Port of Rotterdam

Dieselopslag stuwt tarieven tankers

19-06-2009

Ongeveer een derde van de LR2 tankers die op de spotmarkt opereren, zijn gecharterd om in het Midden-Oosten geproduceerde diesel op te slaan voor de kusten van Europa, de sterkste dieselmarkt ter wereld. De circa 40 LR2 tankers (80,000 dwt-120,000 dwt) hadden ongeveer 3 miljoen ton diesel aan boord terwijl handelaren wachten op prijsstijgingen in het derde kwartaal. Door de vraag naar opslag zijn chartertarieven voor LR2's met ruim $ 5,000 opgelopen tot $23,500 per dag. De chartertarieven voor nafta van het Midden-Oosten naar Japan, waren deze week slecht rond $11,000 per dag. Dit maakt maar net de operationele kosten goed en inclusief bunkeruitgaven is het onder 'break even'. Het is daarom waarschijnlijk dat in Azië meer LR2s worden gehuurd voor dieselopslag voor Europa.

Het aantal, iets kleinere, LR1 tankers dat eind juni - begin juli vrij komt zal net groot genoeg zijn voor de vraag. In combinatie met beperkte laadvensters van 2-3 dagen zouden er begin juli maar één of twee geschikte schepen zijn voor charteraars. Daarom verwacht men dat de tarieven de komende twee weken bijna 20% zullen stijgen, tot ongeveer $14.000 per dag. (1)

Een week later, 11 juni, lag het dagtarief op ongeveer $ 13,000 per dag voor een reis van een LR1 van het Baltisch gebied naar de Verenigde-Staten. Opslag van diesel in een LR1 voor ongeveer vier maanden leverde echter $20,000 per dag op. In de kleinere MR-tankers is er juist een overschot ontstaan omdat de export van gasoline vanaf Europese raffinaderijen is teruggelopen. Het dagtarief voor een MR is met ongeveer een derde teruggelopen tot $7000 per dag, dicht bij het verliesniveau. Er liggen dan ook veel MR-tankers leeg voor de havens in Noordwest-Europa en de Middellandse Zee. Intussen neemt de vraag naar VLCC's weer toe in de verwachting dat de vraag naar en productie van ruwe olie in de tweede jaarhelft toeneemt. Het tarief voor VLCC's van het Midden-Oosten naar Japan is de laatste week verdrievoudigd tot $40.000 per dag. Tegelijk is het aantal VLCC's in gebruik als drijvende opslag, teruggelopen. Het Internationaal Energie Agentschap schat dat in mei 30 miljoen vaten ruwe olie gelost zijn vanuit drijvende opslag. De 'resterende' 85 miljoen vaten zouden in juni, snel, kunnen worden gelost.

Tankers
De aanduidingen MR (mid range) en LR (long range) worden gebruikt voor schepen die 'schone' producten kunnen vervoeren. Schone, geraffineerde, producten zijn bijvoorbeeld gasolie,benzine,nafta etc. Er gaat bijvoorbeeld veel benzine van Europa naar de VS, diesel van overal naar Europa en nafta, basisproduct voor de kunststofindustrie, van het Midden-Oosten naar Europa en de VS. In dimensies komen ze overeen met een aantal tankertypes met bekendere namen zoals de Suezmax. Deze schepen worden doorgaans gebruikt zogenoemde 'vuile' producten zoals ruwe olie en stookolie.

Er zijn tankers die door hun speciale tankcoatings vrij gemakkelijk snel kunnen schakelen ('crosstrade') tussen deze twee markten.

Tanker types en dimensies (L,B,D in meters)
TypeLengteBreedteDiepgangDeadweightType schoon product Handytanker183271135-37,000MR1
Handytanker183321250-51,000MR2
Panamax228321380-90,000LR1
Aframax2444214100-110,000LR2
Suezmax2744816150-165,000
VLCC3336021200-310,000
UlCC3806824300-500,000

Bronnen: Lloyds List (1) 4 juni 2009 (2) 12 juni 2009 en (3) Havenbedrijf Rotterdam, Capt. Cees van Noort