Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Persbericht: 'Koffiepraat' brengt werkgever en werknemer samen aan tafel
23/06/2009
Werknemers en werkgevers moeten vaker en beter met elkaar overleggen.
Met name functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken verdienen
extra aandacht. Ook de afweging of een OR of
personeelsvertegenwoordiging nodig en gewenst is moet vaker op de
agenda. Dat is de insteek van de campagne `Koffiepraat' die afgelopen
week van start is gegaan in de modebranche. `Koffiepraat' is onderdeel
van het communicatieplatform `Indemode' dat door de commissie
modedetailhandel mkb van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) is
ontwikkeld.
Over het algemeen is het contact tussen werkgever en werknemer in de
modebranche bijzonder goed. Maar uit onderzoek is gebleken dat de
formele gesprekken nog wat extra aandacht verdienen, volgens de
werkgevers- en werknemersorganisaties.
Vandaar dat op `indemode.nu' een spel gespeeld kan worden om eens te
kijken hoe je een gesprek kunt starten. Voor alle deelnemers is er een
koffiemok. Bovendien wordt een koffiezetapparaat verloot. Ondernemers
en medewerkers vinden op www.indemode.nu onder het thema `alles over
werk' diverse hulpmiddelen om de gesprekken te vergemakkelijken. Zo
zijn er voorbeeld-agenda's voor functioneringsgesprekken te
downloaden. Ook voor beoordelingsgesprekken worden handvatten geboden.
Indemode
Indemode is het nieuwe platform voor alle modeprofessionals in
Nederland. Naast de website www.indemode.nu is er ook een digitaal
magazine. Indemode biedt de modeprofessionals behalve kennis, ook tips
en tricks om het vak nog beter uit te oefenen. Zo kunnen bezoekers aan
de site elkaar advies geven, ervaringen uitwisselen en producten
beoordelen. Indemode is opgezet door de commissie modedetailhandel mkb
van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). In deze commissie werken
MITEX, FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond samen aan de verbetering
van de bedrijfsvoering in de modedetailhandel en het verbeteren van de
positie van de branche.