Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

International Roaming Verordening

Informatiebijeenkomst 18 juni 2009
Johan Keetelaar
Evelien Sauren
Roel van Kessel




Agenda

· Inleiding
· Verordening
· Wholesaleverplichtingen
· Retailverplichtingen
· Interpretatie
· Toezicht en handhaving door OPTA
· Vragen
De in deze presentatie genoemde verplichtingen zijn afkomstig uit de Nederlandse vertaling van de wijziging van Verordening (EG) Nr. 717/2007 waar het Europese Parlement op 22 april 2009 mee heeft ingestemd. Bij onverhoopte verschillen tussen deze presentatie en de gewijzigde Verordening prevaleert de tekst uit de Verordening.




Inleiding (1)

· Bij de evaluatie van Verordening (EG) Nr. 717/2007 concludeerde de Europese Commissie dat de
tarieven voor het gebruik van SMS en data in het buitenland onverminderd hoog waren
· Probleem van "bill shock" bij het gebruik van
datadiensten in het buitenland
· Op 23 september 2008 heeft de Europese
Commissie een voorstel gepresenteerd om de
huidige Verordening te verlengen en uit te breiden naar SMS en data




Inleiding (2)

· OPTA zal toezicht houden op de naleving van (de implementatie van) de gewijzigde Verordening
· OPTA zoekt hiervoor de dialoog met de partijen
waarop de verplichtingen rusten
· OPTA is in internationaal verband betrokken bij standaardisering (ERG)




Verordening (1)

· Aanpassing van Verordening (EG) nr. 717/2007
· Wordt vandaag officieel ondertekend, binnen enkele dagen gepubliceerd in het officiële publicatieblad van de EU
· Op 1 juli 2009 zal de gewijzigde Verordening direct in werking treden




Verordening (2)

· Wholesale- en retailtarieven voor gereguleerde
roaminggesprekken, SMS- en datadiensten
· Transparantie van retailtarieven
· Specifieke maatregelen om "bill shock" te voorkomen · Toezicht en handhaving
· Beslechting van geschillen
· Sancties
· Evaluatie




Wholesaleverplichtingen

Maximum tarieven 1 juli 2009 1 juli 2010 1 juli 2011 ex. BTW
Spraak (per minuut) 0,26 0,22 0,19 SMS 0,04 0,04 0,04

Data (per MB) 1,00 0,80 0,50 · Piek- en daltarieven zijn toegestaan.
· De wijze van berekening is vastgelegd, waarbij het gemiddelde tarief over een geheel jaar niet hoger mag zijn dan de cap. · Tarieven gelden tot 30 juni 2012




Retailverplichtingen (1) - tarieven

Naast het bestaande Eurotarief, stellen de thuisaanbieders een Euro-SMS tarief beschikbaar en bieden dat op duidelijke en transparante wijze actief aan al hun roamende klanten aan. Maximum tarief per
minuut of SMS, 1 juli 2009 1 juli 2010 1 juli 2011 inclusief BTW
Maximum tarief 0,51* 0,46* 0,42* voor het bellen
Maximum tarief
voor het gebeld 0,23* 0,18* 0,13* worden
Maximum tarief
voor het vesturen 0,13* 0,13* 0,13* van een SMS

* Dit zijn afgeronde bedragen. De exacte maximale bedragen voor bellen/gebeld worden/Sms'en zijn: juli 2009: 0,5117 / 0,2261 / 0,1309
juli 2010: 0,4641 / 0,1785 / 0,1309
juli 2011: 0,4165 / 0,1309 / 0,1309




Retailverplichtingen (2) - keuze

· Bestaande praktijk voor Eurotarief blijft ongewijzigd:
- Klanten mogen maximaal 3 maanden gebonden worden aan een alternatief tarief

- Hierna geldt: overstappen op het Eurotarief kan binnen één dag
· Voor het Euro-SMS tarief geldt:

- Alle klanten worden automatisch op 1 juli 2009 op het Euro-SMS tarief gezet, tenzij deze reeds
gekozen heeft voor een specifiek roamingtarief of pakket

- Overstapregels zijn hetzelfde als voor Eurotarief




Retailverplichtingen (3) - transparantie

· Een roamende klant moet, zodra hij een andere
lidstaat binnengaat, via een berichtendienst
kosteloos basale gepersonaliseerde prijsinformatie (inclusief BTW) ontvangen voor bellen, gebeld
worden SMS'en en het gebruik van datadiensten.
· Tevens ontvangt de klant informatie over de
mogelijkheid nooddiensten gratis te bereiken op 112 · Meer informatie (tarieven voor telefoongesprekken, SMS, MMS en datadiensten) moet kosteloos kunnen
worden opgevraagd




Retailverplichtingen (4) - transparantie

· Nieuwe klanten worden over het Eurotarief en Euro- SMS-tarief geïnformeerd
· Klanten worden, zonder onnodige vertraging, op de hoogte gesteld van wijzigingen in de tarieven
· Alle klanten zonder Eurotarief en Euro-SMS-tarief worden hier regelmatig aan herinnerd




Retailverplichtingen (5) - "bill shock"

· De gewijzigde verordening schrijft specifieke
verplichtingen voor om mensen te beschermen tegen bill shock
· Uiterlijk 1 maart 2010 moeten klanten via opt-in zich kunnen beschermen
· Uiterlijk 1 juli 2010 worden klanten die niet hebben gekozen op het standaardplafond gezet
· Het standaardplafond is een verbruik met een
waarde van 50 (ex. BTW) per maand
· Thuisaanbieder mogen naast het standaardplafond
ook andere plafonds aanbieden




Retailverplichtingen (6) - "bill shock"

· Klanten dienen een waarschuwing te ontvangen
wanneer ze 80% van het overeengekomen plafond
hebben bereikt
· Klanten krijgen tevens een waarschuwing bij 100% met daarin informatie over de procedure die de klant dient te volgen om de dienst te kunnen voortzetten · Met ingang van 1 november 2010 kan de klant
binnen één werkdag deze faciliteit verwijderen of activeren




Retailverplichtingen (7) ­ voicemail

· Per 1 juli 2010 mogen thuisaanbieders hun
roamende klanten geen kosten in rekening brengen voor het ontvangen van een voicemail bericht
· Voor het beluisteren van voicemail mogen
thuisaanbieders de normale roaming tarieven in
rekening brengen




Interpretatie (1)

Mogen marktpartijen bij zakelijke klanten volstaan met het informeren van de contractant?
· Ja, dat mag.
Wie bepaalt of zakelijke eindgebruikers het SMS-
bericht met basale informatie ontvangen en/of
welk verbruiksplafond actief is?
· De contractant mag dit bepalen.




Interpretatie (2)

Mogen zakelijke klanten de gepersonaliseerde
tarieven exclusief BTW krijgen?
· Ja, dat mag.
Mag de provider voor het verschaffen van de
gepersonaliseerde informatie zelf kiezen tussen
het aanbieden van een gratis nummer of een gratis sms-dienst of zijn beide verplicht?
· De provider mag dit zelf kiezen.




Interpretatie (3)

Wat zijn de minimale eisen aan het SMS bericht met basale informatie?
· Het SMS bericht dient informatie te bevatten over de kosten voor bellen, gebeld worden, SMS'en en voor datadiensten. Het tarief dient te worden weergegeven in eurocenten, inclusief BTW. Daarnaast dient het bericht informatie te bevatten over de mogelijkheid om gratis nooddiensten te bereiken door 112 te bellen
Welke informatie moet worden verstrekt wanneer de klant gepersonaliseerde informatie opvraagt?
· De klant dient gepersonaliseerde informatie te ontvangen over de toepasselijke roamingtarieven voor telefoongesprekken, SMS, MMS en andere gegevenscommunicatiediensten.




Interpretatie (4)

Wanneer dient een klant tariefinformatie te
ontvangen over de tarieven voor het gebruik van
datadiensten?
· De klant dient bij het aanmelden op een buitenlands netwerk basale tariefinformatie te ontvangen,
daarnaast dient de klant tariefinformatie te ontvangen wanneer deze een datasessie initieert. Wanneer
deze twee momenten samenvallen (bijvoorbeeld bij gebruik van een dongle) kan worden volstaan met één notificatie.




Interpretatie (5)

Mag worden volstaan met het sturen van één SMS-
bericht voor de gehele EU?
· De standaardinstelling dient te zijn dat de klant in elk land dat hij binnenkomt een SMS bericht ontvangt. Dit is ongeacht of de klant dit soort berichten voor de introductie van het Eurotarief eventueel uit heeft laten zetten. Klanten moeten de optie krijgen om deze berichten uit te zetten. Daarnaast is een aanbieder vrij zijn klanten ook de mogelijkheid te bieden om maar één SMS te sturen voor de gehele EU.




Interpretatie (6)

Is het mogelijk een starttarief te hanteren?
· Ja, zo lang de kosten voor de eerste minuut niet hoger zijn dan het maximale tarief.
Is het mogelijk een tarief te hanteren voor het
ontvangen van SMS berichten?
· Nee, het is niet toegestaan kosten in rekening te brengen voor het ontvangen van SMS berichten in het buitenland.




Interpretatie (7)

Het standaardtariefplafond kent een waarde van 50. Is het ook toegestaan om het plafond in volumes uit te drukken? · Ja, zo lang dit volume een waarde vertegenwoordigt dat nabij de 50 is (ex. BTW), zonder deze waarde te overschrijden. Moet prepaid klanten ook een dergelijk plafond worden aangeboden?
· Ja, alle klanten dienen beschermd te worden, tenzij deze expliciet aangeven hier geen gebruik van te willen maken. Dit geldt dus niet alleen voor postpaid gebruikers, maar bijvoorbeeld ook voor prepaid en M2M.




Interpretatie (8)

Welke klanten hoeven geen bescherming te krijgen
tegen "bill shock"?
· Klanten met een abonnement dat reeds bestaat uit een vast bedrag per maand, zonder een verder
variabel tarief.
Mogen de tarieven worden afgerond?
· De tarieven mogen in de communicatie naar de klant worden afgerond, echter de daadwerkelijk in
rekening gebrachte kosten mogen niet hoger zijn dan de exacte maximale tarieven.




Toezicht en handhaving door OPTA

· OPTA is belast met het toezicht op de naleving van de Verordening
· OPTA heeft voor het handhaven hetzelfde
instrumentarium tot zijn beschikking als op de
nationale markt
· Roaming is één van de speerpunten van OPTA voor 2009
· OPTA zal de implementatie van de aangepaste
Verordening monitoren
· OPTA zal streng toezien op een juiste naleving van alle verplichtingen uit de Verordening




Vragen




Meer vragen

Roaming-MA@opta.nl