Project Gemeente Westland

gebruik Meldpunt Leefomgeving
Stijging gebruik Meldpunt Leefomgeving
Publicatiedatum: 15-06-2009

Westlanders weten Meldpunt Leefomgeving goed te vinden De inwoners van Westland maken steeds meer gebruik van het Meldpunt Leefomgeving. In 2008 is het aantal meldingen ten opzichte van 2007, met 3.247 gestegen naar 20.302. Dit is een stijging van 19,0%. De belangrijkste oorzaak van deze stijging is de invoering van de huis-aan-huisinzameling van oud papier. De komst van een extra minicontainer heeft veel extra meldingen met zich meegebracht. In 2008 kwamen 4.135 aan het papierproject gerelateerde meldingen binnen. Dit is 20,4% van het totaal aantal meldingen. De toenemende bekendheid van het meldpunt zorgt ook voor meer meldingen.

Inwoners van Westland kunnen bij het meldpunt terecht met meldingen, vragen en verzoeken over zwerfvuil, bestrating, groen, speelterreinen, overlast, schades, vernielingen etc. Ook kunnen zij klachten en meldingen op het gebied van geluidsoverlast (ook van horecagelegenheden), stankoverlast, lichthinder, bodemverontreiniging en andere milieu-incidenten doorgeven.

Sneller en makkelijker

Inwoners van de gemeente vinden steeds sneller en makkelijker de weg naar het meldpunt. Men informeert elkaar over het meldpunt en de verschillende buurtpreventies geven ook steeds meer meldingen door. Het meldpunt is dé wijze om op een laagdrempelige manier in contact te komen met de gemeente over de openbare woon- en leefomgeving.

Manier van melden
De twee voornaamste manieren van doorgeven van meldingen zijn telefonisch, via één van de drie callcentra of digitaal via het meldingsformulier op de gemeentelijke website. Deze twee opties zijn goed voor 99,2% van de meldingen. In 2008 is het totaal aantal meldingen dat via de website wordt doorgegeven, gegroeid naar 4.725 meldingen, een aandeel van 23,3%. Ten opzichte van 2007 zijn 29,4% meer meldingen via het digitale meldingsformulier doorgegeven. De stijgende lijn wordt dus voortgezet.

Meer meldingen binnen de standaard termijn afgehandeld De gemeente tracht zoveel mogelijk meldingen binnen de standaard afhandelingstermijn af te handelen. De standaard termijn is een indicatie en geen harde datum voor de afhandeling van een melding. In 2007 werd 83,6% van de meldingen binnen de gestelde afhandelingstermijn afgehandeld. Het streefpercentage voor 2008 lag op 85,0%. In 2008 is het behaalde percentage gestegen naar 88,3%, een stijging van 4,7%

In 2009 wil het Meldpunt Leefomgeving de communicatie over de onderwerpen, waarvoor men bij het meldpunt terecht kan, en de afhandeling van meldingen verder gaan verbeteren. Dit geldt ook voor het leveren van meer informatie op maat. Het meldpunt wil melders namelijk meer specifieke informatie geven over de wijze waarop een melding is afgehandeld.

Een samenvatting van het rapport Meldpunt Leefomgeving 2008 is te vinden onder de button Meldpunt Leefomgeving.