Winnaars MOAwards bekend

19/06/2009 16:40

MOA, Center for Marketing Intelligence and Research

Amsterdam, 19 juni 2009

Tijdens een feestelijke bijeenkomst in beachclub Vooges te Zandvoort zijn op 18 juni voor de tweede keer de MOAwards uitgereikt. De prestigieuze prijzen, in het leven geroepen door de marktonderzoekassociatie (MOA), zijn bestemd voor onderzoekers, bureaus en organisaties die zich het voorbije jaar op bijzondere wijze hebben onderscheiden binnen het vakgebied.

Marktonderzoekbureau van het jaar werd Blauw Research te Rotterdam. Alle genomineerden geven volgens de jury het vak een nieuwe impuls en verhogen de kwaliteit, maar de keuze viel op Blauw Research vanwege de sterke groei in 2008, de innovatiekracht, en omdat het een promotor van het vak is, aldus het juryrapport. Bij Blauw reageerde directeur Rijn Vogelaar verheugd. "Belangrijk is dat wij de afgelopen jaren niet alleen met grafieken en tabellen hebben gewerkt, maar ook een expert-mening hebben gebracht. Onderzoekers zouden wat vaker op die manier uit hun schulp moeten kruipen."

Christophe Vergult van InSites Consulting mag zich Bureauonderzoeker van het jaar noemen. De drie gerenommeerde kandidaten hebben allen hun specifieke kwaliteiten, maar Vergult kreeg de prijs als 'representant van een nieuwe lichting marktonderzoekers, die door middel van nieuwe technieken en applicaties het vak een relevante wending tracht te geven, en een sterke link legt tussen onderzoek en marketing.' Vergult is vooral blij dat de jury zijn innovatiedrang prees. "Dat is waar ik persoonlijk, en wij als InSites Consulting, heel sterk in geloven."

Bedrijfsonderzoeker van het jaar is Jorrit Lang van ING Retail Nederland. 'Een echte bedrijfsonderzoeker', aldus de jury, 'die ook in moeilijke tijden en op een snel veranderend speelveld de rol en het belang van marktonderzoek weet te onderstrepen.' Met zijn realiteitszin weet hij volgens het rapport het belang van het bedrijf en verantwoordelijkheidsgevoel perfect te combineren. "In de wereld van grotere organisaties is een marktonderzoeker hét kanaal die de voice of the customer kan doorvertalen naar wat er moet gebeuren", zegt Lang.

De Wetenschapsprijs van het jaar gaat naar A. van Meurs, R. van Ossenbruggen en L. Nekkers voor hun artikel 'Rotte appels? Controle op kwaliteit van antwoordgedrag in het Intomart GfK online panel'. De jury spreekt van een studie die van groot belang is voor het marktonderzoek, namelijk de kwaliteit van de gegevens verkregen met vragenlijsten. 'De auteurs laten hierbij zien dat de kwaliteit en het onderwerp van de vragenlijst - en niet gemakzuchtigheid van respondenten - bepalend zijn voor de kwaliteit van de respons.' Namens het winnende team hoopt Robert van Ossenbruggen dat dit soort artikelen "een serieuze discussie triggert over de problemen en beperkingen rond panelonderzoek."

De SPSS Feedback Innovatie Award 2009 voor het meest innovatieve feedbackproject is tenslotte gewonnen door RTL Nederland en InSites Consulting die het populaire televisieprogramma So You Think You Can Dance hebben gemonitord en aangescherpt op basis van een analyse van webcontent. De jury sprak van 'een nieuw onderzoeksparadigma waarin op slimme wijze gebruik wordt gemaakt van de content die sociale media opleveren.' Dat noemt InSites Consulting's Ramon Pardo "het grootste compliment dat ze ons hadden kunnen maken."

Voor uitgebreide informatie over de uitreiking van de MOAwards; zie www.moawards.nl.

Einde bericht