Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Persbericht: 'Koffiepraat' brengt werkgever en werknemer samen aan tafel

23/06/2009

Werknemers en werkgevers moeten vaker en beter met elkaar overleggen. Met name functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken verdienen extra aandacht. Ook de afweging of een OR of
personeelsvertegenwoordiging nodig en gewenst is moet vaker op de agenda. Dat is de insteek van de campagne `Koffiepraat' die afgelopen week van start is gegaan in de modebranche. `Koffiepraat' is onderdeel van het communicatieplatform `Indemode' dat door de commissie modedetailhandel mkb van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) is ontwikkeld.

Over het algemeen is het contact tussen werkgever en werknemer in de modebranche bijzonder goed. Maar uit onderzoek is gebleken dat de formele gesprekken nog wat extra aandacht verdienen, volgens de werkgevers- en werknemersorganisaties.

Vandaar dat op `indemode.nu' een spel gespeeld kan worden om eens te kijken hoe je een gesprek kunt starten. Voor alle deelnemers is er een koffiemok. Bovendien wordt een koffiezetapparaat verloot. Ondernemers en medewerkers vinden op www.indemode.nu onder het thema `alles over werk' diverse hulpmiddelen om de gesprekken te vergemakkelijken. Zo zijn er voorbeeld-agenda's voor functioneringsgesprekken te downloaden. Ook voor beoordelingsgesprekken worden handvatten geboden.

Indemode
Indemode is het nieuwe platform voor alle modeprofessionals in Nederland. Naast de website www.indemode.nu is er ook een digitaal magazine. Indemode biedt de modeprofessionals behalve kennis, ook tips en tricks om het vak nog beter uit te oefenen. Zo kunnen bezoekers aan de site elkaar advies geven, ervaringen uitwisselen en producten beoordelen. Indemode is opgezet door de commissie modedetailhandel mkb van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). In deze commissie werken MITEX, FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond samen aan de verbetering van de bedrijfsvoering in de modedetailhandel en het verbeteren van de positie van de branche.