Gemeente Almere

Almere scoort goed op dienstverlening


23-06-2009

Burgerzaken Klanten zijn tevreden over dienstverlening van de gemeente Almere. Dit blijkt uit een vergelijkend onderzoek tussen gemeenten. In de ranglijst van 105 Nederlandse gemeenten kwam Almere op de 36e plaats.

Het onderzoek is in april 2009 uitgevoerd in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). In deze `Benchmark Publiekszaken' meten en vergelijken gemeenten hun prestaties onderling zodat ze van elkaar kunnen leren. Het onderzoek gaat over dienstverlening aan de balie, aan de telefoon en op internet.

Balies
Mensen zijn steeds meer tevreden over de balies van Burgerzaken en Belastingen. Vorig jaar werd dit onderdeel ook gemeten. De gemeente Almere is gestegen van plek 88 naar 44 en het totaaloordeel is verbeterd van 7,1 naar 7,7. Klanten vinden dat de medewerkers zich beter inleven, dat de aanvraag sneller afgehandeld wordt en dat de informatie duidelijker is dan voorheen. De uitbreiding van de openingstijden heeft gezorgd voor een score van 7,8 (was 7,1). Omdat klanten vaker op afspraak geholpen worden (van 11 naar 47%) is de wachttijd vaak korter. Dit wordt gewaardeerd met een 8,2 (was 6,7). Het minst tevreden was men over de prijs van de producten.

Telefoon
Het Almeerse C@llcenter scoort goed in het onderzoek. 58% van de klanten geeft aan dat zij aan de telefoon direct antwoord kregen en niet doorverbonden hoefden te worden. Hiermee steekt Almere met kop en schouders boven alle andere gemeenten uit: het landelijk gemiddelde is
33%. Het C@llcenter kreeg een bovengemiddelde 7,5 voor de wijze waarop het de klant hielp. Er werd lager gescoord op de telefonische openingstijden. Klanten zouden deze graag nog ruimer zien.

Internet
Ook de website van de gemeente Almere scoort goed. Almere.nl krijgt een 7, waarbij met name snelheid, uiterlijk, actualiteit en bruikbaarheid hoge punten krijgen. Dit is ook in lijn met de eerste plek die Almere.nl sinds november 2008 heeft in de monitor van Overheid heeft Antwoord. Volgens het onderzoek kan de gemeente de website nog beter maken door de producten makkelijker vindbaar te maken.