Tom Coronel

21 Juni 2009
Tom Coronel blijft tweelingbroer Tim de baas tijdens FIA WTCC-weekend Brno

In de periode voor de dubbele FIA WTCC race in Brno was er de nodige aandacht voor het dubbeloptreden van de tweelingbroers Tim en Tom Coronel. Op basis van zijn goede prestaties tijdens de laatste race van de SEAT LEON Euro Cup mocht Tim Coronel in de LEON TFSi van SEAT Team Holland eenmalig aan het wereldkampioenschap voor toerwagens deelnemen. Het SUNRED SEAT Team, waar Tom Coronel al langer voor rijdt, wilde het allemaal nog wat leuker maken en gaf de identiek geklede heren ook twee gelijk uitziende bolides. Tom bleek daarmee wel de snelste van de twee. Voor de race klasseerde hij zich als 16e, terwijl broerlief Tim niet verder kwam dan een 20ste plaats. De eerste race kende een hectisch begin en later een spannend verloop. Tom eindigde als 9e en zijn broer als 12e. De tweede race bood een gelijk beeld, met Tom als de afsluiter van de kopgroep en daarmee rijdend op een negende positie, waar hij de race ook mee eindigde. Tim kwam als zestiende over de finishlijn. Tom kon ondanks zijn goede prestaties (twee keer tweede in klasse voor Privérijders) niet voorkomen dat rivaal Felix Porteiro de leiding in The Yokohama Independents Trophy weer van hem overnam. De Nederlander staat in die titelstrijd nu tweede, maar geeft zich zeker nog niet gewonnen!

Foto: FIA WTCC

Tom kijkt met plezier terug op dit toch wel curieuze weekend: Het was zeker een heel apart weekend. Wij hadden ons als full twin aangekleed en dat bracht nogal wat media op de been. Veel aandacht en veel vragen. Maar wij kwamen hier uiteindelijk om te racen en ik zou Tim begeleiden tijdens zijn eerste optreden in het WTCC, een klasse waar ik inmiddels al weer vijf jaar in rijd. Hij bleek een goede en snelle leerling en tijdens het eerste deel van de kwalificatie heb ik hem op sleeptouw genomen. In de slotronden was het omgekeerd en kon ik mijn goede tijd pakken. Nu is Brno echt een circuit voor achterwielaangedreven autos en moeten wij het van de omstandigheden hebben om met onze voorwielaangedreven SEATs LEON hoog te eindigen. Direct na de start elimineerden de nodige mannen voor mij elkaars kansen en door de buitenkant te kiezen kon ik, net als Tim achter mij, goed om de puinhoop heen rijden. Mijn auto voelde goed aan en ook de wegligging was perfect. Ik heb na die hectische openingsronde vrijwel de hele race gestreden met de Italiaan Vito Postiglione in een BMW. Wij reden achter SEAT fabriekrijder Yvan Muller en mijn enige zorg was om die Italiaan achter mij te houden en daarmee de tweede plaats in de Privateerklasse te houden. Die Italiaan deed echt alles om er voorbij te komen, maar: Erbij is één, erlangs is nog wat anders! Dat lukte hem dus niet. Niet in de eerste race, maar zeker ook niet in de tweede race. Daarin vertrok ik als negende en zag dat in het begin Tim zelfs achter mij reed. Ik had de aansluiting met de kopgroep, na een prachtige inhaalmanoeuvre op Franz Engstler met een BMW. De leider in het kampioenschap voor privérijders (Porteiro red.) was op dat moment al te ver weg en ik heb gestreden voor het behoud van die negende plek. Meer zat er deze keer niet in en vooraf had ik voor dit resultaat getekend. En nu: Op naar de volgende race.

Foto: FIA WTCC