Consumentenbarometer Kapaza

22/06/2009 14:39

OP DE BEECK & PARTNERS

In opdracht van Kapaza onderzocht onderzoeksbureau Ivox hoe de Belgen die internet gebruiken, staan tegenover het kopen en verkopen van nieuwe en tweedehandsspullen via zoekertjes- en veilingsites. Dit onderzoek werd begin juni 2009 online uitgevoerd bij 1000 Belgen. Hieronder treft u de belangrijkste vaststellingen.

Koopt en verkoopt de surfende Belg online?

Zoekertjes- en veilingsites zijn heel populair om iets te kopen: van alle Belgen die internet gebruiken koopt 60% al eens online . Bij de Waalse internetgebruikers is dat zelfs 67% tov 58% bij de Vlamingen. Perry Koorevaar, Algemeen Directeur Kapaza België: "De consumenten- barometer geeft ook aan dat online en tweedehands kopen maatschappelijk meer aanvaard wordt dan vroeger en voor één vierde van de internetgebruikers is online tweedehands handelen zelfs een way of life geworden."

Er wordt ook meer gezocht dan gekocht op zoekertjes- en veilingsites. 68% van de ondervraagden heeft er al eens gezocht. Bovendien blijft het niet bij zoeken en kopen alleen. De helft heeft ook al effectief zelf iets verkocht via zoekertjes- of veilingsites.

De consumentenbarometer geeft aan dat Kapaza! de grootste zoekertjessite van België is en

e-Bay de grootste veilingsite. Deze verdeling geldt eveneens in Vlaanderen. In Wallonië is Vlan de grootste zoekertjessite en e-Bay de grootste veilingsite.

De economische crisis stimuleert het gebruik van zoekertjessites en maakt kopen en verkopen op het internet populairder. 38% van de surfende Belgen heeft de afgelopen tijd vaker iets gekocht omwille van de crisis of plant dit.

Verschillende sites zijn populair voor verschillende doelen en bij verschillende groepen:

o Vlamingen zoeken vooral op e-Bay en Kapaza (42%), bij de bevraagde Walen is e-Bay

met 64% veruit de populairste.

o Vlamingen (42%) en Walen (70%) kopen het meeste op e-Bay.

o Zelf spullen te koop zetten, doet de Vlaming vooral op Kapaza (33%) terwijl de Waal dit met 55% op e-Bay doet.

" Zoekertjessites worden voor 2 doeleinden gebruikt: informatief en effectief kopen." zegt Perry Koorevaar. "Dit blijkt ook uit de top 5: mensen zoeken op sites vooral naar immobiliën, auto's en motoren, maar kopen en verkopen er vooral TV- en Audio spullen, games, strips en boeken."

Koopt en verkoopt de surfende Belg tweedehandsspullen?

Tweedehands spullen zijn "hot", bij jong en oud: 76% koopt tweedehandsspullen. De crisis maakt tweedehandsspullen bovendien snel populairder. De resultaten van de barometer bevestigen dit: 39% koopt nu al meer spullen of is dat snel van plan. De belangrijkste motivatie voor het kopen van tweedehandsspullen is immers de goedkopere prijs (70%).

Mensen die tweedehandsdingen kopen en verkopen, ervaren dat dit veel meer wordt aanvaard door de maatschappij in vergelijking met vroeger.

77% van de mensen die tweedehands kopen, kopen vooral boeken en strips, maar door de crisis wordt kleding snel populairder. 46% van de bevraagden geven aan meer kleding tweedehands te gaan kopen de komende tijd.

Internetgebruikers kopen tweedehandsspullen via klassieke tweedehandswinkels (24%) en op rommelmarkten (22%), maar toch nog net iets meer via zoekertjes- en veilingsites (27%).

"Internet maakt het aanbod veel groter en transparanter, waardoor het voor de consument veel makkelijker is om tot een juiste beslissing te komen. De combinatie van het uitgebreide aanbod en de vergelijkingsmogelijkheden zijn vanzelfsprekend ongeëvenaarde voordelen van het online shoppen." verduidelijkt Perry Koorevaar. "Bovendien zijn er geen "regionale" grenzen bij het bekijken van het online-aanbod. Je kan vanuit je luie zetel evengoed het aanbod in Luik als in Gent bekijken."

Over Kapaza!

Kapaza!, opgericht in 2003, is één van de grootste gratis onlinehandelsplaatsen in België. Dagelijks worden vele tienduizenden nieuwe advertenties geplaatst en momenteel staan er meer dan 1,5 miljoen advertenties live op de site. De totale waarde van de aangeboden artikelen bedraagt ruim 4 miljard euro. In 2008 nam het Noorse mediaconcern Schibsted Kapaza! over.

PERSCONTACT

Op de Beeck & Partners, Thérèse van Bellinghen

0475/47.82.33 - therese@opdebeeck-partners.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel