Ingezonden persbericht
REPUTATIE CEO'S TUIMELT
Herstel zal 3,5 jaar duren
DEN HAAG 19 juni, 2009 De meerderheid van managers (66%) werkzaam bij de grootste Amerikaanse bedrijven
geloven dat de reputatie van CEO's overwegend negatief is. Dit blijkt uit onderzoek van het wereldwijd
communicatieadvies bureau Weber Shandwick, in samenwerking met KRC Research. Slechts 14% geeft CEO's een
positieve beoordeling. Dé manier om reputatie en vertrouwen te herstellen is door als CEO publiekelijk
verantwoordelijkheid te nemen als het bedrijf in een crisis verkeert (90%). Daarnaast vindt 83% dat compensaties voor
CEO's aan resultaten gekoppeld moet zijn. De opvallendste uitkomst is dat maar 12% van de respondenten het gebruik
van social media zoals Twitter en Facebook als een succesvol instrument zien voor het verbeteren van de CEO's
reputatie. Voor het onderzoek zijn in tussen eind april en eind mei 2009 151 managers werkzaam bij Fortune 1000
bedrijven in Amerika telefonisch ondervraagd.
Eerder onderzoek van Weber Shandwick (www.online-reputations.com) toonde al aan dat managers weinig gebruik
maken van sociale media. Dit zou kunnen verklaren waarom ze deze instrumenten nog weinig vertrouwen om reputatie te
herstel. Naast de publieke verantwoordelijkheid en het koppelen van beloningen aan resultaten zijn veel genoemde
adviezen; het houden van meer face-to-face bijeenkomsten met werknemers(68%), het publiekelijk opkomen voor henzelf
en hun ondernemingen(54%), het vergroten van de transparantie(52%) en het regelmatiger uitgeven van CEO updates
over de zakelijke vooruitzichten(52%).
Het herstel wat te doen?
Volgens de managers zal het ongeveer 3,5 jaar duren voordat de collectieve reputatie van CEO's volledig hersteld is.
Leslie Gaines Ross, Chief Reputation Stategist van Weber Shandwick. "Gezien de economische turbulentie in laatste
twaalf tot achttien maanden, is het geen verassing dat de reputatie van CEO's flinke klappen hebben gekregen. Nu is de
tijd om aan de volgende generatie leiders te laten zien dat geloofwaardigheid hersteld kan worden en dat CEO's naar
publieke kritiek hebben geluisterd. Communicatie, oplossingen en transparantie moeten hoog op de agenda staan van
elke CEO".
Functie gewild ondanks reputatie
Er is een opvallend verschil tussen hoe de respondenten hun eigen CEO waarderen en de waardering van CEO's in het
algemeen. Terwijl maar 14% de reputatie van CEO's in het algemeen als positief beoordeelt, ziet negen van de tien (86%)
de reputatie van de eigen CEO als sterk. Klaarblijkelijk erkennen managers dat de collectieve reputatie van CEO's is
aangetast vanwege de veel gepubliceerde misstappen van een aantal CEO's, maar waarderen ze de inzet van hun eigen
CEO gedurende deze turbulente tijden.
Overigens leidt de slechte reputatie van CEO's in het algemeen niet tot minder interesse in dergelijke functies. Ongeveer
een op twee van de respondenten geeft aan geïnteresseerd te zijn om ooit de functie te bekleden. Zelfs de managers die
de reputatie van CEO's negatief beoordeelden zijn verrassend optimistisch (48%).
# # #