Gemeente Hellevoetsluis


Hellevoetsluis scoort ruim voldoende op gebied van maatschappelijke ondersteuning

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) laat jaarlijks onderzoek doen naar de prestatie van gemeenten en de tevredenheid van klanten die maatschappelijke ondersteuning ontvangen. Gemeenten zijn verplicht de gegevens aan te leveren aan het ministerie. Onlangs zijn de resultaten van 2008 bekend geworden. Het onderzoek geeft niet alleen aan of en hoe tevreden de klanten over de maatschappelijke ondersteuning zijn, maar geeft ook inzicht in de prestatie van Hellevoetsluis ten opzichte van andere gemeenten. (In het najaar kunnen de antwoorden van de gemeenten onderling vergeleken worden via de website www.waarstaatjegemeente.nl )

Het college van B&W is blij met de resultaten: "De inspanningen van het afgelopen jaar hebben zijn vruchten afgeworpen; sommige zaken zijn opvallend verbeterd. Zo is 91% van onze cliënten tevreden over de deskundigheid van de medewerkers. (In 2007 was dit 86%). En 90% is tevreden over de woningaanpassingen (in 2007 was dit 81%). Aandachtspunten zijn er ook, we hebben daar meteen acties aan gekoppeld; een aandachtspunt is bijvoorbeeld de tijdsduur van de afhandeling van een aanvraag waarvoor we de interne processen zullen aanpassen."

Enkele andere rapportcijfers uit het rapport:
Toegang tot ondersteuning 6,9 (in 2007 cijfer 7,1) Hulp bij het huishouden 7,9 (in 2007 cijfer 8,0) Hulpmiddelen 7,1 (in 2007 cijfer 6,9)
Participatie aan de samenleving: 92% van de ondervraagden is in staat tot zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij dankzij de ondersteuning die zij ontvangen via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). (in 2007 90%) Hiermee is de doelstelling van de Wmo grotendeels bereikt: meer dan 9 van de 10 klanten kunnen zelfstandig blijven wonen en participeren in de samenleving.


06/23/2009