1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/4594
Uw kenmerk
Datum 23 juni 2009 2009Z09087/2009D23610
Onderwerp Gevolgen die het prioriteit geven aan de 30 projecten uit de Bijlage(n)
---
spoedaanpak wegen heeft voor andere wegaanleg-
projecten
Geachte voorzitter,
Bij brief 2009Z09087/2009D23610 van 15 mei 2009 van de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat, heeft u mij verzocht om u te informeren over de gevolgen
die het prioriteit geven aan de 30 projecten uit de spoedaanpak wegen heeft voor
andere wegaanlegprojecten. Door middel van deze brief informeer ik u hierover.
De versnelling van besluitvorming en uitvoering van infrastructurele projecten
staat hoog op mijn agenda. Dat geldt voor de projecten uit de spoedaanpak, maar
evenzeer voor de overige MIRT-planstudieprojecten. Door prioriteit te geven aan
de 30 spoedaanpakprojecten kunnen deze knelpunten, die waren vastgelopen in
taaie besluitvormingsprocedures, nu weer vlotgetrokken worden.
Bij een aantal MIRT-projecten is sprake van een wijziging van de planning als
gevolg van onder meer de luchtproblematiek en het hernieuwd uitvoeren van
onderzoek. Daardoor is in de afgelopen jaren een stuwmeer aan MIRT-
planstudieprojecten ontstaan. Momenteel geeft deze piek in het werkpakket extra
inspanningen voor mijn eigen organisatie, ingenieursbureaus en aannemers. Waar
mogelijk wordt in overleg met regio's gezamenlijke projectteams opgezet om zo
de gewenste studies uit te voeren en tijdig besluiten te nemen.
Deze piek is ook zichtbaar in de laatste voortgangsrapportage Tracéwet en
Spoedwet wegverbreding, die op 2 juni 2009 naar uw Kamer is toegezonden.
Daarin heb ik u geïnformeerd over de behaalde mijlpalen in de periode 1 juli 2008
tot en met 31 december 2008. In deze rapportage heb ik ook de planning van de
nieuwe, te behalen mijlpalen aangeven en de realisatie van de projecten. Ook
daar waar sprake is van aanpassing van een mijlpaal voor besluitvorming, koers
ik aan op een tijdige openstelling. Want dat merken de gebruikers op de weg.
In de afgelopen periode zijn in een rap tempo nieuwe mijlpalen behaald. Dat heeft
er in geresulteerd dat in de eerste vijf maanden van 2009 tracébesluiten zijn
genomen voor de A2 St. Joost Urmond en de A50 Valburg-Grijsoord,
ontwerptracébesluiten voor de A50 Ewijk-Valburg en de N31 Haak om
Leeuwarden en dat de trajectnota/mer voor de A4 Delft-Schiedam en de A9
Omlegging Badhoevedorp ter visie zijn gegaan. Dit zijn allen projecten uit het
a
Pagina 1 van 2
reguliere MIRT-programma. Van de spoedaanpakprojecten zijn de volgende
besluiten vastgesteld: de A1 Hoevelaken-Barneveld, de A4 Burgerveen-Leiden en Ons kenmerk
de N50 Ramspol-Ens. VENW/DGMO-2009/4594
Deze resultaten geven mij voldoende overtuiging dat er een stevig fundament ligt
voor een voortvarende besluitvorming en realisatie. Dat geldt zowel voor de
spoedaanpakprojecten als voor de reguliere MIRT-projecten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat