Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Ede, 19 juni 2009

Zes retail- en vier groothandelsbedrijven voorgedragen voor Human Capital Award 2009

In de strijd om de Human Capital Awards 2009 zijn er zes retail- en vier groothandels­bedrij­ven over. De prijs wordt, zowel in de retail als in de groothandel, uitgereikt aan het bedrijf dat er het beste in slaagt om, op structurele basis, haar menselijk kapitaal te verzilveren. De jury kiest later dit jaar beide winnaars.

De zes retailbedrijven die in aanmerking komen voor de Human Capital Award 2009 zijn:

Albert Heijn

Utrecht (Amsterdamsestraatweg)
HEMA
Asten
Het Goed
Emmeloord
Schuurman Schoenen
Borne
Valentine Juweliers
Amsterdam
Wibra
Veenendaal
De vier bedrijven uit de groothandel/
internationale handel die strijden om de Human Capital Award 2009 zijn:

Frans Beekwilder
Amsterdam
Gerritse BV
Woerden
Olijslager
Emmen
Ralectro
Roggel

De winnaar van de Award in de sector retail wordt bekendgemaakt op woensdag 11 november tijdens de gala-avond van de Stichting Retail Jaarprijs in studio 21 in Hilversum. Ook de winnaar in de sector groothandel ontvangt de Award in november, alleen is de exacte datum van de bekendmaking nog niet bekend. Winnaars van de Human Capital Award in 2008 waren Perry Sport in Utrecht (retail) en Office Centre in Son (groot­handel).

De jury van de Human Capital Award bestaat uit vertegenwoordigers van werkgevers, werknemers, onderwijs en het organiserende Kenniscentrum Handel. Peter Cras, algemeen directeur van Kennis­centrum Handel, is juryvoorzitter.

Human Capital Award
'Handel is mensenwerk' en 'mensen maken het verschil' is de opvatting van Kenniscentrum Handel. Het is belangrijk dat mensen goed presteren in bedrijven en dat een bedrijf hun 'menselijk kapitaal' daartoe ook in staat stelt. Van werkgevers vraagt dat meer dan 'aardig zijn' voor medewerkers of een goedbedoeld 'kom op'. Het managen van het 'Human Capital' behoort, net als bijvoorbeeld logistiek, financiën en winkelinrichting, integraal onderdeel te zijn van de bedrijfs­voering.

Het gaat om een bewuste match van winkelconcept en winkel en de medewerkers die daarbij nodig zijn. Vervolgens gaat het om het werven, ontwikkelen en binden van mensen. Bedrijven die dat structureel onderdeel maken van hun bedrijfsbeleid, presteren beter dan bedrijven die daar minder werk van maken. Bovendien biedt het medewerkers loopbaanperspectief. Zowel bedrijf als medewer­kers hebben dus baat bij het goed managen van hun 'Human Capital'.