Gemeente Ede

Nummer 117 / Ede, 23 juni 2009

Resultaten onderzoek Ede in Beeld:
Ede gezien als mooie rustige gemeente waar het prettig wonen is

Ede heeft het imago van een mooie, rustige gemeente. Bewoners zien hun gemeente als aantrekkelijke woonplek. Bezoekers komen vooral naar Ede vanwege de natuur. De aanwezigheid van natuur kan Ede nog meer uitbuiten. Ede zou zich kunnen profileren met Food Valley en als toeristisch, recreatieve poort voor de (Hoge) Veluwe.

Dit blijkt uit het onderzoek Ede in Beeld, dat is uitgevoerd in het kader van Citymarketing. De gemeente Ede wil Citymarketing inzetten om bewoners, bedrijven/instellingen en bezoekers te behouden en nieuwe groepen aan te trekken. Dan is het goed te weten hoe zij over Ede denken. De gemeente wil deze doelgroepen actief bewegen voor Ede te (blijven) kiezen.
Met de resultaten van het onderzoek gaan gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders nadenken waar de focus komt te liggen in beleid en marketingcommunicatie. Uiteraard in nauwe samenwerking met eigen inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

Onderzoek
Het onderzoek schetst hoe bezoekers (mensen die recent een bezoek aan de gemeente Ede hebben gebracht), buitenstaanders (mensen die de afgelopen jaren niet in de gemeente Ede zijn geweest) en potentiële bewoners (mensen die naar de gemeente Ede zouden willen verhuizen) tegen de gemeente Ede aankijken. Ook zijn interviews gehouden met bedrijven en maatschappelijke organisaties om te kijken hoe zij Ede ervaren en wat zij als kansen zien.

Wonen, recreëren en ondernemen
Edenaren beleven hun gemeente over het algemeen als een prettige woonplek. Vooral de aanwezigheid van groen en de nabijheid van natuur maakt het wonen in de gemeente Ede aantrekkelijk. Ook noemen ondervraagden rust en ruimte vaak als aantrekkelijke aspecten. Groen en natuur zijn ook de aantrekkingsfactoren voor bezoekers. Potentiële bewoners noemen daarnaast de centrale ligging als pluspunt. Naast een groene en veilige leefomgeving met alle basisvoorzieningen, kan uitbreiding van het aanbod hoogwaardige detailhandel en horeca ervoor zorgen dat meer mensen van buiten de regio (waaronder ook hoogopgeleiden) zich willen vestigen in Ede.
Buitenstaanders vinden het vaak lastig om een mening te geven over de gemeente Ede.

Kansen voor Ede
Vooral de profilering met Food Valley is volgens velen een kans. Aangesloten zou kunnen worden bij het thema `Quality of Life'. Ook de mooie natuurlijke omgeving scoort hoog. Ede zou zich ook kunnen profileren als toeristisch, recreatieve poort voor de (Hoge) Veluwe. Om meer toeristen aan te trekken, is het goed het industriële erfgoed uit te buiten. De nieuwe woonwijken Kernhem en Ede-Oost bieden kansen voor het aantrekken van meer hoogopgeleide mensen. Waar de vergrijzing vaak als een probleem wordt gezien, kan de vergrijzing voor Ede juist ook een kans bieden. Ontwikkeling van (zorg/wellness)arrangementen kan grote groepen mensen naar Ede te trekken.

---