Ingezonden persbericht


NIEUWSBERICHT

Nederlander is gelukkig, ondanks de crisis
De Nederlander maakt zich het meest zorgen over
normen en waarden en criminaliteit

Amsterdam, 23 juni 2009 - "Het kabinet wil de burger helpen bij het bereiken van de gedroomde samenleving", zo zei minister ter Horst van Binnenlandse Zaken vanmiddag bij het in ontvangst nemen van het deelrapport over de Nederlandse samenleving van 21minuten.nl. Zij refereerde hiermee aan de resultaten van een opinieonderzoek onder 80.000 Nederlanders waaruit blijkt dat de huidige samenleving nog ver afstaat van het ideaalbeeld van de gemiddelde burger. Men wil meer solidariteit, meer kwaliteit van leven en meer respect voor gezag.

De Nederlander is gemiddeld gelukkig. Er bestaat echter een onderstroom van buitengesloten Nederlanders die voornamelijk negatieve gevoelens koesteren. Daarnaast maakt de Nederlander zich zorgen over de normen en waarden en criminaliteit. Het rapport werd toegelicht en overhandigd door McKinsey & Company, samen met De Publieke Zaak initiatiefnemer van 21minuten.nl.

De volledige resultaten zijn te raadplegen op 21minuten.nl en in de bijlage. Op donderdag 25 juni is de eindpresentatie van 21minuten.nl in de Fokker Terminal in Den Haag, waarbij de financieel-economische resultaten aan Wouter Bos zullen worden aangeboden. De minster zal zijn reactie geven. Ook reageren fractievoorzitters, topmensen uit het bedrijfsleven en journalisten op de resultaten. Tijdens dit evenement, De Nationale Dialoog, treden burger, bedrijfsleven en overheid met elkaar in discussie met 21minuten.nl als input. De Publieke Zaak nodigt u hiervoor graag uit. Kijk op publiekezaak.nl voor meer informatie. Aanmelden kan via 21minuten@porternovelli.nl.

21minuten.nl en De Nationale Dialoog
21minuten.nl is het grootste online onderzoek naar de mening van de Nederlander. 80.000 mensen beantwoordden vragen over de financieel-economische crisis, het klimaat en Europa.

21minuten.nl is een onafhankelijk en belangeloos initiatief van De Publieke Zaak en McKinsey & Company.

Het initiatief wordt ondersteund door het VSB fonds, het V-fonds, NRC Handelsblad, BVH, Porter Novelli, Favela Fabric, Ster, RTL, Motivaction, SBS, AD, MSN, Hyves, Ilse Media en Dechesne & Boertje.
---