Ingezonden persbericht


KNV reactie op aanpassing spoorwet: Het spoort steeds beter in Nederland.

Den Haag, 19 juni 2009. Het kabinet heeft vandaag een belangrijk besluit genomen over het aanpassen van de Spoorwegwet uit 2005. Het besluit zal leiden tot betere samenwerking tussen ProRail, als beheerder van spoorweginfrastructuur, en vervoerders. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) verwelkomt de aanpassingen, maar waarschuwt dat grote oplettendheid bij verdeling van schaarse spoor capaciteit en bij vergoedingen voor gebruik van spoor geboden blijft.

In de afgelopen jaren is de Spoorwegwet geëvalueerd. Met de invoering van deze wet zijn verantwoordelijkheden voor beheer van infrastructuur en het rijden van treinen gescheiden. Deze scheiding van verantwoordelijkheden is doorgevoerd conform Europese wetgeving en omwille van de invoering van concurrentie in de spoorsector.

Bij de evaluatie van de spoorwegwet zijn een aantal onderwerpen aan de orde gesteld, die dienen te worden aangepast om de samenwerking tussen de spelers en belanghebbenden in de spoorsector te verbeteren. De belangrijkste verbeterpunten betreffen verdeling van de schaarse capaciteit en de vergoeding die door spoorvervoerders aan ProRail wordt betaald voor gebruik van het spoor. KNV directeur Ad Toet: 'Geleidelijk halen we de laatste hobbels uit het systeem; het spoort steeds beter in Nederland'.

Geen schokken bij vergoedingen voor gebruik van het spoor. Het kabinetsbesluit geeft de spoorvervoerders (goederen en reizigers vervoer) het vooruitzicht dat gebruiksvergoedingen tot tenminste 2015 niet structureel worden verhoogd. KNV is blij met dit vooruitzicht, omdat dit de verdere groei van duurzame vervoer per spoor stimuleert. KNV verwacht dat het Ministerie de daadwerkelijke aanpassing van gebruiksvergoedingen scherp in de gaten zal houden.

Transparante verdeling van schaarse infrastructuur capaciteit Ten aanzien van de verdeling van capaciteit is KNV tevreden met de grotere transparantie bij dit proces als gevolg van het besluit. KNV signaleert evenwel tevens dat reizigerstreinen in de spits bij knelpunten ook op regionale lijnen voorrang boven goederentreinen gaan krijgen. Dit aspect van het besluit draagt niet bij aan het oplossen van knelpunten en groei van het goederenvervoer. KNV dringt erop aan dat knelpunten worden opgelost door aanpassing van infrastructuur en niet door voorrangsregels.

KNV
Naast het spoorgoederenvervoer, behartigt KNV de belangen van het goederenvervoer over de weg en het personenvervoer (taxi, touringcar en OV).