Oratie Prof.dr. George Yip
Titel oratie
Managing Global Customers
---
Leerstoel:
Hoogleraar met de leeropdracht Global Strategy and Management
Datum
19 juni 2009 16:00
---
Locatie:
Woudestein, aula
---
Faculteit
RSM Erasmus University
Multinationale bedrijven moeten tegenwoordig wereldwijd klanten onderhouden
Decaan George Yip ontwikkelt systeem voor globaal beheer van klanten
Multinationale bedrijven kopen steeds vaker in op wereldwijd niveau in
plaats van per land afzonderlijk. Bedrijven kiezen hierbij voor
wereldwijde contracten met gestandaardiseerde voorwaarden en uniforme
producten, diensten en prijzen, waardoor er nieuwe eisen worden
gesteld aan multinationale leveranciers bij het managen van deze
klanten. In zijn oratie `Het beheren van wereldwijde klanten'
introduceert prof.dr. George Yip, decaan van de Rotterdam School of
Management, Erasmus University een aantal managementtechnieken voor
het coördineren van multinationale klanten. Yip aanvaardt met de
oratie op vrijdag 19 juni 2009 het ambt van hoogleraar Global Strategy
and Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Het onderzoek van Yip is het eerste dat een gecombineerd overzicht
geeft van wereldwijd klantmanagement en wereldwijd account management.
Dit biedt een systematische structuur voor het ontwikkelen en
implementeren van programma's voor het beheren van wereldwijde
klanten. Zijn onderzoek is gebaseerd op gedetailleerd kwalitatief en
kwantitatief onderzoek bij meer dan twintig Amerikaanse en Europese
multinationals.
Prof.dr. George S. Yip is expert op het gebied van global strategy.
Voor zijn decanaat was hij vice-president en directeur Onderzoek &
Innovatie bij CapGemini Consulting. Hij was onder meer verbonden aan
de London Business School Cambridge University, UCLA, Georgetown
University en Harvard Business School. Zijn bedrijfservaring omvat
managementfuncties bij Unilever en Pricewaterhouse. Yip is Fellow van
de Academy of International Business. Hij studeerde economie en recht
aan de universiteit van Cambridge en behaalde zijn MBA (strategy and
finance) aan de Cranfield School of Management en aan Harvard Business
School, en een DBA (business policy) aan Harvard Business School.
Voorafgaand aan de oratie om 16.00uur leidt George Yip om 14.00 uur
een symposium rond hetzelfde onderwerp. Het business panel tijdens dit
symposium bestaat uit account directors voor wereldwijde klanten van
KLM-Air France, TNT Express, Shell en Unilever. Voor het volledige
programma zie www.rsm.nl
Erasmus Universiteit Rotterdam