Rode Kruis Belgie


Rode Kruis en Sodexo kondigen tweede editie van âRode Kruischequeâ aan

Rode Kruischeque : evenwichtige maaltijden tijdens vakantiekampen

Na een succesvolle eerste uitgave pakken het Rode Kruis en Sodexo, de grootste cateraar van België, opnieuw uit met de âRode Kruischequeâ. Alle begunstigden van Sodexo maaltijdcheques(TM) kunnen tijdens de vakantiemaanden (juli-augustus-september) één of meerdere cheques schenken aan het Belgische Rode Kruis. Met het ingezamelde bedrag worden onder andere tijdens vakantiekampen van het Rode Kruis evenwichtige maaltijden aangeboden.

De allereerste Rode Kruischeque die vorig jaar werd gelanceerd, is een succes geworden : heel wat mensen hebben immers één of meerdere maaltijdcheques naar het Rode Kruis gestuurd. De totale opbrengst voor de actie van 2008 bedraagt bijna 80.000 euro. Gemiddeld werden 1,6 cheques per enveloppe opgestuurd : heel wat mensen hebben namelijk meer dan één cheque opgestuurd of hebben in het bedrijf verschillende cheques gebundeld opgestuurd in één enveloppe.

âStuur je cheque(s) opâ
Iedereen die Sodexo maaltijdcheques(TM) ontvangt, kan tijdens de maanden juli-augustus-september 2009 één of meer cheques schenken aan het Rode Kruis. Deze cheques kunnen in een specifieke, portvrije enveloppe (bijgesloten bij de maaltijdcheques van juli) worden opgestuurd. Daarbij moet men â om de cheque onbruikbaar te maken voor verder commercieel gebruik - het controlestrookje van de cheque scheuren en het resterende luik van de cheque(s) in de portvrije enveloppe opsturen naar het Rode Kruis.
Sodexo stort vervolgens het ingezamelde bedrag aan cheques integraal door aan het Belgische Rode Kruis.

Met het ingezamelde geld zal het Rode Kruis er onder andere voor zorgen dat er evenwichtige maaltijden worden voorgeschoteld tijdens specifieke activiteiten. Zo zijn er vakantiekampen waarbij kinderen de kans krijgen om zich een week lang uit te leven en te genieten van een goed omkaderde vakantie met veel individuele aandacht⦠en uiteraard ook een evenwichtige voeding.

8.226 gezonde maaltijden
Heel wat kinderen hebben niet de mogelijkheid om op vakantie te gaan. Zij komen immers uit gezinnen die het financieel niet breed hebben en die geen vakantiebudget bij elkaar kunnen sparen. De lokale Rode Kruisafdelingen speuren deze gezinnen op en bieden de kinderen een boeiend en gezond vakantiekamp aan. Zo zijn zij er een weekje tussenuit en kunnen ze in september hun vakantieverhaal vertellen, net als hun klasgenootjes.

In 2008 konden 457 kinderen mee op één van de 12 vakantiekampen. Meteen goed voor 8.226 gezonde maaltijden. De kinderen werden opgevangen door 254 vrijwilligers waarvan 189 monitoren en 65 kookouders. Voor 2009 zijn 14 kampen voorzien voor 540 kinderen.

Het bananenkamp
Tijdens één van de kampen was het centrale kampthema âfruitâ. Het hoofdpersonage, een banaan, was bekommerd dat er steeds minder kinderen fruit aten. Hij ging daarom samen met zijn beste vrienden uit de fruitkorf een grote actie opzetten om kinderen aan te sporen om meer fruit te eten. Hun promotieactie werd verstoord door o.a. het leger van de snoepsoldaten, het kwartet van de muzikale colaflessen, de vereniging van de geëmancipeerde pralines, ⦠Van dag tot dag lukte het hen echter om alle vijanden te verslaan. Op dit kamp is dan ook ontzettend veel fruit gegeten. Op de duur bekeken de kinderen zelfs de samenstelling van de fruityoghurt omdat ze er zeker van wilden zijn dat er geen vijand (snoep) was verstopt in hun yoghurt...

Lange termijnvisie
Het Rode Kruis en Sodexo werken al verschillende jaren samen. Elk jaar komen immers een 20-tal Sodexo-vrijwilligers koken tijdens de vakantiekampen van het Rode Kruis. De tweede Rode Kruischeque is een bevestiging van deze lange termijnsamenwerking : âDank zij de Rode Kruischeque zullen de kinderen op onze vakantiekampen elke dag opnieuw kunnen genieten van evenwichtige voeding. Dat is van groot belang want we willen de kinderen niet alleen een leuke maar ook een gezonde vakantie bezorgen,â zegt Philippe Vandekerckhove, Gedelegeerd Bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen. âDaarnaast wil het Rode Kruis ook het Sodexo-personeel bedanken voor hun persoonlijk engagement want het is dank zij dergelijke vrijwillige inzet dat wij deze prachtige projecten kunnen realiserenâ¦â
âSodexo vindt het belangrijk om een âduurzaam bedrijfâ te zijn en besteedt daarom de nodige aandacht aan respect voor de mens, het milieu en de maatschappij. Van bij haar ontstaan is de missie van Sodexo het verbeteren van de dagelijkse levenskwaliteit, dus ook de levenskwaliteit van kansarme kinderen. Over heel de wereld zetten de medewerkers van Sodexo zich in ten behoeve van duurzame ontwikkeling en in de strijd tegen honger en slechte voedingsgewoonten (STOP Hunger programma)â, legt Michel Croisé uit, CEO van Sodexo. De Rode Kruischeque verbindt twee van Sodexoâs doelstellingen: een gezonde, evenwichtige en duurzame voeding aanbieden, en de strijd aangaan tegen honger en slechte voedingsgewoonten in België. Het bedrijf heeft verschillende projecten opgezet ter promotie van een gezonde voeding, zowel voor volwassenen als voor kinderen: een gezondheidscharter dat wordt toegepast in alle Sodexo restaurants en het Groentjes Kapoentjes project voor kinderen.

STOP Hunger
Met zijn STOP Hunger programma bindt Sodexo de strijd aan tegen honger en ondervoeding, en streeft het bedrijf ernaar een drijvende kracht te zijn in de strijd
tegen honger en ondervoeding in de wereld. Het STOP Hunger programma verzamelt alle Sodexo solidariteitsacties die als doel hebben om de levenskwaliteit van kansarmen te verbeteren in eigen land. Het STOP Hunger programma omvat 4 actieterreinen: vrijwilligerswerk door de medewerkers, uitwisseling van kennis en knowhow waarover Sodexo beschikt, donaties van voedsel en gelddonaties. Sodexo gaat hiervoor samenwerkingen en partnerships aan met Belgische verenigingen en organisaties die zich inzetten voor armen en kansarmen.

Brussel, 23 juni 2009