Rode Kruis Belgie
Rode Kruis en Sodexo kondigen tweede editie van âRode Kruischequeâ aan
Rode Kruischeque : evenwichtige maaltijden tijdens vakantiekampen
Na een succesvolle eerste uitgave pakken het Rode Kruis en Sodexo, de
grootste cateraar van België, opnieuw uit met de âRode Kruischequeâ.
Alle begunstigden van Sodexo maaltijdcheques(TM) kunnen tijdens de
vakantiemaanden (juli-augustus-september) één of meerdere cheques
schenken aan het Belgische Rode Kruis. Met het ingezamelde bedrag
worden onder andere tijdens vakantiekampen van het Rode Kruis
evenwichtige maaltijden aangeboden.
De allereerste Rode Kruischeque die vorig jaar werd gelanceerd, is een
succes geworden : heel wat mensen hebben immers één of meerdere
maaltijdcheques naar het Rode Kruis gestuurd. De totale opbrengst voor
de actie van 2008 bedraagt bijna 80.000 euro. Gemiddeld werden 1,6
cheques per enveloppe opgestuurd : heel wat mensen hebben namelijk
meer dan één cheque opgestuurd of hebben in het bedrijf
verschillende cheques gebundeld opgestuurd in één enveloppe.
âStuur je cheque(s) opâ
Iedereen die Sodexo maaltijdcheques(TM) ontvangt, kan tijdens de maanden
juli-augustus-september 2009 één of meer cheques schenken aan het
Rode Kruis. Deze cheques kunnen in een specifieke, portvrije enveloppe
(bijgesloten bij de maaltijdcheques van juli) worden opgestuurd.
Daarbij moet men â om de cheque onbruikbaar te maken voor verder
commercieel gebruik - het controlestrookje van de cheque scheuren en
het resterende luik van de cheque(s) in de portvrije enveloppe
opsturen naar het Rode Kruis.
Sodexo stort vervolgens het ingezamelde bedrag aan cheques integraal
door aan het Belgische Rode Kruis.
Met het ingezamelde geld zal het Rode Kruis er onder andere voor
zorgen dat er evenwichtige maaltijden worden voorgeschoteld tijdens
specifieke activiteiten. Zo zijn er vakantiekampen waarbij kinderen de
kans krijgen om zich een week lang uit te leven en te genieten van een
goed omkaderde vakantie met veel individuele aandacht⦠en uiteraard
ook een evenwichtige voeding.
8.226 gezonde maaltijden
Heel wat kinderen hebben niet de mogelijkheid om op vakantie te gaan.
Zij komen immers uit gezinnen die het financieel niet breed hebben en
die geen vakantiebudget bij elkaar kunnen sparen. De lokale Rode
Kruisafdelingen speuren deze gezinnen op en bieden de kinderen een
boeiend en gezond vakantiekamp aan. Zo zijn zij er een weekje
tussenuit en kunnen ze in september hun vakantieverhaal vertellen, net
als hun klasgenootjes.
In 2008 konden 457 kinderen mee op één van de 12 vakantiekampen.
Meteen goed voor 8.226 gezonde maaltijden. De kinderen werden
opgevangen door 254 vrijwilligers waarvan 189 monitoren en 65
kookouders. Voor 2009 zijn 14 kampen voorzien voor 540 kinderen.
Het bananenkamp
Tijdens één van de kampen was het centrale kampthema âfruitâ. Het
hoofdpersonage, een banaan, was bekommerd dat er steeds minder
kinderen fruit aten. Hij ging daarom samen met zijn beste vrienden uit
de fruitkorf een grote actie opzetten om kinderen aan te sporen om
meer fruit te eten. Hun promotieactie werd verstoord door o.a. het
leger van de snoepsoldaten, het kwartet van de muzikale colaflessen,
de vereniging van de geëmancipeerde pralines, ⦠Van dag tot dag
lukte het hen echter om alle vijanden te verslaan. Op dit kamp is dan
ook ontzettend veel fruit gegeten. Op de duur bekeken de kinderen
zelfs de samenstelling van de fruityoghurt omdat ze er zeker van
wilden zijn dat er geen vijand (snoep) was verstopt in hun yoghurt...
Lange termijnvisie
Het Rode Kruis en Sodexo werken al verschillende jaren samen. Elk jaar
komen immers een 20-tal Sodexo-vrijwilligers koken tijdens de
vakantiekampen van het Rode Kruis. De tweede Rode Kruischeque is een
bevestiging van deze lange termijnsamenwerking : âDank zij de Rode
Kruischeque zullen de kinderen op onze vakantiekampen elke dag opnieuw
kunnen genieten van evenwichtige voeding. Dat is van groot belang want
we willen de kinderen niet alleen een leuke maar ook een gezonde
vakantie bezorgen,â zegt Philippe Vandekerckhove, Gedelegeerd
Bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen. âDaarnaast wil het Rode Kruis
ook het Sodexo-personeel bedanken voor hun persoonlijk engagement want
het is dank zij dergelijke vrijwillige inzet dat wij deze prachtige
projecten kunnen realiserenâ¦â
âSodexo vindt het belangrijk om een âduurzaam bedrijfâ te zijn en
besteedt daarom de nodige aandacht aan respect voor de mens, het
milieu en de maatschappij. Van bij haar ontstaan is de missie van
Sodexo het verbeteren van de dagelijkse levenskwaliteit, dus ook de
levenskwaliteit van kansarme kinderen. Over heel de wereld zetten de
medewerkers van Sodexo zich in ten behoeve van duurzame ontwikkeling
en in de strijd tegen honger en slechte voedingsgewoonten (STOP Hunger
programma)â, legt Michel Croisé uit, CEO van Sodexo.
De Rode Kruischeque verbindt twee van Sodexoâs doelstellingen: een
gezonde, evenwichtige en duurzame voeding aanbieden, en de strijd
aangaan tegen honger en slechte voedingsgewoonten in België. Het
bedrijf heeft verschillende projecten opgezet ter promotie van een
gezonde voeding, zowel voor volwassenen als voor kinderen: een
gezondheidscharter dat wordt toegepast in alle Sodexo restaurants en
het Groentjes Kapoentjes project voor kinderen.
STOP Hunger
Met zijn STOP Hunger programma bindt Sodexo de strijd aan tegen honger
en ondervoeding, en streeft het bedrijf ernaar een drijvende kracht te
zijn in de strijd
tegen honger en ondervoeding in de wereld. Het STOP Hunger programma
verzamelt alle Sodexo solidariteitsacties die als doel hebben om de
levenskwaliteit van kansarmen te verbeteren in eigen land. Het STOP
Hunger programma omvat 4 actieterreinen: vrijwilligerswerk door de
medewerkers, uitwisseling van kennis en knowhow waarover Sodexo
beschikt, donaties van voedsel en gelddonaties.
Sodexo gaat hiervoor samenwerkingen en partnerships aan met Belgische
verenigingen en organisaties die zich inzetten voor armen en
kansarmen.
Brussel, 23 juni 2009