ChristenUnie
Bijdrage esmé Wiegman aan het AO uitvoering Nota Ruimte
dinsdag 02 juni 2009 11:00
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie): Voorzitter. Wij
spreken vandaag over een hele waslijst van projecten waarbij vooral
oog is voor het integraal denken. Op projectniveau zijn er al mooie
resultaten, maar als ik kijk naar de relatie tussen ruimtelijke
ontwikkeling en infrastructuur op regionale schaal en naar de
concurrentie tussen gemeenten als het gaat om bedrijventerreinen, dan
is er nog veel winst te boeken op het gebeid van duurzaamheid,
ruimtegebruik, ruimtelijke kwaliteit en samenwerking.
Eerst iets over de groeiscenario's van de
bedrijventerreinen. Hoe staat het met de uitvoering van mijn motie
over de groeiscenario's voor bedrijventerreinen? Deze motie "verzoekt
de regering het Transatlantic Market-scenario als randvoorwaarde te
nemen voor de afspraken tussen Rijk en provincies en verzoekt de
regering tevens, de provincies richtlijnen te geven voor het opnemen
van ruimtewinst van herstructurering en intensiever ruimtegebruik in
de prognoses". Ik heb zorgen over de geluiden dat het IPO probeert die
voorwaarde los te laten om als provincies gezamenlijk binnen de
landelijke ruimtelijke planningsopgave te blijven. Saldering tussen
provincies onderling door mogelijke regiospecifieke afwijkingen van
enkele, economisch meer ruimte vragende provincies, zou van de baan
zijn. Tegenover plussen hoeven geen minnen te staan. Ik ga ervan uit
dat de minister hier conform de motie niet mee akkoord zal gaan. Ik
krijg daar graag een bevestiging van.
Voor het locatiebeleid moet de bundeling van arbeids- en
bezoekersintensieve kantoorfuncties en voorzieningen rond haltes van
openbaar vervoer veel meer centraal staan. Regio's moeten meer dan nu
verplicht worden om een substantieel deel van de nieuwe kantoren en
voorzieningen bij haltes van openbaar vervoer te bouwen. Hoe stuurt de
minister daarop?
Dan de gebiedsontwikkeling IJsseldelta-Zuid. Ik heb
vernomen dat binnenkort het rapport gereed is over de
overstromingsrisico's als gevolg van de bypass Kampen. Dan is voor de
bypass alle relevante informatie beschikbaar om een besluit te kunnen
nemen over de door de regio voorgestelde gecombineerde uitvoering van
de zomerbedverdieping en de aanleg van de bypass en daarmee over de
integrale gebiedsontwikkeling. De regio wil voor een derde bijdragen
aan de financiering, maar dit aanbod vervalt als het Rijk geen besluit
neemt. Het zou goed zijn als voor de zomer een besluit word genomen om
vertraging te voorkomen. Graag een toezegging.
Het Hart van Twente. Wat betreft het project Centraal
Station "Twente/Hart van Zuid-Hengelo" liggen er inmiddels een
positieve kosten-batenanalyse en een businesscase op basis waarvan het
Rijk een bijdrage toekent vanuit het budget van de Nota Ruimte. Is de
minister bereid hierover spoedig een besluit te nemen? Dat zal leiden
tot het lostrekken van heel mooie investeringen ook in het gebied
zelf.
De opgave waar Zwolle bij de Spoorzone voor staat, laat
zich goed vergelijken met verschillende van de 23 Nota
Ruimte-projecten, die alweer enige tijd geleden zijn geselecteerd. De
minister heeft in het AO over de Nota Ruimte van 12 februari
aangegeven dat het huidige Nota Ruimte-budget geen ruimte biedt voor
nieuwe projecten, maar dat zij dit voorjaar de mogelijkheden van een
soort tweede Nota Ruimte-budget voor nieuwe projecten wil onderzoeken.
Hoe staat het met deze toezegging? Is de minister bereid een
verkenning uit te voeren naar een rijksbijdrage voor de Spoorzone
Zwolle?
Minister Eurlings deed eerder over de perrontunnel van station Zwolle
een toezegging bij het MIRT eind 2007. Mijn collega Cramer heeft
daarom zijn motie hierover aangehouden. Nu lees ik echter dat ProRail
de perrontunnel niet over de hele lengte wil verbreden, terwijl dit
toch een soort slagader is van deze binnenstedelijke ontwikkeling. De
ChristenUnie heeft hierover Kamervragen gesteld, maar deze zijn na zes
weken nog niet beantwoord. Gaat deze minister zich bij haar collega
sterk maken voor dit project?
Dan de Zuidplas. De ChristenUnie heeft grote moeite met
het gebrek aan ambitie voor het ov bij de Zuidplaspolder. Voor de
hoofdwegenstructuur is er een budget van zo'n 200 mln. beschikbaar,
maar voor het ov moet worden afgewacht of dit kan worden betaald uit
de bovenplanse verevening. Op deze manier kunnen wel lokale wegen
worden betaald, maar dat dit ook hoogwaardig ov kan dekken, lijkt mij
een illusie. Natuurlijk moet ov bij de mobiliteitsbehoefte passen,
maar dan moet je ook accepteren dat dit moet groeien met de komst van
bewoners. Rijdt er aan het begin maar een keer per uur een bus, dan
weet je zeker dat er straks twee auto's voor de deur staan. In het
licht van Randstad 2040 kan dit echt niet meer. Ik ben op dit punt
teleurgesteld. Bij de behandeling van het MIRT heeft mijn collega
Cramer samen met mevrouw Vermeij van de PvdA fractie hierover een
motie ingediend. Is de minister bereid, zoals door de Kamer is
gevraagd, om het MIRT-spelregelkader aan te passen?
Dan nog een algemene opmerking over de aansturing. De
opname van Nota Ruimte-projecten in het MIRT leidt nog niet per
definitie tot een bredere afweging van alternatieven. Voor huidige
projecten is dat misschien zelfs een beetje mosterd na de maaltijd.
Voor de toekomst is de zorg van de ChristenUnie-fractie juist dat
ondanks de gebiedsagenda's en het MIRT de focus nog te veel gericht is
op projecten en de behoefte aan financiële ondersteuning door de
regio's voor deze projecten. Eigenlijk zou er een soort
maatschappelijke kosten-batenanalyse op gebiedsniveau moeten komen,
naast de MKBA's op projectniveau, om tot echt gebiedsgericht denken te
komen.