Ingezonden persbericht


Persbericht

Vaderdag even belangrijk als moederdag
Merendeel Nederlanders viert Vaderdag

Amsterdam 19 juni, 2009 - Kinderen maken geen onderscheid als het gaat het in het zonnetje zetten van hun vader of moeder; 88% vindt beide dagen even belangrijk. Eén op de tien hecht meer waarde aan het eren van moeder op Moederdag dan aan het vieren van Vaderdag. Dit blijkt uit onderzoek van de websites familie.nl en SchoolBANK.nl.

De sites hebben 486 mensen in de leeftijd van 10 tot 70+ jaar ondervraagd. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 40 jaar. Tweederde (67%) van de Nederlanders besteedt aandacht aan Vaderdag. Het grootste deel hiervan pakt flink uit en zet zijn of haar vader de hele dag uitgebreid in het zonnetje. Van de Nederlanders geeft 40% vaderlief een cadeau. De meeste respondenten vinden het jammer tot erg als Vaderdag binnen het gezin niet meer gevierd zou worden.

Wat vinden de papa's er eigenlijk van?
'Opmerkelijk is dat het merendeel van de vaders het leuk vindt als er aandacht wordt besteed aan deze dag. De vaders zien de dag niet echt als een verplichting richting hun kinderen, maar het merendeel zou het wel betreuren als vaderdag niet meer gevierd zou worden', zegt Mirelle Bos, siteowner van familie.nl.

Vader als beste vriend
Hoe is dan die relatie tussen de vaders en hun kinderen? De helft van de kinderen zegt niet alles te bespreken met zijn vader. 14% doet dit wel en ziet zijn vader zelfs als beste vriend. Vier op de vijf respondenten vindt familie belangrijk tot heel belangrijk. Het merendeel van de kinderen brengt daarom ook iedere week een bezoek aan de ouders.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over familie.nl
Familie.nl is een initiatief van de makers van schoolBANK en is hét online familie platform waar je je belevenissen en herinneringen kunt delen met familie en vrienden door gezamenlijk fotoalbums te beheren en een tijdreis door je leven te maken.

Over ilse media groep
Ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste digitale uitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van 140 websites, waaronder Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl, SchoolBANK.nl en web-log.nl bereikt ilse media ca. 80 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. Ilse media exploiteert tevens de vrouwensites van Sanoma Uitgevers, de Jonge Gezinnen sites en TVGids.nl. Sinds 2006 is ilse media ook actief op mobiel internet. Het mobiele netwerk van ilse media bestaat inmiddels uit 15 websites, waaronder Startpagina.mobi, mobiel.NU.nl, web-log.mobi en mobiel.Kieskeurig.nl. Het hele ilse media netwerk heeft per maand meer dan een miljard pageviews.

Ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers. Met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites is Sanoma Uitgevers de grootste multimediale uitgever in Nederland.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl