Gemeente Alkmaar
BESLUITENLIJST
van de vergadering van burgemeester en wethouders van 23 juni 2009
Aanwezig:
P.M. Bruinooge, voorzitter
J.C. Meijer
drs. S.H. Binnendijk
W.A.J. van Veen
drs. N.M.C. Alsemgeest
mevr. ir. A. van Dam
drs. J.C.M. Cox, gemeentesecretaris.
1. Opening
De besluitenlijst van de vergadering van 16 juni 2009 wordt vastgesteld.
2. Besluiten
09.10259 Nota Internationale Samenwerking
Bruinooge
Probleemstelling:
De burgers van Alkmaar zijn zich bewust van de mondiale samenleving. Armoede,
vrede en veiligheid, milieu en klimaat, de wereldeconomie, het zijn vraagstukken, die
de gemeente per definitie overstijgen, maar tegelijkertijd ook direct raken. Dat maakt
Alkmaar gewild of ongewild een `stad van de wereld'. Internationale samenwerking
verdient daarmee aandacht van het gemeentebestuur. Vragen die daarbij opkomen
zijn: Hoe treedt Alkmaar internationale vraagstukken tegemoet? Wat beogen we met
samenwerking op dat vlak? Op welke is wijze internationale samenwerking tot nu toe
ingevuld? Wat heeft dat opgeleverd en welke prioriteiten stelt de gemeente voor de
toekomst? Vragen ook die aanleiding waren om het gemeentelijk beleid rond
internationale samenwerking tegen het licht te houden. De gemeenteraad voerde
hierover op 8 januari 2008 een opiniërende discussie. Op basis van deze discussie en
gesprekken met onder meer de stedenbandpartners is bijgaande nota opgesteld.
Besluit:
1. De nota Internationale Samenwerking vaststellen en ter kennis brengen van
de raadscie B&M.
2. De ambtelijke inzet voortaan te concentreren op beleidsadvisering en
projectontwikkeling.
3. De bijdrage aan het Alkmaars Uitwisselings Comité structureel te verhogen
met een bedrag van 5000,- per jaar voor de inhuur van secretariële en
financieel-administratieve ondersteuning door herschikking van de bestaande
financiële middelen.
---
09.10282 Aanwijzing van inspecteurs van Stadstoezicht als toezichthouder voor de Algemene
Bruinooge plaatselijke verordening (Apv) en enkele andere wetten en verordeningen.
Probleemstelling:
Er zijn een aantal nieuwe inspecteurs bij Stadstoezicht aangetreden. Om hun functie
rechtmatig te kunnen uitoefenen dient hij door uw college resp. de burgemeester
(voorzover het de regels betreft waarvoor de burgemeester bevoegd is) te worden
aangewezen als toezichthouder. In dit geval het toezicht op de naleving van de
Algemene plaatselijke verordening (Apv) en enkele andere wetten en verordeningen.
Met dit collegebesluit tekent de burgemeester tevens voor de aanwijzing tot
toezichthouder voorzover het toezicht de regels betreft waarvoor hij bevoegd
bestuursorgaan is. U wordt geadviseerd de navolgende besluiten te nemen.
Besluit:
1. De inspecteurs op bijgaande lijst te belasten met het toezicht op de naleving
van de Algemene plaatselijke verordening (jo art. 6.2 Apv),
Afvalstoffenverordening, Reclameverordening, Lozingsverordening Riolering
(voor wat betreft de verbodsbepalingen in de artikelen 2,3,7,8,9 en 10) en de
Kapverordening.
2. De genoemde inspecteurs aan te wijzen als toezichthouder ingevolge artikel
18.4 Wet milieubeheer en de Wet bodembescherming.
09.8741 Uitvoering deelsubsidieregeling bewonersinitiatieven
Meijer
Probleemstelling:
In uw vergadering van 24 februari jl. hebt u de "Deelsubsidieregeling
bewonersinitiatieven" vastgesteld. Ten behoeve van de toepassing en uitvoering van
deze regeling is een aantal uitvoeringsbesluiten noodzakelijk over subsidieplafonds,
instelling regiegroepen en afwijkingen van het gestelde in de regering.
Besluit:
1. Ten behoeve van de uitvoering van de deelsubsidieregeling
bewonersinitiatieven:
10% van het beschikbare budget te reserveren voor uitvoeringskosten (in
2009 80.900,--) en het aldus voor subsidies beschikbare budget ad
728.100,-- in 2009 voorlopig als volgt over de wijken te verdelen:
Overdie
141.650,--
Overige 7 wijken per wijk 83.780,--
2. De regiegroepen aan te wijzen en conform het bijgevoegde overzicht de leden
ervan te benoemen en
3. de benoemingsbrieven conform bijgevoegde "modeltekst" te verzenden.
4. In artikel 6 van de deelsubsidieregeling bewonersinitiatieven de bepaling op te
nemen dat regiegroepen kunnen worden gemandateerd ook voor subsidies tot
2.500,-- vouchers uit te delen.
5. Met toepassing van de bepaling, bedoeld onder 4 de regiegroep Overdie te
mandateren tot het uitdelen van vouchers bij subsidieaanvragen tot 2.500,--.
09.10046 Vragen van het lid van de raad, mw. K. Dielemans, namens de fractie PvdA inzake
Binnendijk invoering blauwe rolemmer voor papier
Probleemstelling:
Het lid van de raad, mevrouw Kirsten Dielemans, heeft ons bij brief van 25 mei 2009
vragen gesteld inzake de invoering van de blauwe rolemmer voor papier.
---
Besluit:
In te stemmen met bijgaande beantwoording.
09.8125 Toepassing art. 19, lid 2 WRO t.b.v. het oprichten van een woon-/zorgvoorziening
V.Veen voor dementerende ouderen op het perceel Kanaaldijk 264
Probleemstelling:
Uw college heeft op 11 december 2007 ingestemd met de stedenbouwkundige
uitgangspunten voor onderhavig bouwplan dat voorziet in een woon-/zorgvoorziening
voor dementerende ouderen van Woningstichting Goed Wonen en Verpleeghuis
Lauwershof op het perceel Kanaaldijk 264. Het bouwplan is in strijd met het ter
plaatse geldende bestemmingsplan "Alkmaar-Noord". Medewerking verlenen aan het
bouwplan kan met toepassing van artikel 19, lid 2 WRO (oud). Het bouwplan voldoet
aan redelijke eisen van welstand.
Omwonenden en een aantal belangenorganisaties hebben bezwaar tegen het
bouwplan. Tijdens de procedure voor de monumentenvergunning die nodig is om de
restanten af te breken, zijn ca. 350 zienswijzen ingebracht. Na afgifte is beroep bij de
rechtbank ingediend. Inmiddels is een aangepast bouwplan ontworpen (het bouwplan
met een verlaagde kap aan de voorzijde) dat op 15 juni is besproken tijdens een
bijeenkomst met omwonenden.
Besluit: per 23 juni 2009 openbaar
Over te gaan tot het volgen van een procedure teneinde vrijstelling ex artikel 19, lid2
WRO te verlenen voor het oprichten van een woonvoorziening voor dementerende
ouderen op het perceel Kanaaldijk 264 conform het gewijzigde ontwerp zoals door
initiatiefnemers gepresenteerd tijdens de bijeenkomst met omwonenden op 15 juni.
09.10189 Herinrichting Dijk en flankerende fysieke maatregelen in het kader van de aanpak
Alsemgeest prostitutieproblematiek Alkmaar
Probleemstelling:
De situatie rond de Achterdam, Dijk en Karperton is voor het college aanleiding
geweest om een advies te vragen over verkeersmaatregelen en de aanpassing van
de Karperton. Dit advies is uitgebracht door DSP-Groep in samenwerking met
Goudappel & Coffeng. Er is eerst een proefafsluiting van de Dijk gedaan per 6 april jl.
Op basis van de evaluatie van de proef wordt uw college voorgesteld om de afsluiting
van de Dijk definitief te maken en in het gebied erachter aanvullende
(verkeers)maatregelen te treffen.
Besluit:
1. De afsluiting van de Dijk definitief te realiseren, met een oplossing voor de
verkeersproblemen op de Dijk en het gebied tussen Herenstraat/Kooltuin,
Zijdam en Wageweg én een officiële taxistandplaats te creëren. Hierbij
rekening te houden met de aanbevelingen die beide onderzoeksbureaus
hebben gedaan en uit te gaan van de planning voor de herinrichting zoals
opgesteld door de projectgroep Dijk.
2. Gezien de effecten van de proefafsluiting Dijk vooralsnog niet over te gaan tot
verplaatsing in- en uitrit Karperton. Een avond-/nachtafsluiting (m.u.v.
vergunninghouders) van de Karperton nader te bezien.
---
3. Op korte termijn de volgende maatregelen te nemen:
- Aanleg van een taxistandplaats op de Kanaalkade tussen Gedempte
Nieuwesloot en Kaarsenmakersgracht als onderdeel van de plannen
voor de inrichting van Kanaalkade.
- Meer handhaving tijdens de avonduren tot 23.00u in het kader van
Parkeren in Balans. Dit kan uitgevoerd worden begin 2010, uit budget
voor Parkeren in Balans (Eindtijd parkeren wordt 23.00 ipv 20.00 uur).
4. Op korte termijn een verkeersbesluit over de Dijk nemen (via Verkeer) om
dubbelparkeren op de Dijk te kunnen handhaven (kan nu niet), al voor de
reconstructie.
5. Het doen van een haalbaarheidsstudie naar een fysieke afsluiting van het
4. achtergelegen gebied en overige verkeersmaatregelen inclusief planning.
6. De raadscommissie B&M hiervan in kennis te stellen gelijktijdig met de
bespreking van het raadsvoorstel integrale prostitutieproblematiek.
09.10182 Verklaring in het kader van de Tijdelijke stimuleringsregeling Woningbouwprojecten
Alsemgeest 2009
Probleemstelling:
Op 12 juni jongstleden heeft het Ministerie de eerder aangekondigde regeling, de
tijdelijke stimuleringsregeling woningprojecten 2009, goedgekeurd. Dat wil zeggen
dat het Rijk een bedrag van 395 miljoen beschikbaar heeft gesteld om de
woningbouwproduktie te stimuleren. Dit bedrag komt vrij in 3 tranches.
De gemeente moet hiervoor een overzicht aanleveren waarin de projecten zijn
opgenomen die in aanmerking komen voor de 1e tranche van deze regeling. Als
gemeente Alkmaar vragen we voor een 13 tal projecten, bijna 700 woningen, een
subsidiebijdrage uit deze stimuleringsregeling.
Een van de voorwaarden uit de regeling is dat het college van burgemeester en
wethouders een verklaring aflegt waarin het aannemelijk maakt dat de bouw van de
woningen als gevolg van de huidige economische omstandigheden is vertraagd dan
worden voortgezet of gestart. Deze verklaring wordt meegestuurd met het overzicht
van de woningen die worden aangemeld voor deze subsidie.
Besluit:
1. In te stemmen met de woningen die aangemeld worden voor de 1e tranche
van de subsidieaanvraag in het kader van de tijdelijke stimuleringsregeling.
2. In te stemmen met bijgaande brief.
09.10185 Rotonde Schinkelwaard Drechterwaard
Alsemgeest
Probleemstelling:
In de commissievergadering stadsontwikkeling en beheer d.d. 14 april 2009 is het
voorstel voor financiering van de rotonde Schinkelwaard afgewezen. De rotonde-
maatregel op zich had de instemming, echter de OV-gelden als financieringsbron
werd gezien als een oneigenlijk gebruik.
De rotonde is begroot op 900.000,=, waarvan 300.000,= ten laste komen voor
Alkmaar en 600.000,= inmiddels zijn toegezegd als bijdrage van de provincie.
De 300.000,= kunnen in een keer ten laste gebracht worden van de reserve
"concrete maatregelen kredietcrisis" .Het gaat hierbij nadrukkelijk om financiering van
een investering met maatschappelijk nut en volgens het BBV (richtlijnen: besluit
begroting en verantwoording) de voorkeur heeft om dit in een keer af te dekken.
4
Besluit:
1. Het Alkmaarse deel van de financiering van de Rotonde Schinkelwaard
Drechterwaard groot 300.000,-- te activeren en de kapitaallasten ( 22.750
per jaar) de eerste jaren ten laste te brengen van de reserve concrete
maatregelen kredietcrisis, totdat daadwerkelijke inpassing in het
investeringsbudget wegen, straten en pleinen van de sector Stadsbeheer
mogelijk is.
2. De raad conform bijgaand memo te informeren.
09.10261 Kritische Prestatie Indicatoren en verbetering programmabegroting 2010
V.Dam
Probleemstelling:
Voor de programmabegroting 2009 zijn voor drie programma's Kritische Prestatie
Indicatoren (KPI) benoemd. De raadswerkgroep is verder gegaan met het
voorbereiden van KPI op de overige negen programma's. Op 15 juni jl. hebben zij dit
voorstel afgerond.
Daarnaast doet de raadswerkgroep, ter verbetering van de programmabegroting, het
voorstel om een nieuw format te hanteren. Aan de omvorming naar dit nieuwe format
voor de begroting 2010 wordt ambtelijk invulling gegeven.
Beide onderwerpen worden door de raadswerkgroep aan de commissie bestuur en
middelen van 30 juni aangeboden.
Besluit:
Kennis nemen van het voorstel van de raadswerkgroep aan de raad:
- voor het opnemen van Kritische Prestatie Indicatoren voor de resterende
negen programma's in de programmabegroting 2010;
- voor het hanteren van een nieuw format voor de programmabegroting 2010.
09.9000 57e wijziging CAR/LAR: FLO overgangsrecht: levensloopbijdrage en inkoop
V.Dam ouderdomspensioen en ontslag bij regionalisering
Probleemstelling:
Medewerkers die vallen onder het FLO-overgangsrecht hebben recht op een
werkgeversbijdrage levensloop. Deze bijdrage wordt in geval van ontslag uit de
bezwarende functie afgekocht door de werkgever.
Bij ontslag van die medewerkers vanwege regionalisering krijgen werkgevers naast
de mogelijkheid te kiezen voor afkoop ook de mogelijkheid van het voortzetten van de
periodieke werkgeversbijdragen. Deze keuze wordt in deze nota nader uitgewerkt.
Het recht van de medewerker op inkoop van extra ouderdomspensioen bij ontslag
geldt niet bij ontslag vanwege regionalisering. Dat recht blijft bestaan op 53-jarige
leeftijd van de medewerker.
De gemeente en de nieuwe werkgever zullen hierover een verdeelsystematiek
moeten afspreken.
5
Besluit:
1. De circulaire van het LOGA van 9 maart 2009 CvA/U200802315 vast te
stellen: inhoudende FLO overgangsrecht: levensloopbijdrage en inkoop
ouderdomspensioen en ontslag bij regionalisering alsmede de toelichting bij
de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling CAR/LAR overeenkomstig de
bijlage. De wijzigingen uit de bijlage na formele besluitvorming met
terugwerkende kracht per 1 juli 2006 laten ingaan (zie bijlage I).
2. Kennis te nemen van de brief van het College van Arbeidszaken (CvA) van 9
maart 2009 CvA/U200900085 waarin het CvA u informeert over de
achtergrond van bovengenoemd FLO-overgangsrecht. Verder worden voor
de levensloopbijdragen de voor- en nadelen geschetst van de twee
mogelijkheden die de werkgever krijgt bij ontslag vanwege regionalisering (zie
bijlage II).
09.9001 58e wijziging CAR-LAR : verlenging onbetaald ouderschapsverlof
V.Dam
Probleemstelling:
Per 1 januari 2009 is de verlenging van de duur van onbetaald ouderschapsverlof in
de Wet arbeid en zorg (WAZ) een feit. Deze verlenging werkt door in een aantal
bepalingen van de CAR/LAR. In de onderhavige ledenbrief van het LOGA worden
deze wijzigingen toegelicht.
Besluit:
1. Vast te stellen de circulaire van het Landelijk Overleg Gemeentelijke
Arbeidsvoorwaarden (LOGA) van 27 april 2009 CvA/U200900468 en de
toelichting bij de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling CAR-LAR
overeenkomstig de bijlage.
2. De wijzigingen uit de bijlage per 1 juli 2009 te laten ingaan (zie bijlagen).
09.9669 Hernieuwd tekenen van deelnameverklaring Duurzaam Inkopen
V.Dam
Probleemstelling:
De minister van Volkshuisvesting , Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer vraagt u per
brief van 13 mei 2009 opnieuw de deelnameverklaring voor duurzaam inkopen te
ondertekenen. Immers de doelstelling waar Alkmaar eerder voor heeft getekend is
inmiddels ingehaald door de verklaring van de VNG om te streven naar 75%
duurzaam inkopen in 2010 en 100% in 2015.
Besluit:
College:
1. Akkoord te gaan met ondertekenen van de deelnameverklaring Duurzaam
inkopen gericht op 75 % duurzaam inkopen in 2010 en 100% vanaf 2015.
Burgemeester:
2. Machtigt wethouder Van Dam om namens het college de deelnameverklaring
Duurzaam inkopen te ondertekenen.
6
09.10028 Vaststelling canonpercentage erfpacht tot nader order
V.Dam
Probleemstelling:
De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, nl. het
voortschrijdend 3 jaars kwartaalgemiddelde betekent een stabiel verloop in de
kwartaalpercentages. Wijzigingen gebeuren pas als er een verandering van het
percentage heeft plaats gevonden.
Dit percentage wordt berekend aan de hand van het voortschrijdend gemiddeld
rentepercentage over drie jaar die de gemeente naar de toestand op de eerste van de
respectievelijke maanden verschuldigd is voor bij de Bank Nederlandse Gemeenten
te 's-Gravenhage op te nemen geldleningen met een gemiddelde looptijd van
tenminste 10 jaar, vermeerderd met 0,25% wegens administratiekosten. Het
percentage juist berekende percentage voor vaste geldleningen naar de toestand van
juli 2009 is 4,56%. Daarmee zou het canonpercentage gesteld moeten worden op
4,75%.
Vermeerderd met 0,25% administratiekosten bedraagt het canonpercentage 5%. Op
grond van artikel 10, derde lid, van de algemene voorwaarden houdt dit tevens in dat
de in het 3e kwartaal 2009 voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen
contant gemaakt dienen te worden tegen een rente van 5% per jaar. Echter omdat het
percentage maar fractioneel ligt boven de grens voor een verhoging en dit zaken met
betrekking tot het aanjagen van de woningmarkt en overige kredietcrisis gevoelige
zaken belemmert stel ik voor het percentsage op het oude niveau te houden.
Middels deze nota wordt vaststelling tot nader order van het canonpercentage
wederom door u geregeld.
Besluit:
Het canonpercentage, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de door de raad
vastgestelde Algemene bepalingen voor de uitgifte in voortdurende erfpacht van
gronden in de Gemeente Alkmaar", voor het 3e kwartaal 2009 tot nader order stabiel
te houden en wederom vast te stellen op 4,75%.
7
---- --