Ingezonden persbericht
Nederlands Fotomuseum helpt online bij bewust foto's maken en kijken
Fotomuseum helpt
online bij bewust
foto's maken en kijken
PERSBERICHT juni 2009
Het Nederlands Fotomuseum biedt vanaf vandaag online basiskennis aan over
vormgeving bij het maken van foto's. In het webdossier Dressuur voor het oog en de
webles Fitness voor het oog worden zowel theorie als kijkoefeningen gegeven aan de
hand van de foto's uit de museumcollectie. Daarmee laat het museum opnieuw zien dat
zijn website meer is dan een agenda: het is een op zichzelf staand en gestaag groeiend
baken van kennis over fotografie.
De les en het dossier zijn bedoeld voor beginnende en gevorderde liefhebbers van fotografie.
In de webles toetst de student of beginnend fotograaf zijn basiskennis over
vormgevingsaspecten in fotografie. In het bijbehorende webdossier over dit onderwerp, komt
de theorie aan bod. Er is gekozen voor een praktische invalshoek die ruimte laat voor een
intuïtieve manier van beeldvormgeving zonder al te veel hinder van vaktermen. Met de kennis
over de beeldaspecten kunnen beginnende fotografen de bedoelingen die ze met hun eigen
werk hebben versterken.
Maar ook fervente bezoekers van fototentoonstellingen, die minder zelf fotograferen, zullen
bemerken dat ze na het lezen en oefenen op een andere manier gaan kijken en oog krijgen
voor andere dingen. Wie zelf fotografeert gaat bewuster fotograferen, maar maakt ook
makkelijker selecties en bewerkingen achteraf.
Het Nederlands Fotomuseum ontwikkelde kort geleden een aparte site waarop weblessen
over fotografie gevolgd kunnen worden. Deze webles over de vormgevingsbasis is de
nieuwste in de serie.
Het webdossier Dressuur van het oog is de negende in een serie dossiers over verschillende
onderwerpen in de fotografie, zoals: autochromes, daguerreotypieën en panoramafotografie.
Cathelijne Hoorn is auteur van het dossier en de webles. Als kunsthistoricus en tekstschrijver
werkte ze in uiteenlopende functies waarbij telkens de fotografie centraal stond. Daarnaast gaf
ze lessen beeldanalyse in het voortgezet onderwijs. Miriam Bestebreurtje, docent aan de
fotografieopleiding van de AKV | St. Joost, reageerde enthousiast na een preview van dit
educatieve materiaal: "Als ik mijn studenten in gedachten houd, dan is het dossier daar heel
geschikt voor. Een heel goede manier om aan het begin van de studie de neuzen de zelfde
kant op te krijgen."
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .