FloraHolland
Greenport(s) Nederland tweede mainport
Overheidsmaatregelen noodzakelijk voor sector in zwaar weer
Venlo, 18 juni 2009 (persbericht) - Het jaarcongres van Greenport(s)
Nederland bij FloraHolland Venlo stond in het teken van crisis en
inspiratie. De recessie speelt de sector stevig parten en er zijn
maatregelen nodig op de korte termijn om de sector sterk te houden. De
greenports zijn met een toegevoegde waarde van 6 miljard euro tweede
mainport van Nederland en de eerste als het gaat om het aantal
werknemers in vergelijking met de Rotterdamse haven en Schiphol.
Greenport(s) Nederland legt de komende periode, naast de inzet op
clustering en duurzame logistiek, de focus op het inrichten van een
leerstoel Greenport, inrichting van een structureel bestuurlijk
mainportoverleg met de landelijke overheid en op duurzaamheid en
besparing van energie. In het kader van de strategische visie 2040
wordt op deze onderdelen versneld.
Daarnaast wordt de komende periode een reeks ontwikkelpaden benoemd,
die passen in de Visie 2040 en die de greenports verder versterkt.
Tijdens het congres is de uitgave `Stappen vooruit' gepresenteerd met
een overzicht van de integrale gebiedsvisie met daarin ruimtebehoefte,
de infrastructurele knelpunten en maatregelen voor bevordering van
duurzame logistiek. Daarnaast is een vergelijking gemaakt van de
economische kracht van de gezamenlijke greenports in Nederland,
Rotterdam en Schiphol.
Snel maatregelen
Tijdens het zomercongres stond de recessie centraal en de overheid,
vertegenwoordigd in Greenport(s) Nederland, werd nadrukkelijk
opgeroepen om maatregelen voor de korte termijn te treffen. Daarbij
was ook aandacht voor de landelijke actie van het Westlandse
telersfront en LTO Noord Glaskracht waarin wordt opgeroepen om de
petitie `Ondersteuning liquiditeitsprobleem' te tekenen.
De tuinbouwsector staat onder enorme druk en er is grote zorg voor de
continuïteit van de ondernemingen. Niet zelden geldt dit ook voor
grootschalige moderne ondernemingen. Dit heeft te maken met zowel de
combinatie van slechte prijsvorming van veel producten als de hoge
(energie)kosten. Driekwart van de glastuinbouwbedrijven kan niet meer
aan alle betalingverplichtingen voldoen.
De overheid zou snel voor de korte termijn vier extra maatregelen voor
glastuinbouwbedrijven moeten nemen. De eerste is een tijdelijke
uitbreiding van het Borgstellingsfondsgarantie voor
liquiditeitsoverbrugging.
De tweede betreft een maatregel op het gebied van energie. Het
rendement op WarmkteKrachtKoppeling (WKK) is door de inzakkende
elektriciteitsmarkt drastisch verminderd waardoor WKK's in de
glastuinbouw grootschalig stil komen te staan en overgeschakeld wordt
op conventionele ketelstook. Door de Stimuleringsregeling Duurzame
Energie op bestaande en nieuwe WKK's van toepassing te verklaren,
kunnen er met WKK's weer meer uren gedraaid worden, waarmee een
belangrijke bijdrage kan worden geleverd aan de klimaatdoelstellingen
van sector en rijksoverheid.
De derde maatregel is een stand still voor lastenverzwarende
maatregelen, gedwongen investeringen of hogere financiële lasten voor
bedrijven met de introductie van nieuwe regelgeving met daarin soms
begrijpelijke aanscherping van regels.
De vierde maatregel, betreft de aanpak van `ongewenst glas'. Bedrijven
die niet in een cluster liggen, ervaren de gevolgen van deze crisis in
veel gevallen nog heftiger dan die bedrijven die voordelen van
clustervestiging hebben. Het is een kans voor overheden om juist nu
een impuls te geven aan het al langer bestaande voornemen om meer glas
te bundelen. Hiervoor is gezamenlijke regie vanuit betrokken overheden
nodig in werkbare regelingen. Wil deze aanpak slagen, dan is inzet van
aanvullend budget noodzakelijk.
Toekomst
Keynote sprekers, futuroloog Wim de Ridder en CEO Meiny Prins van
Priva hielden de deelnemers van het jaarcongres een spiegel voor en
gingen in op de nabije toekomst. Hun conclusies kwamen neer op het
feit dat er enorm veel technologie ligt te wachten op toepassing, maar
dat dit eenvoudigweg niet gebeurt, veelal doordat er te weinig
bekendheid over is en door veel te weinig samenwerking.
Verder kregen de toehoorders enige wenken voor de toekomst: een
drastische kostprijsdaling, namelijk 40 procent, is onafwendbaar en
een sterke productvernieuwing is mogelijk maar ook noodzakelijk.
Daarnaast zullen veilingen en handelshuizen integreren met telers, zo
luidde de toekomstvoorspelling.
Ten aanzien van de kracht van het ondernemerschap kwamen de volgende
punten naar voren. Telers streven in verzadigde markten collectief
productiemaximalisatie na. Zij overwegen niet dat beïnvloeding van
afzetprijzen door volumeaanpassing niet wordt overwogen en dat er een
sterke oriëntatie is op energie- en loonkosten, en dat men wel veel
rekent, maar weinig analyseert. Analyseert, in de zin van creëren van
nieuwe vraag en langer `meegaan' in de keten tot en met de retail.
Kortom, kritische succesfactoren zijn: assortimentskeuze,
ketenverlenging, vestigingsplaats, afzetkanaal en optimale
schaalgrootte.
Venlo
Het jaarcongres vond plaats in Greenport Venlo, het tweede
tuinbouwgebied van Nederland in omvang en economische kracht.
Greenport(s) Nederland heeft in haar strategische Visie 2040 vijf
kijkrichtingen geformuleerd. Verdienen (ambitie), Versterken
(uitdaging), Verbinden (randvoorwaarde), Vernieuwen (kans) en
Verduurzamen (motor). In vijf presentaties gingen vijf Venlose
ondernemers in op elk van deze kijkrichtingen. Alle inleiders legden
overigens ook terecht verbindingen tussen de kijkrichtingen.
Klaas Slim van ZON Fruit & Vegetables legde op twee manieren de
verbinding; ketenefficiency door schakels over te slaan en de kansen
voor afzet in Europa. Pierre Sommer van Klavertje 4 bepleitte, in het
kader van verdienen, met kracht in te zetten op integrale
gebiedsontwikkeling waarin behoud en clustering van productieareaal.
In de kijkrichting verduurzamen liet Jan Houwen van Volantis een reeks
voorbeelden zien van technologische vernieuwing die leidt tot
verduurzaming. Paul Beck van Floriade 2012, gaf aan dat Floriade met
haar thema's, waaronder cradle tot cradle, juist vorm geeft aan de
kijkrichting versterken waarin de sector en de samenleving niet met de
rug naar elkaar toestaan. `Floriade = beleving' en dat is ook in
ketens en de markt essentieel. De Floriade en bedrijven versterken
elkaar dus op het vlak van (vermarkten/verdienen aan) beleving.
Jan Klerken van Scelta Mushrooms liet het congres mee kijken achter de
schermen op het gebied van een explorerende marketeer, met
multinationals als klant. Een sprankelende reeks voorbeelden van
productontwikkeling, vermarkting en samenwerking was inspirerend.
Over Greenport(s) Nederland
De strategie van Greenport(s) Nederland is gebaseerd op het opereren
vanuit gezamenlijke belangen: vanuit het bedrijfsleven,
belangenorganisaties en vanuit de locale, provinciale en landelijke
overheid. Door een netwerkstructuur worden de ontwikkelingen van vijf
kernen (greenports) en de overige productielocaties in de
glastuinbouw, boom- en bollenteelt (satellietgebieden) met elkaar
verbonden.
Op www.ltonoordglaskracht.nl is het formulier de actie van het
Westlandse telersfront en LTO Noord Glaskracht te vinden waarin
landelijk wordt opgeroepen om de petitie `Ondersteuning
liquiditeitsprobleem' te tekenen.
Dit persbericht en andere informatie kunt u vinden op
www.greenportsnederland.nl