Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Resultaatgericht sturen komt alleen van de grond door investering in resultaatgerichte cultuur

Utrecht, 24 juni 2009 - Bij ruim de helft van de publieke uitvoeringsorganisaties in Nederland is niet altijd sprake van een resultaatgerichte cultuur. Zo is het binnen veel organisaties niet vanzelfsprekend elkaar aan te spreken op de resultaten van beleid. De roep om resultaatgericht sturen is echter groter dan ooit. Door de economische crisis staan publieke organisaties onder steeds grotere druk doelmatig en effectief met publieke middelen om te gaan én de maatschappelijke effecten van beleid zichtbaar te maken. Dit concludeert het Atos Consulting Trends Institute in een onderzoek naar de resultaatgerichtheid van publieke uitvoeringsorganisaties. Aan het onderzoek werkten ruim 50 organisaties mee.

Ruim 250.000 Nederlandse ambtenaren zijn werkzaam bij een publieke uitvoeringsorganisatie. Deze organisaties kunnen onderverdeeld worden in baten-lastendiensten - een zelfstandig onderdeel van een ministerie waarvoor de minister eindverantwoordelijk is - ZBO's - zelfstandige bestuurorganen die niet rechtstreeks onder een ministerie vallen - en gemeentelijke (uitvoerende) diensten.

Investeren in resultaatgerichtheid
Veel publieke uitvoeringsorganisaties hebben in de afgelopen jaren geïnvesteerd in het verbeteren van hun resultaatgerichtheid. "De energie is echter vooral uitgegaan naar innovatief en sterk instrumentarium in plaats van naar mensgerichtheid en een resultaatgerichte cultuur. Veel van deze energie kan beter worden besteed" legt Han van der Zee, directeur van het Atos Consulting Trends Institute, uit. Bij resultaatgericht sturen staan twee vragen centraal. Is de organisatie doeltreffend ofwel doet zij de juiste dingen? Én is de organisatie doelmatig ofwel doet zij wat zij moet doen goed? "Hoewel de fundamenten voor een volwassen besturingsmodel aanwezig zijn, blijkt uit ons onderzoek dat de potentie van resultaatgericht sturen onvoldoende wordt benut. De relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is de laatste jaren op een goede manier zakelijker geworden en de organisaties beschikken over beter inzicht in de kosten en hun eigen bijdrage aan maatschappelijke resultaten. Het succes van resultaatgerichtheid staat of valt echter bij een cultuur die ambtenaren stimuleert tot effectief en efficiënt handelen."

Niet meer, maar beter
Resultaatgericht sturen is vooral een kwestie van dóen: het draait om het vinden van de juiste balans in sturingsmechanismen én het creëren van een resultaatgerichte cultuur. Het credo is: 'niet meer, maar beter'. Han van der Zee: "Organisaties moeten investeren in draagvlak voor een resultaatgerichte cultuur. Een cultuur waarin het vanzelfsprekend is elkaar aan te spreken op resultaten en te investeren in de competenties van medewerkers. Heldere spelregels en een effectieve invulling van het instrumentarium zijn weliswaar erg belangrijk, maar resultaatgericht sturen is vooral mensenwerk."

Uit het onderzoek van het Atos Consulting Trends Institute blijkt dat het bij minder dan de helft van de organisaties (44 procent) gebruikelijk is elkaar aan te spreken op behaalde resultaten, terwijl dit het sluitstuk is van een resultaatgericht besturingsmodel. "Resultaatgericht sturen gebeurt niet alleen door een besturingsmodel op te tuigen. Het risico bestaat dat organisaties dan te veel doorslaan in procedurele planning en control. Dit kan resulteren in een grote regeldruk, te veel bureaucratie en sturing op cijfers en prestatie-indicatoren, zónder aandacht voor de menselijke kant", zegt Van der Zee. "Bouwen aan een resultaatgerichte cultuur vereist dan ook leiderschap, want resultaatgericht sturen begint bij de top. Zo is het cruciaal dat het management draagvlak binnen alle geledingen van de organisatie creëert door zélf het goede voorbeeld te geven. Door competenties van medewerkers te ontwikkelen, ruimte te creëren voor feedback én samen te werken aan het vertalen van beleidsplannen naar concrete maatschappelijke resultaten. Als ook uit de kleine dingen blijkt dat het management zelf ook zuinig en doelgericht met belastinggeld omspring heeft dat effect op de gehele organisatie"

###

Over Atos Consulting
Atos Consulting is een toonaangevende, internationale business- en IT-consultancy organisatie met wereldwijd meer dan 2.500 gedreven professionals. Atos Consulting is de partner voor klanten die zoeken naar effectieve oplossingen op het gebied van rendement, organisatie, processen en control. Zij biedt diepgaande kennis van branchespecifieke, primaire processen én van ondersteunende processen, zoals Finance, HRM en IT. Indien nodig biedt Atos Consulting ook interim management of neemt zij processen over. Daarbij neemt Atos Consulting een onafhankelijke positie in, adviseert zij deskundig en werkt nauw samen - voor en mét klanten.

Atos Consulting is een zelfstandig onderdeel van Atos Origin, de grootste beursgenoteerde Europese IT-dienstverlener (5,5 miljard euro), waar ruim 50.000 mensen werken, van wie circa 8.000 in Nederland. Atos Origin stelt haar klanten - top 500-ondernemingen - in staat hun visie om te zetten in resultaten door strategische advisering, systeemintegratie en managed operations. Bezoek voor meer informatie over onze werkwijze, klanten en resultaten: www.atosconsulting.nl



Ingezonden persbericht