Gemeente Hulst


Persbericht - 12.06.2009

Fonds voor aanleg parkeervoorzieningen

Om te zorgen dat er voldoende parkeergelegenheid beschikbaar is, wordt daar bij de beoordeling van bouwplannen reeds aandacht aan besteed. Een tekort aan parkeerplaatsen kan van invloed zijn op de leefbaarheid.
Op de bouwlocatie zelf is de ruimte soms erg beperkt. Daardoor is het niet in alle gevallen mogelijk voldoende parkeerplaatsen te voorzien, zonder het bouwplan financieel onhaalbaar te maken. Gezocht is naar een oplossing. De PvdA-fractie kwam in deze met een initiatiefvoorstel.
Dat kreeg de steun van de gemeenteraad. Het college van B&W heeft dit voorstel uitgewerkt.

Voorstel tot instellen Parkeerfonds
Op grond van de Bouwverordening kan een ontheffing worden verleend van het benodigde aantal parkeerplaatsen. Dit kan enkel wanneer het redelijkerwijs niet mogelijk is om op de bouwlocatie de parkeerplaatsen aan te brengen en wanneer er op loopafstand ook niet kan worden voorzien in de parkeerbehoefte. Wanneer ontheffing wordt verleend, moet door en op kosten van de gemeente in de parkeerbehoefte worden voorzien. Om dat op te vangen wordt voorgesteld een Parkeerfonds in het leven te roepen. Zij die voor een bouwproject een ontheffing krijgen voor de aan te leggen parkeerplaatsen, krijgen daarbij de verplichting een bijdrage te leveren aan het parkeerfonds. Hiermee wordt een compensatie gegeven voor de door de gemeente aan te leggen parkeerplaatsen. Voorgesteld wordt om per niet aangelegde parkeerplaats een bedrag van 10.000,-- in rekening te brengen. Bij de totstandkoming van dit bedrag is rekening gehouden met o.a. de aanlegkosten van een parkeerplaats en de grondverwerving. De gemeente zal zich in deze situaties verplichten om binnen 10 jaar de vervangende parkeerplaats te realiseren.
Voorgesteld wordt om het fonds enkel van toepassing te verklaren voor de binnenstad van Hulst.

Bedenking college van B&W
Tezamen met het voorstel geeft het college van B&W aan dat er naast de voordelen van een Parkeerfonds ook nadelen aan kleven. Het fonds zou investeerders kunnen weerhouden om in de binnenstad bouwprojecten uit te voeren. Daardoor kan de gewenste kwaliteitsimpuls achterwege blijven. Daarnaast is het mogelijk dat men er bij bouwprojecten voor kiest om parkeergarages op de begane grond te realiseren. Reden hiervoor zijn de hoge archeologische kosten die om de hoek komen kijken bij de aanleg van een ondergrondse parkeergarage. Ook de aanwezigheid van vele garagedeuren op begane grond niveau is uit esthetisch oogpunt onwenselijk. Daarenboven is er in de binnenstad van Hulst enkel sprake van parkeerproblemen op piekmomenten. Wanneer het Parkeerfonds wordt ingesteld, zal de gemeente alternatieve parkeerplaatsen moeten creëren. Deze zullen ook zeker de aantrekkelijkheid van de vestingstad niet bevorderen; zeker niet als deze bijv. op een bolwerk worden aangelegd.

De raadscommissie Middelen buigt zich 25 juni 2009 over het voorstel. Het streven is dat de gemeenteraad op 9 juli 2009 een besluit neemt.
---

Gemeente Hulst stafafdeling - Communicatie
Micaëla Van Bunder (gemeentevoorlichter)
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: communicatie@gemeentehulst.nl