Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Je weet niet wat je wil

16 juni 2009

Hoe kan het dat je niet van plan was te gaan winkelen, vervolgens toch gaat en bovendien met vier nieuwe broeken thuiskomt? Blijkbaar wilde je wel graag winkelen, zonder dat je dat bewust doorhad. NWO-onderzoeker Martijn Veltkamp stelt in zijn promotieonderzoek vast dat je mensen, zonder dat ze het door hebben, kunt motiveren door woorden in korte flitsen op een scherm te laten zien. Het lukt echter alleen als het geflitste gedrag aansluit bij behoeftes en als het gedrag als positief wordt ervaren. Veltkamp promoveert op 19 juni op zijn onderzoek aan de Universiteit Utrecht.

Om te zorgen dat gedrag uitgevoerd wordt, moet eerst de kennis die je al hebt over dit gedrag (gedragsrepresentaties) toegankelijk worden gemaakt. Als gedragsrepresentaties toegankelijk zijn, kunnen een gebrek aan iets (deprivatie) en een positieve associatie met het mogelijke gedrag er voor zorgen dat je daadwerkelijk gemotiveerd raakt dat gedrag uit te voeren. Deze drie factoren werden in eerder onderzoek al onafhankelijk van elkaar onderzocht maar Veltkamp brengt nu voor het eerst in beeld hoe de drie samenwerken om onbewust gemotiveerd gedrag te veroorzaken.

Drinken zonder dorst

In een serie experimenten onderzocht Veltkamp deze wisselwerking. Zo liet hij eerst de woorden 'drinken' en 'dorst' in een korte flits, die je niet bewust kunt waarnemen op een computerscherm verschijnen. Hiermee werd de representatie van het gedrag toegankelijk gemaakt. Bij een deel van de proefpersonen werd dit gecombineerd met deprivatie - zij hadden dorst. Bij weer een ander deel werd het woord 'drinken' gecombineerd met positieve woorden, waardoor er een positieve associatie ontstond. Veltkamp combineerde de drie factoren op verschillende manieren, en bekeek vervolgens hoe graag de proefpersonen wilden drinken.

Uit de experimenten bleek dat motivatie voor specifiek gedrag (zoals drinken) ontstaat wanneer dat gedrag een bestaande deprivatie oplost of juist een positieve associatie heeft. Deze twee bronnen geven ieder afzonderlijk aan dat een gedraging de moeite waard is om na te streven. Wanneer zij beiden tegelijkertijd dat signaal geven, leidt dat echter niet tot nog meer motivatie.

Hoe sterk de invloed van positieve associatie kan zijn, bleek uit een ander experiment van Veltkamp. Hij liet de proefpersonen komkommer eten om de deprivatie van vocht op te heffen. De mensen die alleen gedepriveerd waren, hadden daarna inderdaad minder drang om te drinken, maar bij de mensen waarbij de motivatie om te drinken mede voortkwam uit positieve associatie, bleef de motivatie hoog.

Grote glazen cola

Uit het onderzoek van Veltkamp blijkt niet alleen dat we buiten ons bewustzijn om te motiveren zijn door omgevingsinvloeden, maar dat onbewust ook de manier waarop de we de wereld waarnemen kan veranderen. Uit eerder onderzoek bleek al dat mensen objecten van waarde groter inschatten dan waardeloze objecten. Veltkamp laat met zijn onderzoek zien dat het niet zozeer om de waarde van objecten gaat, maar om de motivationele waarde; als een object nuttig is om je doelen te bereiken, dan zie je het als groter dan het eigenlijk is. In een van de experimenten van Veltkamp werden glazen water bijvoorbeeld groter ingeschat als de proefpersonen al een tijdje niet gedronken hadden.

Het onderzoek van Martijn Veltkamp werd betaald vanuit de Vidi die zijn promotor Henk Aarts in 2003 van NWO ontving. Aarts wil in zijn Vidi-project nagaan hoe mensen onbewust gemotiveerd worden.

..............................

Meer informatie:

* Martijn Veltkamp ( Universiteit Utrecht, nu Universiteit Twente)
* M.Veltkamp@utwente.nl, 06-15488404

* promotiedatum: 19 juni

* promotoren: prof. dr. H. Aarts, copromotor: dr.ir. R. Custers

laatst gewijzigd op 16 juni 2009