1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGLM-2009-2287
Uw kenmerk
Datum 23 juni 2009 -
Onderwerp Geschillencommissie luchtvaart Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Graag wil ik u informeren over de start van de geschillencommissie luchtvaart.
De geschillencommissie luchtvaart gaat per 1 juli 2009 van start. Dat is goed
nieuws voor de Nederlandse consumenten. Net voor de vakantie is het goed om
te weten dat er een extra instantie bijgekomen is waar vliegpassagiers
terechtkunnen als de luchtvaartmaatschappij hun rechten niet toekent. Het gaat
daarbij om recht op verzorging in geval van een langdurige vertraging en om
recht op compensatie in geval van instapweigering of van annulering van een
vlucht.
De geschillencommissie is opgericht door de luchtvaartsector verenigd in de
BARIN en door de Consumentenbond. Net als bij andere geschillencommissies is
hier sprake van zelfregulering. Nederland is daar sterk in.
Ik ben verheugd u te kunnen melden dat de geschillencommissie luchtvaart reeds
per 1 juli 2009 wordt ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor
Consumentenzaken (SGC), de koepel waaronder inmiddels meer dan 40 officieel
erkende geschillencommissies opereren. BARIN en de Consumentenbond waren
dit al in hun intentieverklaring van 24 november 2008 overeengekomen. Ook een
meerderheid van uw Kamer heeft daarvoor gepleit in het Algemeen Overleg van 8
april 2009 en ook ik heb toen die wens uitgesproken. Het streven van alle
betrokkenen is er steeds op gericht geweest om dit waar te maken.
Even leek het erop dat de datum van 1 juli 2009 voor SGC niet haalbaar zou zijn.
Mijn Inspecteur-Generaal had daarop aan BARIN en de Consumentenbond
aangeboden de Inspectie in gereedheid te brengen om de rol van secretariaat te
vervullen, om partijen in staat te stellen de datum van 1 juli 2009 te halen. Ik
heb dat zeer gewaardeerd. De Inspectie is daarop in gereedheid gebracht om bij
te springen indien nodig, zoals ook met u besproken in het Algemeen Overleg van
8 april 2009.
a
agina 1 van 2
---
De Inspectie blijft uiteraard het loket waar consumenten terechtkunnen met alle
Datum
klachten op grond van de Verordeningen inzake de rechten van vliegpassagiers.
De geschillencommissie luchtvaart is een extra loket dat naast de bestaande Ons kenmerk
instanties (Inspectie en rechter) komt. De geschillencommissie is immers VENW/DGLM-2009-2287
zelfregulering die berust op onderlinge afspraken tussen
luchtvaartmaatschappijen en consumenten. Zij is niet verantwoordelijk voor de
uitvoering van de Verordening, maar voor de uitvoering van de overeenkomst
tussen marktpartijen. Voor de Nederlandse consument biedt de komst van de
geschillencommissie een verruiming van zijn keuzemogelijkheden.
Consumenten kunnen bij de geschillencommissie terecht met geschillen die
betrekking hebben op vluchten uitgevoerd vanaf 1 juli 2009, de startdatum van
de geschillencommissie. Het aanmelden van een geschil is laagdrempelig en
digitaal. De consument kan via de website www.degeschillencommissie.nl zijn
geschil indienen. Deze website is de portal voor alle geschillencommissies die zijn
aangesloten bij SGC. Voor de consument biedt dit één eenduidig geschillenloket,
ongeacht de branche waarop zijn geschil betrekking heeft.
De gang van zaken bij de geschillencommissie luchtvaart zal verder gelijk zijn aan
die van de andere erkende geschillencommissies. Meer informatie hierover is te
vinden op: www.degeschillencommissie.nl. Een belangrijk verschil is dat de
geschillencommissie luchtvaart uitspraken zal doen via arbitraal vonnis in plaats
van via bindend advies. De arbitrage biedt voordelen voor een eventuele
opschaling naar Europa, want geschillenbeslechting via bindend advies is in
Europa niet gangbaar.
De afgelopen periode is door betrokken partijen intensief en constructief
samengewerkt om dit resultaat te bereiken. Ik ben er trots op. De basis voor dit
resultaat is reeds in de afgelopen jaren gelegd door alle consumentenorganisaties
die opkomen. Ik ben alle partijen zeer dankbaar voor hun bijdragen, en mijn
felicitaties gaan dan ook uit naar alle betrokkenen. Het vakantieseizoen kan
beginnen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat