Stichting Blik op Werk
Den Haag, 22 juni 2009
Klanten meer tevreden over re-integratiebedrijven
De klanttevredenheid over re-integratiebedrijven is het afgelopen jaar
nog verder gestegen. Voor het eerst liggen alle gemiddelde scores
boven de 7. Cliënten zónder werk waarderen
re-integratiedienstverleners met een rapportrapport van 7,5. En
cliënten mét werk geven dienstverleners een rapportcijfer dat
gemiddeld net iets hoger is dan een 7,5. De opdrachtgevers van
dienstverleners geven een rapportcijfer dat uiteenloopt van een 7,3
tot 7,7. De verschillen in klanttevredenheid tussen de verschillende
opdrachtgevers zijn niet meer zo groot als andere jaren en ligt
gemiddeld ook iets hoger. Dat blijkt uit het jaarlijkse
tevredenheidsonderzoek van Blik op Werk onder klanten van
re-integratiebedrijven, interventiebedrijven, trainings- en
scholinginstituten en arbodienstverleners.
Voor het vijfde achtereenvolgende jaar heeft Blik op Werk het
tevredenheidsonderzoek uit laten voeren. Dit jaar hebben 181
dienstverleners deelgenomen. In totaal hebben 8198 cliënten en 759
opdrachtgevers van deze bedrijven een vragenlijst ingevuld over de
dienstverlening in 2008.
Het aantal bedrijven dat dit jaar meedeed aan het
tevredenheidsonderzoek was relatief laag. Vorig jaar deden er bijna
700 dienstverleners mee. Dat komt doordat bedrijven die opgaan voor
het Blik op Werk Keurmerk maar één keer per twee jaar aan het
klanttevredenheidsonderzoek hoeven deel te nemen. Klanttevredenheid is
een belangrijke indicator voor het behalen van het Keurmerk.
Het Blik op Werk Keurmerk richt zich op dienstverleners die zorgen dat
werknemers gezond blijven werken en/of die zorgen dat mensen zonder
werk een baan vinden. Centraal in het Keurmerk staat de klant.
Dienstverleners komen uitsluitend in aanmerking voor het Keurmerk
wanneer hun klanten tevreden zijn over de geleverde dienstverlening
(6,5 of hoger) en afspraken over hun prestaties met opdrachtgevers
zijn nagekomen.
Op www.blikopwerk.nl is te zien welke dienstverleners over het
Keurmerk beschikken. Binnenkort worden in de bedrijfspresentaties te
tevredenheidscijfers op bedrijfsniveau weergegeven. Klanten kunnen
deze gegevens gebruiken om een geschikte dienstverlener te kiezen.
Blik op Werk staat voor kwaliteit. Bij stichting Blik op Werk vindt u
informatie over de kwaliteit van re-integratiebedrijven, arbodiensten,
outplacementbureaus, opleidingsinstituten en loopbaancoaches. U vindt
deze dienstverleners op de website van Blik op Werk. In de zoekmachine
is aangegeven welke dienstverleners het Blik op Werk Keurmerk hebben.
U kunt zo op een verantwoorde en effectieve manier een dienstverlener
vinden. Ook vindt u bij Blik op Werk de Work Ability Index (WAI)
waarmee het werkvermogen van werknemers gemeten kan worden.
Stichting Blik op Werk is een samenwerkingsverband en opgericht in
2006. Aan het bestuur nemen deel: Werkgevers- en
werknemersorganisaties, VNG, UWV WERKbedrijf, LCR, Boaborea, MBO-raad,
FOTIN en Noloc.
Â