Vereniging Nederlandse Gemeenten

Reclamebelasting meestal op initiatief winkeliers

24.06.2009

Gemeenten die besluiten tot invoering van een reclamebelasting doen dit vooral op verzoek van winkeliers. Winkels die niet mee willen betalen aan de organisatie van activiteiten maar wel meeprofiteren, wekken namelijk veel ergernis onder winkeliers. Zij pleiten dan ook voor een reclamebelasting die voor iedereen geldt. Als de gemeente gehoor geeft aan zon verzoek, zal de opbrengst niet voor andere doelen worden aangewend dan waar
die voor bedoeld is; verfraaiing of verlevendiging van de stad.

In dit licht begrijpt de VNG dan ook niet waarom de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) zich verzet tegen de reclamebelasting. Dat gemeenten deze belasting zouden gebruiken als melkkoe is pertinente onzin. Als de gemeente tegemoet komt aan het verzoek van winkeliers zal zij met de ondernemersvereniging(en) afspraken maken over de besteding van de opbrengst. Dit is in de meeste gemeenten die reclamebelasting hebben ingevoerd het geval. De opbrengst is dan geoormerkt en zal dus niet voor andere doelen worden aangewend dan voor verfraaiing of verlevendiging van de stad.

Als een gemeente reclamebelasting heft, geldt die voor alle aankondigingen, in de volksmond reclame, die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. De gemeente kan hierop uitzonderingen maken door het gebied waar deze van toepassing is te beperken tot bijvoorbeeld alleen de binnenstad. Ook kan een beperking worden gemaakt voor wat betreft soort of formaat van de aankondiging.

Den Haag, 24 juni 2009