Project Gemeente Westland
gebruik Meldpunt Leefomgeving
Stijging gebruik Meldpunt Leefomgeving
Publicatiedatum: 15-06-2009
Westlanders weten Meldpunt Leefomgeving goed te vinden
De inwoners van Westland maken steeds meer gebruik van het Meldpunt
Leefomgeving. In 2008 is het aantal meldingen ten opzichte van 2007,
met 3.247 gestegen naar 20.302. Dit is een stijging van 19,0%. De
belangrijkste oorzaak van deze stijging is de invoering van de
huis-aan-huisinzameling van oud papier. De komst van een extra
minicontainer heeft veel extra meldingen met zich meegebracht. In 2008
kwamen 4.135 aan het papierproject gerelateerde meldingen binnen. Dit
is 20,4% van het totaal aantal meldingen. De toenemende bekendheid van
het meldpunt zorgt ook voor meer meldingen.
Inwoners van Westland kunnen bij het meldpunt terecht met meldingen,
vragen en verzoeken over zwerfvuil, bestrating, groen, speelterreinen,
overlast, schades, vernielingen etc. Ook kunnen zij klachten en
meldingen op het gebied van geluidsoverlast (ook van
horecagelegenheden), stankoverlast, lichthinder, bodemverontreiniging
en andere milieu-incidenten doorgeven.
Sneller en makkelijker
Inwoners van de gemeente vinden steeds sneller en makkelijker de weg
naar het meldpunt. Men informeert elkaar over het meldpunt en de
verschillende buurtpreventies geven ook steeds meer meldingen door.
Het meldpunt is dé wijze om op een laagdrempelige manier in contact te
komen met de gemeente over de openbare woon- en leefomgeving.
Manier van melden
De twee voornaamste manieren van doorgeven van meldingen zijn
telefonisch, via één van de drie callcentra of digitaal via het
meldingsformulier op de gemeentelijke website. Deze twee opties zijn
goed voor 99,2% van de meldingen. In 2008 is het totaal aantal
meldingen dat via de website wordt doorgegeven, gegroeid naar 4.725
meldingen, een aandeel van 23,3%. Ten opzichte van 2007 zijn 29,4%
meer meldingen via het digitale meldingsformulier doorgegeven. De
stijgende lijn wordt dus voortgezet.
Meer meldingen binnen de standaard termijn afgehandeld
De gemeente tracht zoveel mogelijk meldingen binnen de standaard
afhandelingstermijn af te handelen. De standaard termijn is een
indicatie en geen harde datum voor de afhandeling van een melding. In
2007 werd 83,6% van de meldingen binnen de gestelde
afhandelingstermijn afgehandeld. Het streefpercentage voor 2008 lag op
85,0%. In 2008 is het behaalde percentage gestegen naar 88,3%, een
stijging van 4,7%
In 2009 wil het Meldpunt Leefomgeving de communicatie over de
onderwerpen, waarvoor men bij het meldpunt terecht kan, en de
afhandeling van meldingen verder gaan verbeteren. Dit geldt ook voor
het leveren van meer informatie op maat. Het meldpunt wil melders
namelijk meer specifieke informatie geven over de wijze waarop een
melding is afgehandeld.
Een samenvatting van het rapport Meldpunt Leefomgeving 2008 is te
vinden onder de button Meldpunt Leefomgeving.