Nummer 117 / Ede, 23 juni 2009
Resultaten onderzoek Ede in Beeld:
Ede gezien als mooie rustige gemeente waar het prettig wonen is
Ede heeft het imago van een mooie, rustige gemeente. Bewoners zien hun
gemeente als aantrekkelijke woonplek. Bezoekers komen vooral naar Ede
vanwege de natuur. De aanwezigheid van natuur kan Ede nog meer
uitbuiten. Ede zou zich kunnen profileren met Food Valley en als
toeristisch, recreatieve poort voor de (Hoge) Veluwe.
Dit blijkt uit het onderzoek Ede in Beeld, dat is uitgevoerd in het
kader van Citymarketing. De gemeente Ede wil Citymarketing inzetten om
bewoners, bedrijven/instellingen en bezoekers te behouden en nieuwe
groepen aan te trekken. Dan is het goed te weten hoe zij over Ede
denken. De gemeente wil deze doelgroepen actief bewegen voor Ede te
(blijven) kiezen.
Met de resultaten van het onderzoek gaan gemeenteraad en college van
burgemeester en wethouders nadenken waar de focus komt te liggen in
beleid en marketingcommunicatie. Uiteraard in nauwe samenwerking met
eigen inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.
Onderzoek
Het onderzoek schetst hoe bezoekers (mensen die recent een bezoek aan
de gemeente Ede hebben gebracht), buitenstaanders (mensen die de
afgelopen jaren niet in de gemeente Ede zijn geweest) en potentiële
bewoners (mensen die naar de gemeente Ede zouden willen verhuizen)
tegen de gemeente Ede aankijken. Ook zijn interviews gehouden met
bedrijven en maatschappelijke organisaties om te kijken hoe zij Ede
ervaren en wat zij als kansen zien.
Wonen, recreëren en ondernemen
Edenaren beleven hun gemeente over het algemeen als een prettige
woonplek. Vooral de aanwezigheid van groen en de nabijheid van natuur
maakt het wonen in de gemeente Ede aantrekkelijk. Ook noemen
ondervraagden rust en ruimte vaak als aantrekkelijke aspecten.
Groen en natuur zijn ook de aantrekkingsfactoren voor bezoekers.
Potentiële bewoners noemen daarnaast de centrale ligging als pluspunt.
Naast een groene en veilige leefomgeving met alle basisvoorzieningen,
kan uitbreiding van het aanbod hoogwaardige detailhandel en horeca
ervoor zorgen dat meer mensen van buiten de regio (waaronder ook
hoogopgeleiden) zich willen vestigen in Ede.
Buitenstaanders vinden het vaak lastig om een mening te geven over de
gemeente Ede.
Kansen voor Ede
Vooral de profilering met Food Valley is volgens velen een kans.
Aangesloten zou kunnen worden bij het thema `Quality of Life'. Ook de
mooie natuurlijke omgeving scoort hoog. Ede zou zich ook kunnen
profileren als toeristisch, recreatieve poort voor de (Hoge) Veluwe.
Om meer toeristen aan te trekken, is het goed het industriële erfgoed
uit te buiten. De nieuwe woonwijken Kernhem en Ede-Oost bieden kansen
voor het aantrekken van meer hoogopgeleide mensen. Waar de vergrijzing
vaak als een probleem wordt gezien, kan de vergrijzing voor Ede juist
ook een kans bieden. Ontwikkeling van (zorg/wellness)arrangementen kan
grote groepen mensen naar Ede te trekken.
---
Gemeente Ede