1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/4632
Uw kenmerk
Datum 19 juni 2009 -
Onderwerp Kabinetsstandpunt evaluatie spoorwetgeving Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u, namens het kabinet, het kabinetsstandpunt over "Spoor in
beweging" naar aanleiding van het eindrapport van de evaluatie van de
spoorwetgeving aan. Tegelijkertijd met dit kabinetsstandpunt ontvangt u het
rapport van het onderzoek naar aanleiding van motie Wolfson cs. De stukken van
de evaluatie heeft u reeds in januari ontvangen. Met het aan u toezenden van het
kabinetsstandpunt vervalt het embargo dat tot heden gold voor de stukken van
de evaluatie van de spoorwetgeving. Vertrouwelijkheid blijft echter wel gelden
voor de Rapportage `Doelmatigheid aanleg, beheer, onderhoud en gebruik
infrastructuur door ProRail' en de Rapportage `Doelmatigheid en doeltreffendheid
prestaties concessiehouder NS'. Deze twee rapportages bevatten efficiency
gegevens van ProRail en NS. Gezien het bedrijfsvertrouwelijke karakter van deze
rapportages worden deze documenten niet openbaar gemaakt.
Aanleiding en doel
Op 1 januari 2005 is de huidige spoorwetgeving in werking getreden. Deze
wetgeving is in 2008 geëvalueerd. De uitkomsten van de evaluatie staan in het
eindrapport Spoor in beweging. Het doel van de evaluatie was het beoordelen van
de werking en de effecten van de spoorwetgeving over de jaren 2005 tot en met
2007 in de praktijk. Daarnaast is met de evaluatie beoogd om op basis van deze
ervaringen lessen te trekken voor de toekomst.
Proces
De evaluatie is uitvoerig geweest en kon rekenen op een intensieve betrokkenheid
van partijen uit de spoorsector, consumentenorganisaties, andere departementen
en overheden. Alle deelrapporten en het eindrapport zijn beoordeeld door
onafhankelijke deskundigen, waaronder voor de zelfevaluaties de
Visitatiecommissie onder voorzitterschap van mevrouw Sorgdrager. Hierdoor is
een kwalitatief goed en compleet beeld ontstaan van de werking van de
spoorwetgeving in de praktijk en de ervaringen die daarmee zijn opgedaan.
Kabinetsstandpunt
In dit kabinetsstandpunt wordt de visie van het kabinet op de spoorordening
uiteengezet. Daarmee wordt eveneens ingegaan op de vraag van de vaste
kamercommissie van Verkeer en Waterstaat om te reageren op de resolutie
a
Pagina 1 van 2
"Regionaal OV, de aansluiting gemist?" welke is aangenomen op het partijcongres
Datum
van het CDA op 8 november 2008.
Ons kenmerk
De huidige wet- en regelgeving biedt een goed fundament, maar moet op VENW/DGMo-2009/4632
onderdelen beter worden uitgewerkt. Het is daarbij van groot belang dat de focus
van de spoorpartijen primair gericht is op de wensen en de belangen van de
klanten van het spoor: de reizigers en de verladers. Waarbij tevens wordt
ingegaan op de wijze waarop een bijdrage wordt geleverd aan de spoorambities
van dit kabinet.
Het spoor is en blijft de komende jaren in beweging. In een goed samenspel
tussen de beheerder, de landelijke en regionale personenvervoerders, de
goederenvervoerders, de decentrale overheden en de rijksoverheid moet deze
beweging voortgezet worden zodat het spoor een belangrijke slagader kan blijven
vormen in het mobiliteitssysteem van de toekomst.
Mede namens de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat