooral op het terrein van de geschillenbeslechting. Nederland
riep op tot een goed en snel akkoord over dit langslepende dossier. Nederland
benadrukte dat er echt iets moet veranderen aan het huidige versnipperde
systeem voor octrooien in Europa, waarmee Europa minstens vier keer zo duur is
als de VS, China of Japan. Tot slot sprak Nederland steun uit voor het sturen van
een adviesaanvraag aan het Hof van Justitie, en de insteek om deze objectief en
breed te formuleren. Op deze manier zou het Hof alle vrijheid hebben om alle
aspecten die het belangrijk acht mee te kunnen in het advies. In het nog uit te
werken memorandum kunnen dan de zorgen van verschillende lidstaten op
specifieke punten worden weergegeven.
Het Voorzitterschap concludeerde dat de Raad ermee instemt om het Hof van
Justitie om advies te vragen naar de verenigbaarheid van het voorgestelde
systeem voor geschillenbeslechting met het EG-verdrag en vroeg de juridische
dienst van de Raad de benodigde documenten op te stellen, inclusief het
begeleidend memorandum waarover na deze Raad op korte termijn
overeenstemming moet worden bereikt.
Betere regelgeving
Raadsconclusies
Het Voorzitterschap gaf een toelichting op de conceptconclusies, die ingaan op
impact assessments, administratieve lastenreductie, en het
vereenvoudigingsprogramma.
De Commissie, bij monde van Commissaris Verheugen, benadrukte dat betere
regelgeving het vlaggenschip is van deze Commissie. Er is belangrijke voortgang
geboekt. Zo is er een MKB-toets ingevoerd in de impact assessments en zijn de
richtsnoeren van de impact assessments aangepast. Ook heeft de Commissie op
het terrein van administratieve lastenreductie voorstellen gedaan die de
lastendruk met 30 miljard euro kunnen terugbrengen (o.a. de vrijstelling van
micro-ondernemingen van de verplichting een jaarrekening op te stellen en BTE
e-invoicing). De Commissie benadrukte dat de Commissie nog voor het einde van
haar mandaat de overige reductievoorstellen binnen de 13 prioritaire gebieden zal
presenteren. Daarbij zal goed worden samengewerkt met de Stoibergroep.
Een aantal lidstaten, waaronder Nederland, benadrukte dat betere regelgeving
hoog op de agenda moet blijven staan. Ook drongen deze lidstaten aan op snelle
besluitvorming over de vrijstelling van micro-ondernemingen van de verplichting
een jaarrekening op te stellen. Nederland vroeg specifieke aandacht voor de 62
suggesties voor aanvullende reductievoorstellen die onlangs door ministerpresident
Balkenende aan de Commissie zijn aangeboden. Nederland riep andere
lidstaten op dit voorbeeld te volgen en de Commissie en het aankomende Zweeds
Voorzitterschap om dit onderwerp hoog op de politieke agenda te houden.
De Raad nam vervolgens de Raadsconclusies aan.
Ruimtevaartraad
De Commissie, bij monde van Commissaris Potoènik, legde sterk de nadruk op de
link tussen ruimtevaart en innovatie. Ruimtevaart is van belang in de
internationale concurrentiepositie van Europa op het wereldtoneel als innovatieve
sector. Ruimtevaart verdient wat dat betreft dan ook een vaste plek in het
Europese innovatiebeleid volgens de Commissie. Hierin speelt de toekomst van
GMES en de ontwikkeling van nieuwe operationele diensten een grote rol.
De Commissie gaf verder aan nog dit jaar met een Mededeling te zullen komen
over hoe GMES na de overgang van een zuiver onderzoeksproject naar
operationele diensten in de praktijk kan worden gefinancierd en gerealiseerd
teneinde de GMES-diensten op de lange termijn te kunnen garanderen. Ook stelde
de Commissie een realistische kostenraming voor GMES in het vooruitzicht en een
juridische analyse van een databeleid voor GMES.
De voorliggende oriëntaties van de Ruimtevaartraad, in de vorm van een
Resolutie, konden op unanieme steun van de lidstaten rekenen en zijn zowel door
de Ruimtevaartraad als de Raad voor Concurrentievermogen bekrachtigd. De
lidstaten, waaronder Nederland, hebben daarmee de rol van de ruimtevaartsector
in het verbeteren en versterken van de innovatieve slagkracht van de Europese
economie onderschreven. De waarde van GMES als vertaling van wetenschap naar
operationele diensten voor de maatschappij werd door de lidstaten duidelijk
erkend. Nederland heeft daarbij het belang van een open data policy
onderstreept. Ten aanzien van het operationeel budget voor GMES voor de
periode 2011-2013 benadrukte Nederland dat het van belang was om het budget
te realiseren binnen de plafonds van de huidige financiële perspectieven, conform
het voorstel van de Commissie.
Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende een
communautair rechtskader voor een Europees consortium voor een
onderzoeksinfrastructuur (ERIC)
Politiek akkoord
De Commissie, bij monde van Commissaris Potoènik, gaf aan dat er grote stappen
voorwaarts zijn gezet met het unanieme oordeel van het BTW-comité van 2 april
jl. Met de huidige compromistekst zijn de voorwaarden vervuld voor een politiek
akkoord over het juridisch kader voor een Europees Onderzoeksinfrastructuur
Consortium (ERIC).
Ten aanzien van de fiscale onderhandeling ontstond geen verdere discussie.
Portugal en Spanje gaven aan niet akkoord te kunnen gaan met het voorliggende
compromis ten aanzien van de voorwaarde dat een ERIC door minimaal drie
lidstaten moet worden opgericht. Zij wilden dat niet drie maar twee lidstaten
voldoende zijn voor het indienen van een aanvraag voor een ERIC. Om het
internationale karakter te waarborgen was er geen steun voor deze wijziging.
Nederland onderstreepte voorstander te zijn van een Europese regeling die zorgt
voor een gelijke en transparante fiscale behandeling van een 'ERIC' in Europa.
Een regeling die de realisering van de ESFRI-roadmap naderbij brengt, die
obstakels op fiscaal gebied wegneemt en die voorkomt dat een deel van de door
ERIC-deelnemers ter beschikking gestelde onderzoeksmiddelen moeten worden
besteed als BTW-uitgaven. Nederland hechtte er aan dat het besluit van het
erkennen van een ERIC als internationale organisatie in de zin van de BTWrichtlijn
bij het land van vestiging ligt. Nederland kondigde daarbij aan, om
precedentwerking tegen te gaan, bij de formele aanname een stemverklaring af te
zullen leggen die de verbinding legt met de unaniem aangenomen interpretatie
van de BTW-richtlijn.
De Raad bereikte een politiek akkoord over de Verordening voor een juridisch
kader voor een Europees Onderzoeksinfrastructuur Consortium (ERIC). Portugal
en Spanje stemden tegen omdat hun wens ten aanzien van een minimale
betrokkenheid van twee lidstaten in plaats van drie, niet werd gehonoreerd.
Evaluatie en effectbeoordeling van kaderprogramma's
Raadsconclusies
Het Voorzitterschap vroeg de lidstaten met name in te gaan op ervaringen en
ideeën omtrent de wijze van evalueren.
Commissaris Potoènik wees op de voortgang die in het 7de kaderprogramma (KP7)
ten opzichte van het 6de programma (KP6) is bereikt. Het instellen van de
Europese Onderzoeksraad, het stroomlijnen en vereenvoudigen van processen en
de gezamenlijke technologie initiatieven (JTI's) vormen belangrijke vernieuwing in
reactie op knelpunten uit KP6. De deelname vanuit het MKB en de deelname uit
nieuwe lidstaten vergen echter nog verdergaande aandacht. Voor de midterm
review van KP7 stonden wat betreft de Commissie drie vragen centraal. Namelijk:
1) hoe kunnen we de grote maatschappelijke vraagstukken zo goed mogelijk
adresseren; 2) hoe vergroten we het effect op realisering van de ERA; en 3) hoe
kan Europa een belangrijke globale speler blijven. De bijdrage van het
kaderprogramma aan 'vergroening' zal hierbij één van de kernpunten zijn. Wat
betreft de wijze van evalueren wees de Commissie met name op het nut van
nationale impactstudies. Deze zouden wat hem betreft vaker en meer op elkaar
afgestemd mogen worden uitgevoerd.
Diverse lidstaten, waaronder Nederland, wezen net als de Commissie op het
belang van verdere vereenvoudiging. Dat is met name van belang om deelname
van industrie en vooral het MKB te verbeteren. Een enkele lidstaat wees ook op
de benodigde focus op het gebruik van onderzoeksresultaten (de zogenaamde
valorisatie). Wat betreft discussie over wijze van evalueren wezen diverse
lidstaten op de noodzaak van een betere afstemming tussen Europese en
nationale evaluaties. Enkele lidstaten riepen daarbij op een speciale werkgroep te
starten om ervaringen uit te wisselen. Andere lidstaten, waaronder Nederland,
gaven aan dat er geen behoefte is aan nieuwe structuren. De reeds bestaande
werkgroep over de methoden van evaluatie kan hier een goede rol in vervullen.
Enkele lidstaten merkten op dat voor een goede evaluatie ook een duidelijke
doelstelling in meetbare targets van het kaderprogramma noodzakelijk is. Hoewel
resultaten bij fundamenteel onderzoek vaak pas veel later merkbaar moet er
meer aandacht zijn voor de criteria waarmee kan worden gemeten of de
doelstellingen gehaald worden.
Ter afsluiting gaf Commissaris Potoènik aan het pleidooi te ondersteunen voor
betere afstemming tussen evaluaties en meer nadruk op oorspronkelijke
doelstellingen. Vervolgens nam de Raad de Raadsconclusies aan.
Onderzoeksinfrastructuren en de regionale dimensie van de Europese
Onderzoeksruimte
Raadsconclusies
Het Voorzitterschap gaf een toelichting op de Raadsconclusies en wees daarbij op
de noodzaak in onderzoeksfaciliteiten te investeren. Deze investeringen zijn nodig
om de structurele groei van Europa te waarborgen en kunnen bijdragen aan het
economisch herstel.
De Commissie, bij monde van Commissaris Potoènik, bevestigde het succes van
de conferentie die ten grondslag lag aan deze Raadsconclusies. Deze conclusies
gaven een duidelijke rol aan de regio's bij het opstarten van een
onderzoeksinfrastructuur. Met name de structuurfondsen kunnen hierbij door de
regio's worden ingezet.
De Raadsconclusies werden zonder verdere discussie goedgekeurd.
De eerste stappen naar de verwezenlijking van de "Europese
Onderzoeksruimte - Visie 2020"
Raadsconclusies
De Commissie, bij monde van Commissaris Potoènik, wees met name op de
betrokkenheid van lidstaten op het terrein van loopbanen en mobiliteit. Hij
bedankte minister Gago (Portugal) en minister Biltgen (Luxemburg) voor hun
discussiepaper dat duidelijk heeft bijgedragen aan de discussie over de mobiliteit
en loopbanen voor onderzoekers. Hij gaf aan uit te kijken naar de roadmap van
het toekomstige Voorzitterschapstrio Zweden, Spanje en België. Om de Europese
onderzoeksruimte te versterken is het van belang de vijf ERA initiatieven,
waaronder Gezamenlijk Programmeren, verder te ontwikkelen.
De Raadsconclusies werden zonder verdere discussie goedgekeurd.
Diversen
Onder het punt diversen gaven het Voorzitterschap, de Commissie en een aantal
lidstaten informatie over:
Juridische gevolgen van digitale bibliotheken ("Google books")
Duitsland vroeg aandacht voor de risico's en kansen van het zogenaamde Google
book search project. Sinds 2004 biedt Google een grote database aan met
gedigitaliseerde boeken, inclusief vele Europese werken. Nederland ondersteunde
het initiatief van Duitsland om over dit onderwerp in de nabije toekomst in de
raad van gedachten te wisselen, op basis van een goede evaluatie van de
Commissie van de impact van het Google project en de ontwikkelingen in de VS
op de EU.
Richtlijn Consumentenrechten
Het Voorzitterschap deed verslag van de voortgang van de onderhandelingen over
het richtlijnvoorstel consumentenrechten. Het Voorzitterschap wees op het doel
van het voorstel, namelijk het verbeteren van de werking van de interne markt
voor bedrijven en consumenten en een hoog niveau van bescherming voor de
consument. Lidstaten zijn het eens over de doelstellingen, maar verschillen van
mening over onder andere de reikwijdte van het voorstel en de vorm van
harmonisatie (minimum versus maximum). Nederland benadrukte het belang van
het voorstel voor de werking van de interne markt voor zowel consumenten als
bedrijven. Nederland gaf aan dat er bij het voorstel gestreefd moet worden naar
een goed niveau van consumentenbescherming, zonder onevenredige lasten voor
het bedrijfsleven te veroorzaken.
Trans-Atlantische Economische Raad
De Commissie informeerde de Raad over de Trans-Atlantische Economische Raad
(TEC). De exacte datum van deze bijeenkomst is nog niet bekend.
Europese BV
Het Voorzitterschap deed verslag van de voortgang van de onderhandelingen over
de onderhandelingen over de Europese BV. Het Voorzitterschap meldde dat de
onderhandelingen over dit voorstel moeizaam verlopen. Het aankomend Zweeds
Voorzitterschap gaf aan de onderhandelingen voort te zullen zetten.
Resultaat van de informele Raad voor Concurrentievermogen 3-5 mei
Het Voorzitterschap gaf een terugkoppeling van de informele Raad voor
Concurrentievermogen van 3-5 mei jl. in Praag (TK 21501-30, nr.204).
Innovatiebeleid
Het Voorzitterschap rapporteerde over de voortgang van het Europese
innovatiebeleid in de periode 2005 - 2008. Zij benadrukte dat het in het licht van
de economische crisis belangrijk is investeringen in onderzoek, ontwikkeling en
innovatie op peil te houden.
Conferentie over de post-Lissabonstrategie
Hongarije informeerde de Raad over een conferentie die op 25 mei jl. in
Boedapest heeft plaatsgevonden over de Lissabonstrategie na 2010.
Toerisme en de rol bij het overwinnen van de economische crisis
Griekenland en Cyprus vroegen aandacht voor de toeristische sector die zwaar is
getroffen door de crisis.
Betere loopbanen en grotere mobiliteit: Europees partnerschap voor onderzoekers
De Commissie en het Voorzitterschap gaven kort de voortgang weer van dit
partnerschap. Het aankomend Spaans Voorzitterschap gaf aan de aanbeveling
over te nemen om een gezamenlijke Raad van de Ministers van onderzoek en
werkgelegenheid te organiseren.
Associatie Rusland in het Kaderprogramma
De Commissie gaf aan verheugd te zijn over de steun van de lidstaten voor
associatie van Rusland bij het Kaderprogramma. Op verzoek van lidstaten
verschafte de Commissie nadere informatie over (bescherming van) intellectueel
eigendom, financiële aspecten en veiligheidsaspecten. De Commissie zal deze als
aandachtspunten meenemen in de onderhandelingen en beloofde de lidstaten
regelmatig via de Raad te informeren over de voortgang. Diverse lidstaten,
waaronder Nederland, onderstreepten nogmaals de mogelijke toegevoegde
waarde van associatie van Rusland bij het Kaderprogramma. Om de
onderhandeling in goede banen te leiden verzochten deze lidstaten om het
opstellen van een aanvullend mandaat vanuit de Raad alvorens de
onderhandelingen te starten.
Mededeling ICT-grenzen
De Commissie presenteerde kort de mededeling "ICT-grenzen verleggen - een
strategie voor onderzoek naar technologieën van de toekomst of in opkomst in
Europa".
ITER
De Commissie zette uiteen dat in de ITER-Raad medio juni een analyse wordt
besproken over de bouw van belangrijke elementen van ITER om te komen tot
kostenbesparingen. De Commissie zal een aantal condities formuleren die nodig
zijn om het proces voor de ontwikkeling en bouw van ITER voort te zetten. Ten
eerste moeten er betrouwbare kostenramingen voor ITER en Fusion for Energy
opgesteld worden. Ten tweede moeten alle mogelijke kostenbesparingen en
verlagingen van financiële risico's in kaart zijn gebracht. Een laatste voorwaarde
is dat de ITER-organisatie en de samenwerking met de nationale agentschappen
verbeterd moet worden.
EIT
De Commissie deelde mee dat sinds de inaugurele bijeenkomst afgelopen
september in Boedapest flink vooruitgang is geboekt om het Europees Instituut
voor Innovatie en Technologie (EIT) operationeel te krijgen. Voor deze zomer
wordt het driejarig werkprogramma verwacht. Verder is er veel voorbereidend
werk gedaan voor het opzetten van Kennis- en Innovatiegemeenschappen
(KIC's). De call for proposals voor KIC's op de drie door de Raad van Bestuur
geselecteerde thema's (namelijk klimaat, ICT en duurzame energie) is begin april
2009 geopend. Voor het eind van dit jaar zullen de eerste twee à drie KIC's
worden geselecteerd.
Research Connection
De Commissie blikte kort terug op de conferentie Research Connection 2009 die
begin mei plaatsvond in Praag. Doel van deze conferentie was het bevorderen van
integratie van onderzoek- en innovatieactiviteiten in Europa, vooral in de nieuwe
lidstaten.
Conferentie over duurzaamheid: een uitdaging voor het Europese onderzoek
De Commissie blikte kort terug op de conferentie over duurzaamheid. Deze
conferentie richtte zich op de mogelijkheden en kansen voor de toekomstige EU
duurzame ontwikkelingsstrategie.