Ingezonden persbericht


Bijzondere combinatie van fun en functioneel voor peuters én ouders

Nijntje krijgt een nieuwe website voor haar verjaardag

Breda, 19 juni 2009 - Nijntje viert zondag 21 juni haar 54ste verjaardag. Om dat te vieren krijgt Dick Bruna's beroemdste geesteskind een nieuwe website. Want ondanks haar middelbare leeftijd is nijntje helemaal van deze tijd. In de online omgeving is voor nijntjefans van alles te beleven. 'Nog niet kunnen lezen' is daarbij allerminst een hobbel. De vertrouwde stem bekend van tv helpt peuters en kleuters een handje bij educatieve spelletjes als memory, puzzelen en leren tellen met hun favoriete konijntje. Op de nieuwe site kunnen ze ook zelf muziek maken op nijntjes xylofoon. Naast kleuren op de computer, kan ouderwets inkleuren natuurlijk ook. Daarvoor hoeven de kleurplaten alleen maar te worden uitgeprint. Jonge én oude websitebezoekers maken tevens kennis met alle vriendjes van nijntje pluis. Verder worden ook verschillende avonturen van nijntje op de site voorgelezen. Er is dus genoeg te doen op www.nijntje.nl.

De boeken van nijntje zijn door de jaren heen in bijna vijftig talen verschenen en er zijn inmiddels 85 miljoen boeken verkocht. Overzichtelijkheid en simpelheid staan synoniem voor de kenmerkende Dick Bruna stijl die verscheidene generaties overal ter wereld in verrukking heeft gebracht. De nieuwe website is een virtuele vertakking van dat unieke universum. De creatieve afdeling van webbouwer Netvlies Internetdiensten uit Breda heeft die unieke stijl op een bijzondere wijze vertaald naar het web.

www.nijntje.nl: niet alleen voor kinderen
De website is er niet alleen voor peuters en kleuters; ook ouders en oudere kinderen kunnen hun hart ophalen op www.nijntje.nl. In een unieke tijdslijn, die begint bij Dick Bruna's geboorte in Utrecht in 1927, staat de geschiedenis van nijntje en haar geestelijk vader overzichtelijk op een rij. Handig voor bijvoorbeeld een spreekbeurt of gewoon even lekker een nostalgisch kijkje terug in de tijd. Nijntje houdt tevens een dagboek (blog) bij en in de agenda staat precies wanneer wat te doen is. De echte nijntjefans kunnen naar iedereen die ze willen een internetkaartje (e-card) sturen en een screensaver voor hun computer downloaden. Op de site staat ook een overzicht van alle boeken en een selectie van andere producten, zoals speelgoed en kleding, van nijntje. De geheel vernieuwde website wordt regelmatig voorzien van nieuwe spelletjes, voorleestitels, kleurplaten en tal van ander materiaal zodat nog vele generaties opgroeiende kinderen plezier aan zullen beleven.

Dankbare taak
Netvlies Internetdiensten heeft de dankbare taak gehad de website te ontwerpen. Directeur Jochem Vlemmix noemt de ontwikkeling van www.nijntje.nl 'de droom van ieder internetbureau'. "De website is een mooie combinatie geworden van fun en functioneel. Net als nijntje zelf eigenlijk. Wij willen de mensen de wereld van nijntje echt intrekken.

Na de lancering van de Nederlandse website gaan we voor Mercis ook de website in andere talen uitrollen, waaronder in het Japans. Nijntje is in Japan bijkans een nog groter fenomeen dan hier."

Over Netvlies Internetdiensten
Het Bredase bureau is in 1997 opgericht door drie zestienjarige scholieren met een passie voor de mogelijkheden die het internet te bieden heeft. Inmiddels heeft het bedrijf 27 medewerkers en mag zij onder meer de Gemeente Breda, Bever Zwerfsport, Media Republic, Playboy, het Graphic Design Museum, Foam_Fotografiemuseum Amsterdam en Het Huis Opticiens tot haar klantenkring rekenen. Netvlies heeft ondertussen ook ruime ervaring opgebouwd in het kindersegment. Zo is het Bredase bureau in 2008 genomineerd voor de Gouden @penstaart met (het ontwerp en de bouw van) de website www.TroepinBreda.nl, een onderdeel van een lespakket voor kinderen van 4 tot 8 jaar én van 9 tot 12 jaar van Bredase basisscholen. Ook heeft Netvlies als onderdeel van een grote crossmediale campagne de actiewebsite www.sprookjesmysterie.nl voor de Efteling ontwikkeld, die momenteel een groot succes is.

Over Mercis
Mercis bv bewaakt sinds 1971 wereldwijd de auteursrechten van Dick Bruna en is nauw betrokken bij de ontwikkeling en kwaliteitscontrole van alle producten, zoals speelgoed en kleding. Sinds 1995 geeft Mercis zelf ook de boeken van Dick Bruna uit. Verder houdt Mercis zich bezig met de ontwikkeling van media gerichte producten. Voor alles geldt dat het product - of dat een boek, speelgoed of dvd is - een bijdrage moet leveren aan de ontwikkeling van het kind en zeker geen geweld moet uitlokken. De basis van het werk van Dick Bruna is ook de basis van het werk van Mercis: respect voor de wereld van het kind. Het doel is om ruimte te geven aan de unieke kijk op het leven van ieder kind.


Noot voor de redactie,