Ingezonden persbericht


Persbericht
10 juni 2009

Nederlander geen voorloper op het gebied van verbinding

Wetenschappelijk onderzoek maakt verbinding tussen mensen meetbaar

Het grootste wereldwijde onderzoek naar verbinding, uitgevoerd in 14 landen onder 10.000 respondenten, wijst uit dat sterk verbonden mensen meer plezier hebben in hun leven en in hun werk. Ze zijn niet alleen gelukkiger maar ook succesvoller. Sterk verbonden mensen weten beter wat ze willen in het leven en weten ook beter hoe ze dit kunnen bereiken. Het onderzoek, uitgevoerd door &intoconnection, bewijst dat verbinding een enorme positieve invloed heeft op het leven van mensen. &intoconnection start daarom op 21 juni een wereldwijde campagne om mensen te inspireren zich te verbinden.

Nederland in achterhoede van verbinding

&intoconnection deed onderzoek naar de vraag wat het betekent voor mensen om sterk dan wel zwak verbonden te zijn. Door het internationale karakter van het onderzoek, is het niet alleen mogelijk om per land verbinding te meten, maar is het ook mogelijk om landen met elkaar te vergelijken. De 14 onderzochte landen zijn: China, Japan, VS, Rusland, Duitsland, Groot Brittannië, Frankrijk, Spanje, Zuid Afrika, Argentinië, Israel, Turkije, België en Nederland. Nederland scoort onder het gemiddelde, en staat daarmee in de achterhoede van deze rij landen. Alleen Groot Brittannië, Frankrijk en hekkensluiter Japan scoren slechter op verbinding. Het best verbonden zijn Argentijnen en Zuid Afrikanen.

Voor de Nederlander is verbinding met partner het sterkst

Op de vraag met wie of wat je je het meest verbonden voelt, zien we voor Nederland nog veel verbetermogelijkheden. Verbondenheid met de eigen partner, met directe familie en met kinderen is het grootst, respectievelijk 94%, 92% en 91%, gevolgd door verbinding met jezelf (84%). Verbinding met jezelf betekent dat je een goed beeld hebt van wat je wilt en wat je kunt. Collega's komen er een stuk slechter van af, met hen voelt de Nederlander zich voor 49% verbonden. Verbinding met de organisatie waar men werkt scoort nog een stukje minder, 42%. Verbinding met de natuur scoort 49%, verbinding met de samenleving scoort een povere 36%. Het allerminst voelt de Nederlander zich verbonden met mensen in de eigen straat (27%), Europa (22%) en met God, religie of het hogere (21%).

Verbinding begint bij jezelf, maar is afhankelijk van de ander

Het belangrijkste inzicht dat het onderzoek heeft opgeleverd, is dat iedere verbindingsrelatie kan worden versterkt door te investeren in 'verbinding met jezelf', wat betekent dat je een goed beeld hebt van wat je wilt en wat je kunt. Hoe meer en hoe beter de zelfkennis is, hoe sterker iemand is verbonden met anderen, met de organisatie en met de samenleving.

De theorie van verbinding toont aan dat mensen hun zelfkennis alleen kunnen vergroten in relatie tot andere mensen. Mensen hebben elkaar dus nodig. Verbinding met de ander kenmerkt zich door openheid, oprechte interesse en het durven uiten van kritiek.

Mate van verbinding heeft economische gevolgen

Als mensen niet investeren in het ontwikkelen van verbinding met zichzelf (dus weten wat ze willen en weten wat ze kunnen), dan heeft dat niet alleen negatieve gevolgen voor de sociale samenhang, maar heeft het ook economische consequenties. Sterk verbonden mensen hebben meer plezier in hun werk, leveren betere prestaties en zijn succesvoller binnen de organisatie waar ze werken.

Uitdragen van de boodschap van verbinding

Met de slogan 'Inspire to connect' start &intoconnection een campagne die mensen bewust moet maken van de kracht van verbinding. 'Together we'll build a brighter future', zegt initiatiefnemer Salem Samhoud, 'We hebben een betere toekomst nodig. Verbinden van mensen is daarvoor het startpunt. Wie vindt dat dit klinkt als gezweef, raad ik aan het onderzoek te lezen via www.intoconnection.com. Het staat nu onomstotelijk vast dat verbonden mensen gelukkiger en succesvoller zijn.'

In het boek, dat op 21 juni in 14 steden wereldwijd wordt gepresenteerd middels de campagne '&intoconnection goes glo-ball', staat de theorie van verbinding uitvoerig beschreven en wordt geïllustreerd aan de hand van de onderzoeksresultaten uit het verbindingsonderzoek. Met het uitdelen van 14.000 blauwe ballen van verbinding worden mensen bewust gemaakt van de kracht van verbinding. De steden die bezocht worden zijn: Beijing, Berlijn, Brussel, Buenos Aires, Istanbul, Jeruzalem, Kaapstad, Londen, Madrid, Moskou, New York, Parijs, Tokio en Utrecht.

&intoconnection presenteert Wintoconnection

Voor het bezoek aan de 14 wereldsteden op 21 juni 2009 heeft &intoconnection nog drie tickets beschikbaar. Diegenen die de beste motivatie instuurt over wat de kracht is van verbinding in de stad die zij willen bezoeken, vliegen mee. De actie staat verder beschreven op www.intoconnection.com

Einde persbericht



Ingezonden persbericht