Ingezonden persbericht


Vinexpo 2009, een blik op de toekomst

De 15e editie van de Vinexpo, internationale vakbeurs voor wijn en gedistilleerd, vindt plaats van 21 tot en met 25 juni 2009 in Bordeaux. Om de moeilijke huidige economische situatie het hoofd te bieden, is de Vinexpo dé gelegenheid voor het verkennen van zakelijke kansen, het opdoen van nieuwe klanten of het vinden van nieuwe producten. De aankomende beurseditie, waarvan reeds alle standruimte is volgeboekt, staat in het teken van dynamiek en vertrouwen.

De exposanten
De Vinexpo 2009 telt 2 400 exposanten uit 45 landen. Italië, Frankrijk en Spanje vertegenwoordigen 52,5% van de wereldproductie en meer dan 5,6 miljard flessen stille exportwijnen en zijn tijdens de Vinexpo 2009 aanwezig in de vorm van landenpaviljoens of individuele deelname van gerenommeerde merken, zoals Luigi Cecchi & Figli, Casa Vinicola Zonin, Gonzalez-Byass, Hugel & Fils, Georges Duboeuf, Champagne Louis Roederer en Castel Frères.

Chili en Argentinië hebben dezelfde standoppervlaktes geboekt als tijdens de voorgaande beurseditie in 2007. Een dynamische stijging van de standoppervlakte is afkomstig uit Mexico, Portugal en Zuid-Afrika (respectievelijk +4,4%, +8% et +22%).

De regionale- en landenpaviljoen hebben een nieuw record neergezet! totaal zijn er 20 paviljoens, elk bestaande uit meerdere bedrijven, waaronder 4 nieuwe landen: Zwitserland, Wit Rusland, Madagascar en Brazilië.

De grootste marktleiders zullen wederom aanwezig zijn tijdens de Vinexpo 2009: Gruppo Italiano Vini (Italië) ; Marco Real, Domecq Wines España (Spanje) ; Kendall- Jackson en Heaven Hill Distilleries (U.S.A.) ; Skalli Family Wines, Georges Duboeuf, Rémy-Cointreau, Champagne Bollinger, Baron Philippe de Rothschild (Frankrijk) ; Sogrape et Symington Family Estates (Portugal) ; Henkell & Co Sektkellerei (Duitsland) ; Concha y Toro et Santa Rita (Chili) ; Group Hess (Zwitserland) ; Penaflor (Argentinië) ; Distell Ltd (Zuid Afrika) ; De Bortoli Wines (Australië), etc.

In totaal beslaat de vakbeurs 90.000 m , bestaande uit de expositiehallen, de tuinen, de Club du Lac, de restaurants, de wijnproeverij- en conferentiezalen en alle diensten.

De Club du Lac
De Club du Lac bestaat in 2009 uit grote merken, zoals Baron Philippe de Rothschild, Concha y Toro, Champagne Deutz, Les Grands Chais de France, Lanson International, CVBG Dourthe Kressmann en Champagne Louis Roederer. De totale omzet van deze zeven gerenommeerde bedrijven bedraagt 1,66 miljoen euro. De Club du Lac biedt een prestigieuze setting aan het meer waar deze merken hun gasten ontvangen.

Marketers by Vinexpo
De sector voor marketing van wijn en gedistilleerd bevindt zich opnieuw in het nabijgelegen congrescentrum van Bordeaux, waar ongeveer veertig exposanten uit 8 landen hun equipment en oplossingen voor verkooppunten aan consumenten presenteren op 800 m standoppervlakte. Marketers by Vinexpo biedt een aanvullend aanbod aan zowel bezoekers, bijvoorbeeld marketing managers et verkoopmanagers, als de exposanten. De bedrijven zijn gespecialiseerd in verpakkingen, equipment voor de horeca of detailhandel, diensten of marketing, met deelname van bijvoorbeeld Detesk (Tsjechische Republiek), Ravi Solution (Canada), Orcel & Romieu - Drop Stop (Frankrijk) of Cipsa (Spanje).

L'ASI
Vinexpo ontvangt de International Sommellerie Association (ASI), waarbij meer dan 120 internationale sommeliers uit 44 landen en lid van de ASI, bijeenkomen op zaterdag 20 juni in het congrescentrum van Bordeaux. Tijdens de Vinexpo, op zondag 21 juni, presenteert de ASI een gedetailleerde voorbeschouwing van de aankomende wereldcompetitie in Chili 2010. De beste sommeliers ter wereld, zoals Andreas Larson (2007), Olivier Poussier (2000), Philippe Faure-Brac (1992) of Serge Dubs (1989) - leden van de ASI organisatie, en de voorzitter Kazuyoshi Kogai, zullen hierbij aanwezig zijn, alsmede de voorzitter van het Nederlands Gilde van Sommeliers, Cees Vos.

De hoogtepunten: conferenties en wijnproeverijen
Tijdens de beurs wordt een uitgebreid programma van conferenties en wijnproeverijen georganiseerd, die zich afspelen in het congrescentrum en in de zalen van hal 2 en 3 van het beurscomplex. Enkele onderwerpen van dit programma zijn « De toekomst van de Amerikaanse markt » door Wine Business Council, «Sommellerie en competities, nieuwe uitdagingen voor het beroep van Sommelier » door ASI en Vinexpo, of « Marketing van vraag en aanbod in de wijnsector ». Een compleet overzicht is beschikbaar vanaf eind april.

Een ander hoogtepunt van de Vinexpo is de prijsuitreiking van de Lifetime Achievement Award door de Drinks Business en de Masters of Wines. In 2007 ging deze prijs naar Piero Antinori.

Voorregistratie en beursinformatie
Meer informatie over de VINEXPO 2009 is te vinden op de site www.vinexpo.com. Hier kunnen geïnteresseerden terecht voor de aanvraag van een toegangsbadges, de actuele exposantenlijst en een overzicht van de verschillende evenementen tijdens de beurs,...

Nederlandse vertegenwoordiging
In Nederland wordt de VINEXPO vertegenwoordigd door Promosalons Nederland (fv 020-4620020, f¢ 020-4638702, fx vinexpo@promosalons.nl). Hier kunnen bezoekers terecht voor al hun vragen met betrekking tot de beurs en tevens voor gratis Vinexpo uitnodigingen.

Vinexpo: van zondag 21 t/m donderdag 25 juni 2009 in Bordeaux

www.vinexpo.com