Ingezonden persbericht


Persbericht

Ouders onder sneltoets bij jongeren op vakantie

Woerden, 24 juni 2009 - Hoewel van jongeren vaak gezegd wordt dat ze wars van ouderlijke invloeden zijn, wordt op vakantie wel 2 à 3 keer per week het thuisfront op de hoogte gehouden van alle belevenissen. Ouders staan voor 38.2% van hen bovenaan het lijstje van mensen die een telefoontje (48%) of sms (32.4%) krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van Ecreation via het online platform World of Alice onder ruim 1000 jongeren.

Aan het onderzoek deden 652 vrouwen en 352 mannen mee. Bijna zes op de tien boekt zijn zomervakantie via het internet. Ook tijdens de reis wil 62.9% beschikking hebben over internet; in de accommodatie zelf, in een internetcafé of op de eigen telefoon. Driekwart van de respondenten is tijdens zijn vakantie minder dan één uur per dag online. 18% zit tussen de één en drie uur per dag op internet en bijna 8% besteedt meer dan drie uur online tijdens zijn vakantie. De meeste tijd gaat dan zitten in chatten (62.5%) en het bekijken van e-mail (17.3%). Gevraagd naar de websites die het meeste bezocht worden eindigen de social networkingsites zoals Hyves en Netlog op één (50%), gevolgd door de websites van e-mail-providers (25.7%).

Een zomervakantie is voor veel jongeren ook een mooie gelegenheid om nieuwe vriendschappen aan te knopen. Eenmaal terug in Nederland houdt acht op de tien nog contact met hen. Dit gebeurt het meeste via Live Messenger (59.5%) gevolgd door social networkingsites (12.4%) en sms (10.3%). Bij thuiskomst verwacht een meerderheid van de jongeren daarnaast geen onaangename verrassingen op hun telefoonrekening te zien: een ruime meerderheid (63.3%) denkt nog geen 20 euro aan extra kosten gemaakt te hebben. Slechts 15.7% van de respondenten denkt dat zijn rekening meer dan 40 euro hoger uit zal vallen.

"Het is opvallend om te zien dat jongeren enerzijds zelfstandig willen zijn, maar aan de andere kant op reis ook heel veel waarde hechten aan het contact met thuis. Je ziet ook dat jongeren in het algemeen in hun communicatie snel naar digitale middelen grijpen, maar dat het contact met ouders nog wel via de telefoon verloopt. Dit geeft duidelijk het verschil aan in adoptie van nieuwe media", zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. "Daarnaast hebben Live Messenger en social networkingsites het onderhouden van contacten met vakantievrienden vergemakkelijkt. Slechts 5% pakt voor de gesprekken met vakantievrienden de telefoon wat maar aangeeft dat de nieuwe, interactieve communicatiemiddelen ook hier de traditionelen vervangen"

(411 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Ecreation
Ecreation levert kwalitatief hoogstaande en innovatieve oplossingen op het gebied van Instant Messaging, 'chatbotvertising', websites en multimedia. Ecreation heeft inmiddels al diverse chatbots met succes gelanceerd, waaronder Alice, Billie van bol.com, Vindcent, Marco Borsato, Bzz, Radio 538 DJ Barry Paf en Tim van uitzendbureau Timing. Het in Woerden gevestigde bedrijf is hiermee marktleider in Europa. Daarnaast is Ecreation wereldwijd één van de vier bedrijven die over een licentie beschikken voor het ontwikkelen van chatbots op het Messenger Netwerk van Microsoft. Kijk voor meer informatie over Ecreation op http://www.ecreation.nl

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u kijken op http://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Ecreation/Ouders-onder-sneltoets-bij-jongeren-op-vakantie/n/4868 of contact opnemen met Ilona de Bok of Renate van der Wal van LEWIS, het PR bureau: Tel: +31 (0) 40 235 46 00
Fax: +31 (0) 40 235 46 01
Email: ecreation@lewispr.com

Altijd als eerste de laatste persberichten van Ecreation via deze RSS-feed: http://www.lewiswire.com/nl/rss.php?client=498

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com

Voor illustratief beeldmateriaal in hoge resolutie kijk op: http://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Ecreation/Ouders-onder-sneltoets-bij-jongeren-op-vakantie/n/4868