Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 19 juni 2009

Eerste officiële cijfers van De Nationale Sloopregeling Wat inleveren oplevert voor de autobranche en het milieu

Drie weken na de start zijn al 10.000 auto's in het kader van De Nationale Sloopregeling ingeleverd. Daarvan blijkt 90% een personenauto te zijn. Van de ingeleverde voertuigen hebben 96 % een benzinemotor. Het grootste gedeelte van de te demonteren auto's - ongeveer 70% - zijn gebouwd in de periode 1992 tot en met 1995. Er worden relatief veel Fords, Opels en Peugeots ingeleverd, maar die merken zijn ook favoriet als aan te schaffen auto, net als Fiat. In ruim 80% van de gevallen wordt een gebruikte auto aangeschaft.

Dit beeld komt naar voren uit de cijfers die vandaag bekend zijn gemaakt door Auto Recycling Nederland (ARN). ARN is verantwoordelijk voor de uitvoering van De Nationale Sloopregeling. Om autobedrijven optimaal te ondersteunen is een speciaal systeem ontwikkeld met de naam WASA (WebApplicatie Sloopregeling Autobedrijven). Deze eerste cijfers zijn afkomstig uit WASA. Zo'n 5300 autobedrijven maken gebruik van dit systeem. Meer dan de helft van die autobedrijven heeft meer dan één transactie laten noteren.

Voor De Nationale Sloopregeling zijn inmiddels al 5000 ingeleverde auto's daadwerkelijk gedemonteerd, onder toezicht van ARN. "Onze missie is om bij het verwerken van autowrakken het hergebruik van onderdelen en materialen te maximaliseren en tegelijk de milieubelasting te minimaliseren," zegt Dave Bebelaar, directeur van Auto Recycling Nederland. "Nu al wordt gemiddeld 85% van elke auto gerecycled, maar dat percentage gaat de komende jaren nog verder omhoog." Om dat doel te bereiken wordt in Tiel gebouwd aan een nieuwe fabriek, waar het shredderafval, afkomstig van autowrakken, verwerkt gaat worden tot herbruikbare materiaalstromen.

De Nationale Sloopregeling zorgt ook voor het versneld terugkomen van duurzame metalen die gerecycled kunnen worden. De verwerking van de eerste 10.000 auto's brengt bijvoorbeeld al ruim 500 ton aluminium terug in de kringloop. Paul Bruinsma, directeur van het Aluminium Centrum, is blij dat er veel aluminium versneld terugkomt. "Veel oudere en vervuilende auto's die nu zijn aangemeld hadden anders nog langer doorgereden en waren nu niet beschikbaar gekomen voor hergebruik van materialen." Aluminium is een duurzaam lichtgewicht metaal, dat een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling en productie van schone en veilige auto's, maar dat ook zeer goed te recyclen is zonder kwaliteitsverlies van het metaal. 95% van het aluminium in auto's wordt tegenwoordig gerecycled. "Een prachtig voorbeeld van wat inleveren al niet oplevert," aldus Bebelaar.

Meer informatie over De Nationale Sloopregeling vindt u op www.nationalesloopregeling.nl.