Minder consumptie dit jaar

Amsterdam, 18 juni 2009

De komende maanden stijgen de vakantiebestedingen van consumenten. Toch ontkomt ook de vakantie niet aan bezuinigingen. De totale consumptie zal in heel 2009 met ruim 3% dalen.

Consumenten hebben hun aankopen de afgelopen maanden behoorlijk teruggeschroefd. Toch verwachten zij hun uitgaven de komende tijd niet verder te verlagen. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van woensdag. Van de 57.100 respondenten denkt ruim vier op de tien (42%) de uitgaven in de komende zes maanden gelijk te houden. Een even grote groep (42%) voorziet hogere uitgaven, terwijl een op de zes (16%) verwacht dat minder euro's de portemonnee zullen verlaten. Per saldo zien de gepeilde bezoekers de uitgaven dus stijgen. Onder andere de aankomende zomervakantie doet een aanslag op het budget. Hoewel consumenten op vakantie bezuinigen, geven de respondenten toch nog ruim 800 euro per persoon uit aan hun duurste vakantie (zie Minder op vakantie van 16 juni).

Recessie maakt zuiniger

Sinds vorige zomer hebben consumenten hun uitgavenplannen flink naar beneden toe bijgesteld. In juni vorig jaar verwachtte zes op de tien (62%) respondenten hogere uitgaven, inmiddels nog maar vier op de tien (42%). Wij zien twee belangrijke oorzaken. Ten eerste gaan de prijzen minder hard omhoog. Daardoor kan de verwachte stijging van de uitgaven ook lager uitvallen. De hoofdoorzaak is echter de verslechtering van de economie die de kooplust van consumenten heeft verminderd. Zij zijn zuiniger geworden vanwege zorgen over werkloosheid, de waarde van hun huis of hun pensioen. Bovendien heeft de halvering van de aandelenkoersen het vermogen van gezinnen aangetast. Het ING Economisch Bureau gaat er vanuit dat de bestedingen van consumenten over heel 2009 met 3,5% zullen dalen.

Voor de consumptie is onder andere van belang hoe consumenten kunnen rondkomen. Op 25 juni verschijnt de nieuwe ING BudgetBarometer die daarop ingaat. De eerste ING BudgetBarometer verscheen op 26 februari. De barometerstand was toen 86. Een stand onder de 100 betekent dat er meer pessimisten dan optimisten zijn.

© 2009 ING Economisch Bureau