Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
18-06-09: Onderzoek naar imago van Nederland als vakantieland
Buitenlandse toerist vindt Nederland gastvrij vakantieland
Buitenlandse toeristen zijn positief over Nederlanders en Nederland
als vakantieland: Nederland wordt gewaardeerd als een goed bereikbaar
en gastvrij vakantieland. Het is een ideaal land voor korte vakanties
en heeft een divers aanbod en veel variatie op korte afstand van
elkaar. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor
Toerisme & Congressen (NBTC). Vandaag presenteerde Jos Vranken,
algemeen directeur van het NBTC, de resultaten aan staatssecretaris
Heemskerk.
HOLLAND IMAGO ALS VAKANTIELAND
Het imago-onderzoek is uitgevoerd in de vijf belangrijkste
herkomstlanden van buitenlandse toeristen in Nederland: Duitsland,
Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten en Frankrijk. Hieruit
blijkt onder andere dat Nederland wordt beschouwd als een goed
bereikbaar land dat ideaal is voor een korte vakantie.
KLASSIEKE HOLLANDSE ICONEN POPULAIR
De bekende Hollandse iconen zoals tulpen, kaas en molens, zijn nog
steeds de eerste associaties die Nederland oproept. Daarnaast denkt
men vooral aan Amsterdam, water, fietsen en de vriendelijke
Nederlanders. Verder blijkt ook dat de oude iconen vooral
doorslaggevend zijn voor mensen die Nederland nog niet eerder hebben
bezocht. Als mensen Nederland eenmaal kennen als vakantieland zijn de
oude iconen minder relevant.
TOEPASSING VAN NBTC ONDERZOEK
Volgens Jos Vranken biedt inzicht in het imago van Nederland als
vakantieland vooral handvatten om de marketingactiviteiten van het
NBTC in het buitenland nog verder aan te scherpen.
`Het onderzoek laat zien op welke aspecten Holland zich positief kan
onderscheiden van concurrerende bestemmingen. Daarbij koesteren we
onze iconen daar waar relevant. Tegelijkertijd introduceren en
versterken we andere aspecten zoals design, architectuur of muziek.
Het onderzoek laat ook zien, hoewel de resultaten positief zijn, dat
er nog ruimte is voor verbetering. Het is van groot belang om blijvend
te investeren in de positionering van het merk Holland ten behoeve van
onze internationale concurrentiepositie. Samen met onder andere de
brancheorganisaties gaan wij ons hierop verder bezinnen en onze
schouders eronder zetten,' aldus Vranken.