Gemeente Oldebroek


Vermindering gemeentelijke regelgeving

Eén van de onderwerpen in het bestuursakkoord 2006-2010 van de gemeenteraad is de vermindering van regeldichtheid. Daarmee wil de raad de administratieve lasten voor inwoners en bedrijven verminderen. Bij alle vastgestelde regels is gekeken of de regels nog een doel hebben en of ze wettelijk verplicht zijn. Aan de hand van de uitkomsten hiervan zijn overzichten opgesteld van de regels die gehanteerd blijven en van de regels die ingetrokken worden. De regels die gehanteerd blijven worden getoetst op naleefbaarheid, uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid èn eenvoud en duidelijkheid.

Goede en duidelijke regelgeving is van belang voor burgers en bedrijven. Daarom is in 2007 een oproep gedaan aan inwoners om deel te nemen aan een klankbordgroep. Daarvoor hebben zich tien personen gemeld. Aan de klankbordgroep zijn ongeveer 15 regelingen voorgelegd. De leden van de klankbordgroep hebben deze regelingen kritisch bekeken. De reacties luiden onder andere: 'Extreem lange zinnen, onnodige zinnen, moeilijke woorden, veel verwijzingen naar andere wetgeving, te weinig helderheid en slecht leesbare samenvattingen.' De klankbordgroep heeft de suggestie gedaan om bij sommige regelingen een samenvatting te voegen in 'populaire' taal. Dit idee is overgenomen en uitgevoerd. Voorbeelden zijn een folder over de Wet maatschappelijke ondersteuning en een folder over begraven. Ook heeft de klankbordgroep gekeken of de informatie die van de inwoners gevraagd wordt nodig is of misschien al in het bezit van de gemeente is. Zo is bijvoorbeeld geadviseerd om bij het opvragen van gegevens in verband met een subsidieaanvraag voor onderhoud van een monument gebruik te maken van de gegevens die voor de aanvraag bouwvergunning worden gevraagd. De gemeente is blij met de bijdrage van de klankbordgroep. In samenwerking met burgers is het mogelijk om duidelijker te communiceren, de administratieve lasten terug te brengen en de dienstverlening te verbeteren.

Verder wordt in samenwerking met regiogemeenten gewerkt aan regeldrukvermindering voor vrijwilligersorganisaties. Daarvoor is een onderzoek onder vrijwilligersorganisaties uitgevoerd. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek wordt gekeken hoe de regelgeving het beste eenvoudiger gemaakt kan worden. Dit jaar komen een digitaal loket en een digitaal handboek voor vrijwilligersorganisaties beschikbaar.

Wordt de administratieve lastendruk verminderd?
De gemeente probeert zoveel als mogelijk te voorkomen dat bijvoorbeeld ieder jaar dezelfde informatie moet worden aangeleverd. Zo is besloten om met ingang van 2010 aan bepaalde groepen inwoners kwijtschelding van gemeentelijke belastingen 'automatisch' te verlenen. In de praktijk is het lastig om de informatievraag terug te dringen. Dit is niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld omdat rekening moet worden gehouden met de privacy van gegevens. De aanpak van administratieve lasten door de rijksoverheid heeft ook invloed op de administratieve lasten binnen onze gemeente. Een voorbeeld is de overheveling van de brandbeveiligingsvoorschriften van de bouwverordening naar landelijke regelgeving, waardoor instellingen en bedrijven niet meer met verschillende voorschriften per gemeente worden geconfronteerd. Een ander voorbeeld is de invoering van de omgevingsvergunning per 1 januari 2010, waarmee voor 25 soorten van vergunningen één besluit kan worden gevraagd.