Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

60 jonge ondernemers aan de slag voor ondernemende kinderen in Gambia

Reed Business en EUREOS organiseren ZIBB Student Challenge 2009

ROTTERDAM, 19 JUNI 2009 - Zo'n 1.400.000 kauwgompjes van Sportlife gaan ze verkopen. Op Het Plein in Den Haag bezetten ze 11 horecagelegenheden en in Rotterdam vindt hun door Van der Valk gesponsorde Business Fair plaats. Opbrengsten van deze dag komen ten goede aan Child at Venture, een goed doel dat ondernemende kinderen in Gambia aan startkapitaal helpt. Sietse Bakker (25), Fleur Kriegsman (17), Omar Kbiri (24) en Danny Mekic (22) belandden door hun jeugdig ondernemerschap in de Sprout lijst 25 onder de 25, op televisie als jurylid of hoofd PR bij het Eurosvisie Songfestival, in de Elsevier lijst van 50 Talenten of naast Sir Richard Branson in zijn Falcon jet om de inauguratie van president Barack Obama bij te wonen. En nu doen ze op 22 en 23 juni a.s. mee aan de ZIBB Student Challenge 2009. Samen met 56 andere jonge ondernemende studenten en Young Professionals storten ze zich op vier uitdagende cases, waarmee ze hun creativiteit, innovatievermogen, ondernemerschap en talent kunnen tonen aan een professionele jury van gevestigde topondernemers en vertegenwoordigers van de landelijke pers. Organisatoren EUREOS en Reed Business ontwikkelden het concept voor dit evenement om ondernemerschap onder de aandacht te brengen van 'the Next Generation' en ze hiervoor te inspireren.

'Echte' economische en maatschappelijke problemen oplossen

Voor meer dan tien top teams die aan de ZIBB Student Challenge 2009 gaan deelnemen, staan twee dagen lang pittige uitdagingen op het programma. Alles is live te volgen via www.zibbstudentchallenge.nl. Alle teams hebben een smartphone waarmee ze live beelden kunnen uitzenden, blogs kunnen onderhouden en elkaar kunnen bestoken met Twitter berichten, om zo al hun avonturen op het grote publiek over te brengen. Bernd Damme (19), mede-initiatiefnemer, student en ondernemer spreekt van een: ''Uniek multi-media concept, wat zeker navolging verdient". Daarnaast beschikt ieder team over een nieuwe BMW of MINI Cooper om 48 uur mobiel te kunnen opereren in de gehele Randstad. Het programma start aanstaande maandag met een belangrijk onderdeel: sales! In de binnenstad van Den Haag kunnen de student ondernemers hun handelsgeest scherpen door zoveel mogelijk producten te verkopen, waarvan de winst naar Child at Venture gaat. Aansluitend vindt er een Lobby Case plaats; de jonge entrepreneurs moeten zich buigen over de nationale uitdaging omtrent de versoepeling van het ontslagrecht en een realistische oplossing presenteren aan de jury van bekende politici en toplobbyisten.

Zibb Student Challenge Award: naar Gambia om mee te werken aan Child at Venture

Daarna gaat elk team zijn eigen kroeg runnen, tijdens een groot live event op Het Plein in Den Haag. ''Teams excelleren nu al door bijvoorbeeld landelijk bekende DJ's als Funkerman binnen te halen'', aldus voorzitter en ondernemer Steijn Pelle. Wie de meeste omzet behaalt, wint dit deel van de Challenge, waarna de teams verwacht worden in het Van der Valk Den Haag / Nootdorp hotel (officiële start locatie). Op 23 juni is het tijd voor een Analytisch Denken Case die zij op het hoofdkantoor van Microsoft Nederland moeten gaan uitvoeren, onder het motto ''Ondernemen is samenwerken''. Eenmaal in Rotterdam aangekomen, moeten de talenten nog één keer alles geven voor het bedenken van een viral marketing campagne in samenwerking om duurzaamheid definitief naar een hoger plan te brengen. Tijdens een Business Fair, druk bezocht door politici, pers, gevestigde ondernemers en investeerders, wordt het winnende team bekend gemaakt en reikt de voorzitter namens de jury (bestaande uit o.a. Edgar Neo en Arjan Kors, hoofdredacteur BIZZ) de ZIBB Student Challenge Award uit voor het meest ondernemende team. Als beloning voor hun topprestaties winnen ze een trip naar Gambia om een bezoek te brengen aan het gesponsorde project. EUREOS, de Erasmus University Rotterdam study association for Entrepreneurship, Organisation and Strategy vond voor het event sponsors in onder andere Gemeente Den Haag, Van der Valk, Microsoft, BMW en MINI Cooper Dealer Hans Severs, HOPE, BViT Incubators, ELF Entertainment, Digitaal Schrijven, PleinDenHaag, Eye-wear.nl, Impressive Green Apple, Eramus Universiteit Rotterdam.