Erasmus Universiteit Rotterdam

Oratie Prof.dr. George Yip

Titel oratie
Managing Global Customers

---

Leerstoel:
Hoogleraar met de leeropdracht Global Strategy and Management

Datum
19 juni 2009 16:00

---

Locatie:
Woudestein, aula

---

Faculteit
RSM Erasmus University

Multinationale bedrijven moeten tegenwoordig wereldwijd klanten onderhouden

Decaan George Yip ontwikkelt systeem voor globaal beheer van klanten

Multinationale bedrijven kopen steeds vaker in op wereldwijd niveau in plaats van per land afzonderlijk. Bedrijven kiezen hierbij voor wereldwijde contracten met gestandaardiseerde voorwaarden en uniforme producten, diensten en prijzen, waardoor er nieuwe eisen worden gesteld aan multinationale leveranciers bij het managen van deze klanten. In zijn oratie `Het beheren van wereldwijde klanten' introduceert prof.dr. George Yip, decaan van de Rotterdam School of Management, Erasmus University een aantal managementtechnieken voor het coördineren van multinationale klanten. Yip aanvaardt met de oratie op vrijdag 19 juni 2009 het ambt van hoogleraar Global Strategy and Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het onderzoek van Yip is het eerste dat een gecombineerd overzicht geeft van wereldwijd klantmanagement en wereldwijd account management. Dit biedt een systematische structuur voor het ontwikkelen en implementeren van programma's voor het beheren van wereldwijde klanten. Zijn onderzoek is gebaseerd op gedetailleerd kwalitatief en kwantitatief onderzoek bij meer dan twintig Amerikaanse en Europese multinationals.

Prof.dr. George S. Yip is expert op het gebied van global strategy. Voor zijn decanaat was hij vice-president en directeur Onderzoek & Innovatie bij CapGemini Consulting. Hij was onder meer verbonden aan de London Business School Cambridge University, UCLA, Georgetown University en Harvard Business School. Zijn bedrijfservaring omvat managementfuncties bij Unilever en Pricewaterhouse. Yip is Fellow van de Academy of International Business. Hij studeerde economie en recht aan de universiteit van Cambridge en behaalde zijn MBA (strategy and finance) aan de Cranfield School of Management en aan Harvard Business School, en een DBA (business policy) aan Harvard Business School.

Voorafgaand aan de oratie om 16.00uur leidt George Yip om 14.00 uur een symposium rond hetzelfde onderwerp. Het business panel tijdens dit symposium bestaat uit account directors voor wereldwijde klanten van KLM-Air France, TNT Express, Shell en Unilever. Voor het volledige programma zie www.rsm.nl