FloraHolland


Greenport(s) Nederland tweede mainport

Overheidsmaatregelen noodzakelijk voor sector in zwaar weer

Venlo, 18 juni 2009 (persbericht) - Het jaarcongres van Greenport(s) Nederland bij FloraHolland Venlo stond in het teken van crisis en inspiratie. De recessie speelt de sector stevig parten en er zijn maatregelen nodig op de korte termijn om de sector sterk te houden. De greenports zijn met een toegevoegde waarde van 6 miljard euro tweede mainport van Nederland en de eerste als het gaat om het aantal werknemers in vergelijking met de Rotterdamse haven en Schiphol.

Greenport(s) Nederland legt de komende periode, naast de inzet op clustering en duurzame logistiek, de focus op het inrichten van een leerstoel Greenport, inrichting van een structureel bestuurlijk mainportoverleg met de landelijke overheid en op duurzaamheid en besparing van energie. In het kader van de strategische visie 2040 wordt op deze onderdelen versneld.
Daarnaast wordt de komende periode een reeks ontwikkelpaden benoemd, die passen in de Visie 2040 en die de greenports verder versterkt.

Tijdens het congres is de uitgave `Stappen vooruit' gepresenteerd met een overzicht van de integrale gebiedsvisie met daarin ruimtebehoefte, de infrastructurele knelpunten en maatregelen voor bevordering van duurzame logistiek. Daarnaast is een vergelijking gemaakt van de economische kracht van de gezamenlijke greenports in Nederland, Rotterdam en Schiphol.

Snel maatregelen
Tijdens het zomercongres stond de recessie centraal en de overheid, vertegenwoordigd in Greenport(s) Nederland, werd nadrukkelijk opgeroepen om maatregelen voor de korte termijn te treffen. Daarbij was ook aandacht voor de landelijke actie van het Westlandse telersfront en LTO Noord Glaskracht waarin wordt opgeroepen om de petitie `Ondersteuning liquiditeitsprobleem' te tekenen. De tuinbouwsector staat onder enorme druk en er is grote zorg voor de continuïteit van de ondernemingen. Niet zelden geldt dit ook voor grootschalige moderne ondernemingen. Dit heeft te maken met zowel de combinatie van slechte prijsvorming van veel producten als de hoge (energie)kosten. Driekwart van de glastuinbouwbedrijven kan niet meer aan alle betalingverplichtingen voldoen.
De overheid zou snel voor de korte termijn vier extra maatregelen voor glastuinbouwbedrijven moeten nemen. De eerste is een tijdelijke uitbreiding van het Borgstellingsfondsgarantie voor liquiditeitsoverbrugging.
De tweede betreft een maatregel op het gebied van energie. Het rendement op WarmkteKrachtKoppeling (WKK) is door de inzakkende elektriciteitsmarkt drastisch verminderd waardoor WKK's in de glastuinbouw grootschalig stil komen te staan en overgeschakeld wordt op conventionele ketelstook. Door de Stimuleringsregeling Duurzame Energie op bestaande en nieuwe WKK's van toepassing te verklaren, kunnen er met WKK's weer meer uren gedraaid worden, waarmee een belangrijke bijdrage kan worden geleverd aan de klimaatdoelstellingen van sector en rijksoverheid.
De derde maatregel is een stand still voor lastenverzwarende maatregelen, gedwongen investeringen of hogere financiële lasten voor bedrijven met de introductie van nieuwe regelgeving met daarin soms begrijpelijke aanscherping van regels.
De vierde maatregel, betreft de aanpak van `ongewenst glas'. Bedrijven die niet in een cluster liggen, ervaren de gevolgen van deze crisis in veel gevallen nog heftiger dan die bedrijven die voordelen van clustervestiging hebben. Het is een kans voor overheden om juist nu een impuls te geven aan het al langer bestaande voornemen om meer glas te bundelen. Hiervoor is gezamenlijke regie vanuit betrokken overheden nodig in werkbare regelingen. Wil deze aanpak slagen, dan is inzet van aanvullend budget noodzakelijk.

Toekomst
Keynote sprekers, futuroloog Wim de Ridder en CEO Meiny Prins van Priva hielden de deelnemers van het jaarcongres een spiegel voor en gingen in op de nabije toekomst. Hun conclusies kwamen neer op het feit dat er enorm veel technologie ligt te wachten op toepassing, maar dat dit eenvoudigweg niet gebeurt, veelal doordat er te weinig bekendheid over is en door veel te weinig samenwerking. Verder kregen de toehoorders enige wenken voor de toekomst: een drastische kostprijsdaling, namelijk 40 procent, is onafwendbaar en een sterke productvernieuwing is mogelijk maar ook noodzakelijk. Daarnaast zullen veilingen en handelshuizen integreren met telers, zo luidde de toekomstvoorspelling.
Ten aanzien van de kracht van het ondernemerschap kwamen de volgende punten naar voren. Telers streven in verzadigde markten collectief productiemaximalisatie na. Zij overwegen niet dat beïnvloeding van afzetprijzen door volumeaanpassing niet wordt overwogen en dat er een sterke oriëntatie is op energie- en loonkosten, en dat men wel veel rekent, maar weinig analyseert. Analyseert, in de zin van creëren van nieuwe vraag en langer `meegaan' in de keten tot en met de retail. Kortom, kritische succesfactoren zijn: assortimentskeuze, ketenverlenging, vestigingsplaats, afzetkanaal en optimale schaalgrootte.

Venlo
Het jaarcongres vond plaats in Greenport Venlo, het tweede tuinbouwgebied van Nederland in omvang en economische kracht. Greenport(s) Nederland heeft in haar strategische Visie 2040 vijf kijkrichtingen geformuleerd. Verdienen (ambitie), Versterken (uitdaging), Verbinden (randvoorwaarde), Vernieuwen (kans) en Verduurzamen (motor). In vijf presentaties gingen vijf Venlose ondernemers in op elk van deze kijkrichtingen. Alle inleiders legden overigens ook terecht verbindingen tussen de kijkrichtingen. Klaas Slim van ZON Fruit & Vegetables legde op twee manieren de verbinding; ketenefficiency door schakels over te slaan en de kansen voor afzet in Europa. Pierre Sommer van Klavertje 4 bepleitte, in het kader van verdienen, met kracht in te zetten op integrale gebiedsontwikkeling waarin behoud en clustering van productieareaal. In de kijkrichting verduurzamen liet Jan Houwen van Volantis een reeks voorbeelden zien van technologische vernieuwing die leidt tot verduurzaming. Paul Beck van Floriade 2012, gaf aan dat Floriade met haar thema's, waaronder cradle tot cradle, juist vorm geeft aan de kijkrichting versterken waarin de sector en de samenleving niet met de rug naar elkaar toestaan. `Floriade = beleving' en dat is ook in ketens en de markt essentieel. De Floriade en bedrijven versterken elkaar dus op het vlak van (vermarkten/verdienen aan) beleving. Jan Klerken van Scelta Mushrooms liet het congres mee kijken achter de schermen op het gebied van een explorerende marketeer, met multinationals als klant. Een sprankelende reeks voorbeelden van productontwikkeling, vermarkting en samenwerking was inspirerend.

Over Greenport(s) Nederland
De strategie van Greenport(s) Nederland is gebaseerd op het opereren vanuit gezamenlijke belangen: vanuit het bedrijfsleven, belangenorganisaties en vanuit de locale, provinciale en landelijke overheid. Door een netwerkstructuur worden de ontwikkelingen van vijf kernen (greenports) en de overige productielocaties in de glastuinbouw, boom- en bollenteelt (satellietgebieden) met elkaar verbonden.

Op www.ltonoordglaskracht.nl is het formulier de actie van het Westlandse telersfront en LTO Noord Glaskracht te vinden waarin landelijk wordt opgeroepen om de petitie `Ondersteuning liquiditeitsprobleem' te tekenen.

Dit persbericht en andere informatie kunt u vinden op www.greenportsnederland.nl