Machocultuur op werkvloer belemmert coming-out van homo's

19/06/2009 13:52

MOVISIE

MOVISIE onderzoekt relatie tussen homoseksualiteit en arbeid

In bedrijven en sectoren waar een machocultuur heerst, is het voor homoseksuelen moeilijk om openlijk te praten over hun seksuele geaardheid. In deze bedrijven is weinig openheid en geringe tolerantie voor onderlinge verschillen. Niet alleen homo's hebben last van een macho-cultuur, alle werknemers leiden hier onder. Een machocultuur leidt tot een gesloten bedrijfscultuur die uiteindelijk schadelijk is voor de marktpositie van een bedrijf. Dat concludeert MOVISIE op basis van een verkenning van 18 onderzoeken die zijn gedaan naar homoseksualiteit, diversiteit en arbeid.

Homo-onvriendelijke omgeving

Uit de literatuurstudie van MOVISIE blijkt dat 30 procent van de homo- en lesbische werknemers niet voor hun homoseksualiteit uitkomt op het werk. Het merendeel van hen geeft aan dat dit een persoonlijke keuze is. Nader onderzoek leert echter dat deze groep over het algemeen werkt in een homo-onvriendelijke werkomgeving waar zij geen steun van collega's krijgen en waar weinig ruimte is om jezelf te zijn. Verder valt op dat homo's in dit soort organisaties onvoldoende betrokken worden bij het werk én dat zij last hebben van pesten en roddelen. Ook hebben homo's - en vooral lesbiennes - meer dan gemiddeld te maken met seksuele intimidatie. Dit gebeurt vaak in het geniep en is daardoor juridisch moeilijk aantoonbaar.

Diversiteitsbeleid

De literatuurstudie laat ook duidelijk zien dat een diversiteitbeleid met expliciete aandacht voor homo-seksualiteit een positief effect heeft op bedrijven. Een goed diversiteitsbeleid bestaat onder meer uit het bevorderen van onderlinge sociale steun en van een open houding, uit duidelijke voorlichting en omgangsregels en het hebben van een klachtenprocedure en een vertrouwenspersoon. Ook kunnen netwerken van homo's, lesbiennes en/of transgenders binnen een bedrijf een positieve invloed hebben op de bedrijfscultuur en niet alleen de sfeer, maar ook de marktpositie versterken.

Partners

MOVISIE voerde deze literatuurstudie naar homoseksualiteit en arbeid uit in opdracht van vakcentrale FNV en het Company Pride Platform. De verkenning is een eerste stap in een driejarig project over homoseksualiteit en arbeid dat een nationale hetero-homoalliantie heeft ingezet om bedrijven te stimuleren een 'roze draad' in hun diversiteitbeleid op te nemen.