Nederlandse Vereniging van Journalisten
Techniek trekt de journalistieke wereld open
vrijdag 19 juni 2009 | We leven in een overgangstijd. Prime time wordt
my time; lineair tv-kijken wordt on demand kijken. Internet is niet
meer het medium dat apart van televisie of radio staat. De
verschillende media verbinden zich met elkaar. Tijdens de
Freelancersdag op 16 juni ging William Valkenburg, directeur internet
coördinatie NPO (omroep.nl), in op een aantal grote online
ontwikkelingen en op de praktische vertaling daarvan.
Uit onderzoek blijkt dat de totale kijktijd nog niet is teruggelopen.
Televisie is nog steeds medium nummer 1. Opmerkelijk daarbij is dat
ook het on demand gebruik enorm is toegenomen. De vraag is hoe dit
kan. `Een verklaring zou kunnen zijn dat het multitasken een enorme
vlucht neemt', zegt William Valkenburg. Televisie kijken kunnen we
immers ook met een laptop op schoot.
Steeds meer zal het individu centraal staan, aldus Valkenburg. In 1975
werd 80 procent van de kijker bereikt met drie spots. Om het zelfde
bereik te halen moesten in 2004 al 114 spots worden uitgezonden. In
2007 is 80 procent gewoonweg niet meer haalbaar. `We moeten het bereik
repareren. We nemen meer tijd en bieden meer platforms: televisie,
web, mobiel, narrowcasting. Maar daar kun je niet eindeloos mee
doorgaan. Daarom gaan we toe naar een eerste bereik en een tweede
bereik, het bekijken van programma's op een ander moment dan de eerste
uitzending.'
Met Uitzendinggemist.nl, de dienst waarvoor Valkenburg zelf tekent,
zijn veel nieuwe inzichten verkregen met als een van de resultaten dat
players binnen andere omgevingen kunnen worden embedded. Sommige
publieksgroepen moet je namelijk zien te bereiken via andere
platforms, denk aan jongeren op MSN. `Je kunt content langer
interessant houden als de content in een andere context wordt
geplaatst.' Het is denkbaar dat je de Donorshow op een site als die
van de Nierstichting plaatst.
Producten krijgen dus een dus een langere levensduur krijgen en hebben
meer toepassingsvormen. Straks wordt het mogelijk om te bladeren of te
zoeken in het archief. Kijkers zitten bijvoorbeeld niet altijd te
wachten op een bepaald onderwerp op een bepaald moment maar een
onderwerp kan een week later wel relevant zijn. Je gaat niet meer
alleen vanuit de actualiteit zoeken maar ook vanuit de inhoud.
Valkenburg: `Er zijn heel veel mooie documentaires gemaakt. We zijn nu
in overleg met stakeholders om documentaires te digitaliseren en
beschikbaar te maken voor publiek. Daarbij komen allerlei ingangen
voor die content, bijvoorbeeld verwijzingen naar aanleiding van een
actualiteit. Dit depot wordt ondergebracht onder Holland Doc.' Via
Nederland 24, tenslotte, krijgen kijkers toegang tot twaalf digitale
themakanalen, zoals Cultura 24; Geschiedenis 24; Holland Doc 24; Humor
TV 24; Journaal 24 en Politiek 24.
Hoe je vervolgens als freelancer zelf kunt profileren op internet
demonstreerden na de presentatie van William Valkenburg drie experts
van online freelancersplatforms en recruitment. Je onderscheiden is
nodig in een harder wordende freelancerswereld. Immers, het aantal
freelancers neemt toe, terwijl het aantal opdrachten lijkt af te
nemen. Hoe zorg je ervoor dat je (online) opvalt? Dat jij degene bent
die voor die ene opdracht wordt gekozen? Presentaties werden gegeven
door Jan Posma van Freelance.nl; Niels Vonk van Entopic en Floor Drees
van Ikki.nl, die ook een blog schreef over de Freelancersdag.