Gemeente Hellevoetsluis
Hellevoetsluis scoort ruim voldoende op gebied van maatschappelijke
ondersteuning
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) laat
jaarlijks onderzoek doen naar de prestatie van gemeenten en de
tevredenheid van klanten die maatschappelijke ondersteuning ontvangen.
Gemeenten zijn verplicht de gegevens aan te leveren aan het
ministerie. Onlangs zijn de resultaten van 2008 bekend geworden. Het
onderzoek geeft niet alleen aan of en hoe tevreden de klanten over de
maatschappelijke ondersteuning zijn, maar geeft ook inzicht in de
prestatie van Hellevoetsluis ten opzichte van andere gemeenten. (In
het najaar kunnen de antwoorden van de gemeenten onderling vergeleken
worden via de website www.waarstaatjegemeente.nl )
Het college van B&W is blij met de resultaten: "De inspanningen van
het afgelopen jaar hebben zijn vruchten afgeworpen; sommige zaken zijn
opvallend verbeterd. Zo is 91% van onze cliënten tevreden over de
deskundigheid van de medewerkers. (In 2007 was dit 86%). En 90% is
tevreden over de woningaanpassingen (in 2007 was dit 81%).
Aandachtspunten zijn er ook, we hebben daar meteen acties aan
gekoppeld; een aandachtspunt is bijvoorbeeld de tijdsduur van de
afhandeling van een aanvraag waarvoor we de interne processen zullen
aanpassen."
Enkele andere rapportcijfers uit het rapport:
Toegang tot ondersteuning 6,9 (in 2007 cijfer 7,1)
Hulp bij het huishouden 7,9 (in 2007 cijfer 8,0)
Hulpmiddelen 7,1 (in 2007 cijfer 6,9)
Participatie aan de samenleving: 92% van de ondervraagden is in
staat tot zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij dankzij
de ondersteuning die zij ontvangen via de Wmo (Wet
maatschappelijke ondersteuning). (in 2007 90%) Hiermee is de
doelstelling van de Wmo grotendeels bereikt: meer dan 9 van de 10
klanten kunnen zelfstandig blijven wonen en participeren in de
samenleving.
06/23/2009